Werk jij?

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Re: Werk jij?

Berichtdoor Hester » do feb 21, 2008 2:44 pm

Hallo allemaal,

ik werk (net als een aantal van jullie) 32 uur per week. Ik werk als wetenschappelijk onderzoeker en zit dus het grootste gedeelte van mijn dag achter een computer. Gelukkig is mijn werkplek zo ingericht dat dit voor mij goed vol te houden is. Zo heb ik een aangepast toetsenbord en muis. Ook werk ik met een woordvoorspellingsprogramma op mijn computer. Bij dit programma krijg ik na het intoetsen van de eerste twee letters van een woord, een pop-up met door mij veel gebruikte woorden. Met een klik kan ik dan het hele woord op m'n scherm laten verschijnen, wat enorm veel aanslagen scheelt. De woordenlijst bouw je zelf op en bevat dus alleen maar woorden die je eerder gebruikt hebt. In het begin is het misschien even wennen en niet veel sneller dan alles zelf tikken, maar dat verandert snel. Het programma is gratis te downloaden en heet Let me type. Wanneer je dit intikt bij google vind je vanzelf de download. Echt een aanrader voor mensen die veel achter de computer zitten!!!!

groetjes Hester
Hester
Lid

Berichtdoor Lily » do feb 21, 2008 9:25 pm

Hester,

ook ik doe veel computerwerk, ik vroeg me af of het zinvol is om een ergotherapeut naar mijn werkplek te laten kijken? Dat wil mijn werkgever namelijk wel betalen, maar ik vind dat dat alleen moet als het ook zinnig is (anders vind ik het zonde van het geld). Ik ben nog niet zo lang bekend met ra en weet dus ook niet of er aanpassingen zijn die het werken voor mij makkelijker zouden maken?
Misschien kan jij daar iets over zeggen? Dat computerprogramma zal ik zeker eens gaan bekijken, bedankt voor de tip!

Groetes Lily
Lily
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Rita » do feb 21, 2008 11:28 pm

Hallo

Ik werk in een winkel,Ik heb een contrakt voor 15 tot 37 uur dus dit wisselt nogal eens.
Als ik 30 uur werk in de week merk ik wel dat dit eigenlijk te veel is want dan kom ik thuis nergens meer toe.
Het werk dat ik doe bestaat voor het grootste gedeelte uit staan,lopen en tillen van artikelen.
Best zwaar werk dus.

groeten Rita
Rita
Lid

Reumavorm: ap

Berichtdoor Hester » vr feb 22, 2008 10:28 am

Ha Lily,

het absoluut aan te raden om een ergotherapeut naar je werkplek te laten kijken!! De aanpassingen die aan mijn werkplek zijn gedaan, zijn namelijk ook allemaal op advies van een ergotherapeute. Het zijn vaak maar kleine dingen, maar die kunnen wel veel verschil uitmaken. Denk hierbij aan een aangepaste muis, andere arm- of elleboogsteunen, nietmachines en andere kantoorartikelen die makkelijker te gebruiken zijn enz enz. Als je werkgever dat wil betalen, Lily, zou ik die kans niet laten schieten!!
Zoals ik in mijn vorige bericht al vertelde, heb ik er echt veel baat bij gehad. Laat even weten of het bij jou ook zo is.
Ik wens je veel succes,

groetjes Hester
Hester
Lid

Berichtdoor jessica » vr feb 22, 2008 8:55 pm

hallo allemaal

Ik werk in een kleding winkel op basis van een 0 uren contract.
Bij het sollicitatie gesprek heb ik niet aangegeven dat ik reuma heb.
Ik heb hiervoor verschillende gesprekken gehad bij verschillende bedrijfen , ik heb toen eerlijk verteld dat ik reuma
heb maar als het woordje reuma ter sprake kwam werd het gesprek eigenlijk gelijk afgekapt en kon ik vertrekken.
Na een aantal weken werken in de kleding winkel heb ik verteld dat ik reuma heb en dit werd gelukkig positief ontvangen.
Als ik last heb of bepaalde dingen niet kan doen moet ik dit aangeven.
Ik werk ongeveer 2 dagen in de week wat meestal halve dagen zijn en wat redelijk goed vol te houden is.
Ben zo blij dat ik weer kan werken heb leuke en begripvolle collega's beter kun je het niet treffen.

jessica
jessica
Lid

Berichtdoor Lily » vr feb 22, 2008 9:11 pm

Hester schreef:Ha Lily,

het absoluut aan te raden om een ergotherapeut naar je werkplek te laten kijken!! De aanpassingen die aan mijn werkplek zijn gedaan, zijn namelijk ook allemaal op advies van een ergotherapeute. Het zijn vaak maar kleine dingen, maar die kunnen wel veel verschil uitmaken. Denk hierbij aan een aangepaste muis, andere arm- of elleboogsteunen, nietmachines en andere kantoorartikelen die makkelijker te gebruiken zijn enz enz. Als je werkgever dat wil betalen, Lily, zou ik die kans niet laten schieten!!
Zoals ik in mijn vorige bericht al vertelde, heb ik er echt veel baat bij gehad. Laat even weten of het bij jou ook zo is.
Ik wens je veel succes,

groetjes Hester

Dank voor je reactie. Klinkt dus inderdaad wel als een goed idee om het te laten doen. Ik zal het volgende week met mijn werkgever bespreken en zal het t.z.t. nog laten weten.
Lily
Lid

Berichtdoor Tal » vr feb 22, 2008 10:52 pm

Hallo!

Ik werk 20 uur in de zorg. Ik ben 3 jaar geleden 20 uur gaan werken vanwege ons 1e kindje en niet vanwege mijn reuma, maar het komt nu wel goed uit. Vorig jaar ben ik wel binnen de organisatie overgeplaatst van de ene naar de andere leefgroep. Ik werkte eerst met doofblinde kinderen, die veel verzorging nodig hebben (dus lichamelijk zwaar werk). Nu werk ik op een leefgroep met doof- verstandelijk beperkte clienten (jong-volwassenen). Het is lichamelijk veel minder zwaar voor mij, dus dat is prettig. Ik merk wel dat het onregelmatig werken steeds lastiger word.... Zelf ben ik dan ook rond aan het kijken voor een andere baan binnen de organisatie, mijn leidinggevende wil me er graag bij helpen. Ik moet eerst zelf weten wat ik zou willen in de toekomst.... Dus ik ben me aan het verdiepen om eventueel een andere studie/ opleiding te gaan doen. Met mijn diploma (HBO-SPH) kan ik vele kanten uit, dus ik ben er nog niet uit.
Ik heb me trouwens in totaal 1 hele maand ziek gemeld, door mijn reuma.
Tal
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Biki » ma feb 25, 2008 9:34 pm

Ik werk wel.
Heb een eigen bedrijf.
Ben ballon artiest en heb een webwinkel.
Ik heb ook een atelier aan huis.

Hiervoor was ik 80/100 afgekeurd ivm met whiplash letsel na een autoongeluk in 97.
Toen de kinderen iets ouder werden benauwde het me om altijd thuis te zijn.
Niets anders te vertellen dan hoe het met de kids was gegaan en wat ophra op tv had verteld :roll:
Ik heb mij laten herkeuren toen met de intentie goedkeuring.
Dit kwam uit op 15 % afgekeurd.
Dan krijg je niets maar heb je wel recht op bijv een reintergratie traject.
Zo moeilijk als het nu is voor sommigen om in de wao te komen zo moeilijk was het toen om eruit te komen.
De arts vroeg nog of ik niet beter bij de kinderen kon blijvne :roll:

Wat ik voor ogen had was mijn eigen bedrijf waar ik mijn eigen tijd in kan delen.
Als ik een klus doe dan is dat gemiddeld een 2 a 3 uur durend iets.
Daarna kan ik naar huis en bijtanken.
Daar heb ik soms wel een dag voor nodig maar het geeft zoveel voldoening.
Klussen heb ik meestal in het weekend.
Door de weeks verstuur ik pakketjes vanuit huis die in de webwinkel besteld zijn.
Heb sinds de verhuizing alles beneden dus hoef geen trappen te lopen als ik werk.
Ook geef ik workshops en dat kan hier of op locatie.
Die duren ook gemiddeld twee uur.
Al met al is het leuk om weer bezig te zijn.
Hoop het ook te kunnen blijven doen.

Niet dat ik mega rijk er van wordt maar het geeft me energie en veel voldoening.

Wil je weten hoe mijn webwinkel eruit ziet stuur dan even een pb tje want ik wil het liever niet op een openbaar forum noemen.
Hou prive liever gescheiden.

Groet Biki
Biki
Lid

Berichtdoor anita47 » di feb 26, 2008 12:11 pm

ik heb 5 jaar in horeca gewerkt en 2 jaar geleden aan carpaaltunnel operatie aan beide handen in ziektewet gekomen. na die operaties is mijn reuma veel erger geworden aan handen en polsen. ik heb 2 jaar in de ziektewet gezeten en toch via reentregatie bureau ander werk proberen te zoeken. maar dat valt niet mee. ik ben 47 jaar en je doet alles met je handen dus ik ben nu voor 80% afgekeurd en krijg in november weer een herkeuring.ik hoop dat ze dan iets beters gevonden hebben zodat ik wel weer iets kan gaan doen want thuiszitten is ook niks als je 2 dochters ook uit huis zijn en op zichzelf wonen.
anita47
Nieuw lid

Reumavorm: r.a

Berichtdoor anita47 » di feb 26, 2008 12:13 pm

jessica schreef:hallo allemaal

Ik werk in een kleding winkel op basis van een 0 uren contract.
Bij het sollicitatie gesprek heb ik niet aangegeven dat ik reuma heb.
Ik heb hiervoor verschillende gesprekken gehad bij verschillende bedrijfen , ik heb toen eerlijk verteld dat ik reuma
heb maar als het woordje reuma ter sprake kwam werd het gesprek eigenlijk gelijk afgekapt en kon ik vertrekken.
Na een aantal weken werken in de kleding winkel heb ik verteld dat ik reuma heb en dit werd gelukkig positief ontvangen.
Als ik last heb of bepaalde dingen niet kan doen moet ik dit aangeven.
Ik werk ongeveer 2 dagen in de week wat meestal halve dagen zijn en wat redelijk goed vol te houden is.
Ben zo blij dat ik weer kan werken heb leuke en begripvolle collega's beter kun je het niet treffen.

dan heb je echt geluk hehad jessica ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb zelf wel 100 kledingzaken bezocht en ik kreeg steeds te horen dat ik niet in hun team paste vanwege mijn leefdtijd.
jessica
anita47
Nieuw lid

Reumavorm: r.a

Berichtdoor Blaine » do feb 28, 2008 4:35 pm

Hoi

Moet gewoon even van me af zeuren :oops: . Vandaag weer op pad geweest voor mijn reintegratieproject, moet ik 20 minuten voor rijden wat me al veel moeite kost en stond met een kwartier weer buiten even een paar papieren tekenen die nog weer naar het uwv moeten en dat was het. Ben nu toch wel lichtelijk gefrusteerd had gehoopt dat er vandaag eindelijk verdere actie zou komen maar weer niet.
Op zich ben ik daar nu 3x geweest dus valt het wel mee, maar wil zo graag weer wat doen dat het me gewoon te lang duurt. En werd er toch wel een beetje verdrietig van dat er in zo'n verslag staat dat de uiterste datum dat ze hopen dat je weer aan het werk bent augustus 2009 is. Ik ga echt niet zo lang lopen knoeien wil veel eerder aan het werk en heb dit ook direct gezegd maar volgens hun was het beter van het negatieve uit te gaan zodat het uwv niet al snel moeilijk gaat doen. Iemand hier ervaring mee?
moets het gewoon even kwijt.
groetjes Ingrid
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor MiSsy_LiCiouSs » do feb 28, 2008 5:41 pm

Ik zit nog op school en loop nou het laatste halfjaar stage.
Hoop in juni mijn diploma te halen want het is allemaal erg zwaar.
Heb naast mijn school geen bijbaantje.
AfbeeldingLºVe Me FºR WHªT I ªM...DºN’T HªTe Me FºR WhaT i’M NºT Afbeelding
MiSsy_LiCiouSs
Lid

Berichtdoor Ivonne » zo maart 09, 2008 9:27 pm

Martijn schreef:Om het nieuwe forum "Werk en reuma" in te wijden heb ik in het kader van "werk" de volgende vraag bedacht:

Werk jij? En zo ja, wat voor werk?

Ik zal zelf maar beginnen; ik studeer, werk parttime bij TNT-post, doe vrijwilligerswerk en werk af en toe als webdesigner....

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn baas (detailhandel, ik was regiomanager met ongeveer 30 winkels) ander werk voor mij had; ik geef nu les aan de bedrijfsgroepen; een MBO-opleiding detailhandel van onze winkels. Ik ben gedeeltelijk afgekeurd (50%) en val in de WIA-regeling waar ik niet echt iets van begrijp. In eerste instantie begreep ik natuurlijk wel dat ik 70% van de verdiencapaciteit "kreeg" maar na een kleine loonsverhoging kwam ik in de problemen, maar dat is een verhaal op zich en dwaal ik teveel af. Ik werk nu ongeveer 19 uur in de week, dit gaat op en af, de ene week 1 lesdag met de rest aan thuiswerken en de andere week 2 lesdagen dus kom ik gemiddeld op deze uren.
Ik ben hier erg blij mee want ik kan me niet voorstellen hoe het is om altijd thuis te zijn, ik werk meer dan 25 jaar full-time voor deze baas, vandaar. Wel heb ik er veel moeite mee gehad om deze omschakeling te maken, met name het inlezen in de lesstof. Omdat de vermoeidheid parten speelt kost het me soms veel moeite om goed te concentreren. Maar daar heb ik het volgend weer op gevonden, de hele lesdag op powerpoint gezet. Mocht ik dan eens "instorten" kan ik in ieder geval geen onzin uitkramen ten opzichte van de cursisten die daar zitten om een diploma te halen...
Groetjes, Ivonne
Ivonne
Nieuw lid

Berichtdoor Blaine » di maart 11, 2008 1:18 pm

Blaine schreef:Hoi

Moet gewoon even van me af zeuren :oops: . Vandaag weer op pad geweest voor mijn reintegratieproject, moet ik 20 minuten voor rijden wat me al veel moeite kost en stond met een kwartier weer buiten even een paar papieren tekenen die nog weer naar het uwv moeten en dat was het. Ben nu toch wel lichtelijk gefrusteerd had gehoopt dat er vandaag eindelijk verdere actie zou komen maar weer niet.
Op zich ben ik daar nu 3x geweest dus valt het wel mee, maar wil zo graag weer wat doen dat het me gewoon te lang duurt. En werd er toch wel een beetje verdrietig van dat er in zo'n verslag staat dat de uiterste datum dat ze hopen dat je weer aan het werk bent augustus 2009 is. Ik ga echt niet zo lang lopen knoeien wil veel eerder aan het werk en heb dit ook direct gezegd maar volgens hun was het beter van het negatieve uit te gaan zodat het uwv niet al snel moeilijk gaat doen. Iemand hier ervaring mee?
moets het gewoon even kwijt.
groetjes Ingrid

Kreeg gisteren bericht van marco (arbeidsdeskundige uwv) dat hij mijn plan heeft goed gekeurd en ik dus definitief kan beginnen met de reintegratie 8)
vandaag eindelijk naar de arts van het uwv voor belastbaarheidsonderzoek. Loop al ruim een jaar bij het uwv en heb nog geen arts gezien zou dus tijd worden
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor onsmam » zo maart 16, 2008 12:25 am

Hallo ingrid,

Heb jij dat belastbaarheidsonderzoek al gehad?
wat houd dat verder in?
Er wordt voor mij nu een arbeidsdeskundige ingeschakeld om te kijken wat voor mogelijkheden er zijn binnen het bedrijf waar ik werk.
Zoals ik begrepen heb wordt er dan ook een belastbaarheidsonderzoek gedaan.

Groetjes.
onsmam
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Werk en reuma