Werk jij?

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Re: Werk jij?

Berichtdoor Mirela » do jun 25, 2009 4:37 pm

Ik heb al ruim 10 jaar RA en werkte tot de vorige week full-time als ICT Consultant.
Mijn klachten zijn sinds februari steeds erger maar ik weigerde/durfde me niet ziek te melden.
Vorige week kon ik mijn bed niet meer uitkomen dus was er niets anders dan me ziekmelden. Naa een dagje in bed te hebben gelgen wou ik weer beginnen. Na één dag werken kwam alles nog erger terug. Daarna ben ik weer paar dagen gaan liggen en sinds gisteren probeer ik vanaf thuis vier uurtjes per dag.
Arboarts wil me nog niet beter melden. Hij zegt dat ik eerst structureel een paar uur per dag moet kunnen werken.
Ik moet wel zeggen dat die 4 uur per dag meer dan genoeg zijn op dit moment.
Mirela
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Ammerietje » zo jun 28, 2009 10:52 am

Ik werk full-time als ass. technisch manager. Een zware baan; ik moet regelmatig zelf klussen op/onder een trein (en ik ben van het vrouwelijk geslacht :ewink: ). Ik heb een heel aparte baan! En ik ben er trots op! En ik ga deze zeker niet zomaar opgeven omdat ik een ziekte heb!. :!:
In 2007 is arthritis psoriatica bij mij gconstateerd. Ik heb heftige periodes gehad, dat ik niet meer kon lopen, mijn polsen en ellebogen niet meer bewegen. Maar ik ben niet bij de pakken neer gaan zitten. Tijdens de mindere periodes heb ik voortdurend toch nog een beetje gewerkt, puur om in t ritme te blijven en eens mensen om me heen te zien. En iedere keer weer 'revalideren' en terugkomen. En ik heb mijn baan nog steeds + over het jaar 2008 een goede beoordeling gehad. :!:
Ik merk dat mijn leidinggevenden het lastig vinden als ik soms uitval, maar iedereen is wel eens ziek. In januari waren er meerdere collega's uitgevallen wegens griep en die waren 3 weken afwezig. En dan zeg ik: ik krijg een griepprik, dus ik krijg geen griep. En inderdaad, ik ben wel eens afwezig omdat het niet gaat ivm reuma. Het is simpelweg stuivertje wisselen.

Ik weet niet hoe de toekomst zal uitpakken voor mij. Ik denk dat ik wel op een gegeven moment een baan van 32 uur zou willen hebben: de zaterdag is tegenwoordig alleen maar bedoeld om mezelf op de bank/in bed te laten hangen wegens de bijwerkingen (vnl.vermoeiheid) door de MTX (30 mg injectie). Mijn reumatoloog wil me het liefste ook nog aan de humira hebben, wegens peesontstekingen in mijn polsen en ellebogen die zeer hardnekkig zijn. Maar ik probeer alles soepel te houden met sporten. Dat gaat ook een eind goed! :!: Ik ben van de celebrex af. En ik heb de Hydrochloroquine ook afgeslagen. Ik wil geen chemische fabriek worden. (ik gebruik wegens andere kwalen ook al andere medicijen)

Ik weet niet of ik teveel van mezelf verg door een zware full-time baan. Maar ik kan/wil niet anders dan het meeste eruit halen wat er in zit.
Ammerietje
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor andrea888 » ma jun 29, 2009 5:11 pm

Hallo!
Ik werk 30 uur als onderwijs assistente op een basisschool in groep a(jongste kleuters).
Ik vind het nog heerlijk om te werken.
Soms is het wel erg zwaar,ik heb de laatse paar maanden veel last van mijn handen en voeten.
Ik slik nu Plaquenil 2x daags en Arcoxia voor de pijn.
Na de vakantie ga ik over op de methotrextaat,daar zie ik wel tegenop!
Afgelopen vrijdag heb ik een injectie Prednison gehad en ik voel me weer als een jonge blom ha..ha..
Zo kan ik wel het schooljaar afmaken en lekker relax op vakantie gaan.
Ik meld me zelden ziek en heb veel begrip op mijn werk als ik veelvuldig naar de reumatoloog moet.
Mag mijn handen dicht knijpen met zulke collega's!
Ik hoop dat ik mijn werk nog lang kan volhouden.
Groetjes
andrea888
Lid

Reumavorm: r.a

Berichtdoor vlinder538 » di jun 01, 2010 10:04 pm

Ik ben 24, ik studeer Nederlands en werkte daar de eerste jaren niet naast. Sinds vorige zomer ben ik er 8 uur in de week naast gaan werken als redacteur, dat kon ik vanuit huis doen en ik deelde daarbij zelf mijn tijd in. Sindskort gaat het weer slechter met me en ben ik gestopt met mijn bijbaantje en heb ook mijn studie weer op een lager pitje moeten zetten... Zo gaat het soms wel vaker.. Dat vind ik echt vervelend! Ik heb zoveel energie en wilskracht in me, ik wil echt graag mijn studie heel erg goed afronden en dan later een leuke baan vinden. Het liefst wel een part-time baan van 30 uur in de week. Het leven moet ook wel leuk blijven he ;)
vlinder538
Lid

Reumavorm: M. Still

Berichtdoor x-Ria-x » ma jun 21, 2010 12:23 am

Ik doe vrijwilligerswerk. Ik help mensen op de dagbehandeling in een verpleeghuis, met tekenen en schilderen. Schilderen is mijn grote passie en het is erg leuk om anderen die het niet helemaal zelfstandig kunnen, erbij te helpen.

Groetjes,
Ria :)
Hoop doet leven!!!
x-Ria-x
Nieuw lid

Reumavorm: fibromyalgie-

Berichtdoor puntje » ma jun 21, 2010 1:21 am

Ik denk dat het werken per persoon en soort reuma scheelt. Is het lichter van aard of zwaarder.

Hoe uit het zich in het begin en daarna. Zijn er beschadigingen etc.

Wat ik wel vind is, dat de toekomstige nieuwe overheid, moet kijken hoe ze omgaan met mensen die opeens in hun werk chronisch ziek worden of mensen die bijv. al in een uitkering zitten. Hoe krijgen we ze aan de slag, na een herkeuring bij een goede, sociale werkgever. Dus met iemand waarmee je afspraken kan maken.

Nu als iemand in dienstverband is en krijgt reuma, lees ik soms dat sommige mensen worden weggepest, omdat de werkgever het loon van degene met reuma die zich ziek heeft gemeld moet betalen en tevens een nog loon voor vervanging en als je dat door een uitzendbureau laat doen, is dit het dubbele. Dus ik zie in dat mensen met reuma een risico-factor zijn om te worden aangenomen. De kans dat de werkgever naar verloop van tijd moet gaan betalen is best wel groot. Vandaar dat ik vind, dat ze moeten kijken bij chronisch zieken mensen in werk en met geen werk of partime. Hoe lossen we dit het best op, zodat zowel de werkgever als de werknemer er allebei voordeel aan hebben.

En zelfs volwassen die pesten mensen weg, daardoor doen de kinderen het ook, doordat de ouders het goede voorbeeld geven. Maar dan denk ik, niet slim, want jij kan de volgende zijn, want iedereen kan op een bepaald moment van zijn of haar leven een ziekte ontwikkelen.

Want de reuma en stress gaan ook niet samen.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Thea65 » ma jun 21, 2010 10:18 am

Mijn (gelukkig ex-) werkgever had voor z'n personeel een verzuimverzekering die bij ziekte 100% uitkeert. Toen ik ziek werd kreeg ik 70% uitbetaald en de rest hield hij zelf. Ook kreeg ik als ik mij weer eens ziek meldde vanwege een heftige ontsteking de eerste 2 dagen helemaal niet uitbetaald. En hij huurde geen vervanger voor mij in, het werk mocht m'n collega erbij doen. Later, toen ik weer 50% werkte, meldde hij mij nog steeds voor 90% arbeidsongeschikt en kreeg hij dus voor mij 90% uitbetaald. toen ik hem daarop aansprak zei hij dat ik van de 10 uur die ik werkte er volgens hem maar 2 uur productief was. En dat terwijl ik de uren die ik werkte gewoon m'n werk deed, net als m'n collega's. Je kunt je wel voorstellen dat dat niet zo'n hele prettige werksituatie is en dat dat voor enorm veel stress zorgde. Uiteindelijk heb ik voor mezelf gekozen en ben ik weggegaan. Ik heb 3 maanden een uitkering gehad en krijg nu niets meer en heb nog steeds geen nieuw werk. Toch ben ik nog elke dag blij dat ik weg ben bij m'n oude werkgever. We moeten financieel een stap terugdoen maar zijn in de gelukkige omstandigheden dat we dat wel een tijdje uit kunnen zingen. Ik ben nog wel steeds aan het solliciteren maar heb daar nog weinig succes mee.
Thea65
Lid

Berichtdoor annazus » ma jun 21, 2010 4:26 pm

Ik werkte afgelopen jaar, 21 per week en in de vakanties 40 uur per week.
In de kinderopvang vlakbij mijn huis. Helaas heeft mijn werkgever mij geen vast contract willen geven.
En zit ik nu thuis te solliciteren maar ik ben ook wel realistisch dat het niet veel meer word.
Ik ben u 47 jaar en heb last van oververmoeidheid en handen en voeten zijn pijnlijk en stijf.
En andere gewrichten doen allemaal mee.
Ik geef mijn gezondheid op dit ogenblik een vier.
Ik kom er nog op terug....
annazus
Lid

Berichtdoor wim » ma jun 21, 2010 8:41 pm

Hoi ,Ik heb vanaf mijn 15e jaar tot mijn 51e jaar altijd gewerkt .De laatste 22 jaar in een produktie-bakkerij met
een gemiddelde van 55 uur per week 6 nachten en 5 dagen dan weer 6 en 5 per periode van 4 weken dit dus 22 jaar aan een stuk.
Dit heeft mij 2 rughernia's ,copd,jicht, artrhose, diabetes, en r.a gebracht :cry: . Ik kan me nu nog kwaad maken
op mijn ex-werkgever.In de laatste 2 jaar van mijn ziekte had hij niet de moet om ook maar een keer te vragen hoe gaat het nu met je nu je weer r.a gekregen hebt .Hij heeft zege en schrijven 1maal gebelt om te vragen waneer ik weer kwam
werken terwijl de reumateloog dit mij op mijn hart droeg voorlopig zeker niet werken anders lig je binnen 14 dagen op de
I.C in Nijmegen.Ik ben nu thuis en afgekeurd voor 45% en de rest is ww .Ik zit nu in een re-intregatie trajekt voor
werk in de WSW (wet sociale werkplaats).Ik zou zeggen als er een werkgever is die je op je kwaliteiten aanneemt
en niet op de reuma let die krijgt van mij een oscar voor beste werkgever :mrgreen:
Mvg Wim
geniet nu zorgen maken doen we later wel
wim
Lid

Reumavorm: ra/jicht/artrose

Berichtdoor puntje » ma jun 21, 2010 11:06 pm

Volgens mij bestaan die niet. Dat doen ze allemaal. Want wat geld kost, daarop wordt gelet.

Hoe hard het ook klinkt. Iedereen doet het, zelf iemand die te veel geld heeft om te tellen doen het. Want oh wee als je aan hun geld komt. :esurprised:
Ze moeten niet armer worden.

Idem De werkgever die dat niet doet kan een oscar verdienen. Maar ik zelf denk dat ze er niet zijn. :cry:
puntje
Lid

Berichtdoor duime-lotje » di jun 22, 2010 9:06 am

Hallo Wim,

ik vind het wel erg hard om te zeggen; Dit heeft mij 2 rughernia's ,copd,jicht, artrhose, diabetes, en r.a gebracht .
Ik geloof zelf niet dat je door hard werken dit allemaal kan krijgen. Ik ben van mening dat er iets fout gaat in het lichaam door een andere oorzaak.
Hoe je werkgever heeft gereageerd is niet netjes......maar ik zou proberen je er niet te druk om te maken...krijg je alleen maar een hoge bloeddruk van :econfused:
Sterkte met alles.
Ilse
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Berichtdoor dillie » di jun 22, 2010 10:31 am

Dat is wel een beetje waar Ilse :ewink: maar soms voelt het even fijner om de verantwoordelijkheid niet zelf te nemen, maar bij iets of iemand anders neer te leggen. Het heeft tijd nodig om inzicht te krijgen in hoe de dingen nu werkelijk in elkaar steken. En ik kan me wel een beetje een voorstelling maken van zijn situatie en frustratie - het is bikkelhard hoe sommige collega's en werkgevers reageren wanneer je ziek wordt en daardoor uitvalt, zeker als je hard werkt en veel inzet toont. Je geeft alles, het lukt niet en dan krijg je één telefoontje, met de strekking wanneer kom je weer (dus je bent lastig voor de rest). Of je hoort helemaal niks meer. Dan denk je toch: waar heb ik het allemaal voor gedaan. In dat opzicht mogen werkgevers zich wel wat empatischer opstellen. Ik snap wel dat ze aan hun omzet moeten denken, maar het kost toch niks om even te vragen: hoe gaat het nou, of: kunnen we je helpen om het makkelijker te maken? (en niet omdat dat moet van het uwv :evil: )
Daarom wens ik Wim en trouwens iedereen die ploetert om reuma en werken te combineren veel sterkte toe.
Groetjes, Dillie.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor puntje » di jun 22, 2010 4:18 pm

Of het werk te laten liggen, totdat je beter bent. Dat gebeurt ook.

Ik heb ooit een werkgever gehad, die was slecht, in en in slecht. Dan had ik 2 weken vakantie en toen kwam ik terug van vakantie, toen gelukkig nog geen reuma en al het werk lag mooi op een stapeltje. Ik heb een hele tijd lang in de avonden onbetaald gewerkt om het weer in te halen. En waarvoor krijg je dan vakantie. Dus zulke werkgevers zijn er ook en die zijn dood eng. :twisted:

Bij ons kreeg toen een van de vertegenwoordigers kanker, jaarcontract had die goede man en dat werd niet verlengd, terwijl het heel ernstig was. Hij dacht aan de portemonnee van het bedrijf en niet aan de gevoelens van deze man.
puntje
Lid

Berichtdoor wim » do jun 24, 2010 2:09 pm

Hoi Duimelotje en Dillie ,Mijn reuma ,Jicht en arthrose klachten leg ik ook niet neer bij mijn
ex-werkgever maar wel mijn hernia's en copd .dit is zelfs gebleken naar onderzoek van een onafhankelijke arts
en nog wilde de werkgever niets weten van een werkplek aanpassing zelfs niet met het uwv.
Zijn argument was dan kunnen andere werknemers daar niet werken omdat het dan voor mij alleen zou zijn.
en voor mijn copd voldeed het afzuigsysteem volgens de minimale eis van de arbowet.
een zwaardere was volgens de baas veel te duur .Hij was zelfs zo lomp om te zeggen dan ga je in je pauze
maar even buiten staan om wat frisse lucht te scheppen terwijl we maar 3 maal per dag 12 minuten pauze
per dag hadden DIT IS ECHT WAAR :!: .
Groetjes Wim
geniet nu zorgen maken doen we later wel
wim
Lid

Reumavorm: ra/jicht/artrose

Berichtdoor annazus » wo jul 07, 2010 1:40 pm

Hoi Wim,

Wat kunnen werkgevers toch lomp zijn!
Je moet je toch enigszins kunnen verplaatsen als werkgever in je werknemers positie?
Sterkte met het leven met copd en alle andere klachten.

Groeten van Annazus
annazus
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Werk en reuma