Werk jij?

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Re: Werk jij?

Berichtdoor wim » wo jul 07, 2010 3:05 pm

Hoi Annezus. Ja werkgevers kunnen inderdaad lomp zijn en helemaal geen idee hebben van bepaalde klachten
van ja je hebt reuma en ik heb mijn scheenbeen gestoten dat doet ook pijn hoor!.Dit is geen grapje hoor zelf meegemaakt
maar ik ben van mezelf zeer assertief en heb hem eens haarfijn uitgelegd wat het betekent als je reuma hebt en hoe mijn toekomst er uit zou zien (dit speelde in 2006) nooit heeft hij nog zo'n antwoordt meer durven te geven :mrgreen: .
Ja en met dit weer is copd geen lolletje maar ik heb er tot heden toe met mezelf overlecht :lol: om me niet zo druk
te maken over alles zelfs niet over voetbal praten.(Doe ik normaal ook nooit :ebiggrin: )
Je leert vanzelf te relativeren over bepaalde zaken en daar heb ik nu vrede mee dat ik nu ben wie ik ben en als mensen mij niet willen geloven dat is hun eigen probleem en niet van mij,Ik slaap er niet minder om :D .Groetjes Wim
geniet nu zorgen maken doen we later wel
wim
Lid

Reumavorm: ra/jicht/artrose

Berichtdoor Zwelgje » vr aug 27, 2010 12:33 pm

Hallo allemaal,

Dit onderwerp even helemaal doorgelezen, want ik zit met het feit: ga ik weer werken?

Ik ben een thuisblijfmoeder geweest. Een heel bewuste keuze en geen spijt van gehad! Daarnaast had ik door mijn schildklierproblemen (eerst te snel, later te langzaam) sowieso minder energie.
Vanaf het moment dat ik leerde lezen en schrijven heb ik iets met schrijven en taal gehad.
In de loop der jaren daar elke keer wat mee gedaan (correspondent bij regionale krant, toneelstukken geschreven, schrijfcursussen gevolgd)
Een aantal jaren geleden (ik ben een laatbloeier) een opleiding voor docent creatief schrijven gevolgd en met succes afgerond. Mezelf toen 3 jaar gegeven om een bloeiende werkkring op te bouwen zodat ik er een eigen bedrijfje van zou kunnen maken.
Er zijn 2 jaar om. Ik heb bereikt wat ik het afgelopen jaar wilde bereiken: een gezonde basis met vaste opdrachtgevers.
Sinds een half jaar werkte ik voor 2 verschillende kunstencentra om les te geven op basis- en middelbare scholen. Daarnaast bij 2 verschillende kunstencentra de gelegenheid om 's avonds cursussen voor volwassenen te geven. Af en toe nog een losse opdracht er tussendoor en ik ben al een tijdje bezig met lesgeven via mail en ook daar begon het net een beetje te lopen.

Ik werd eind april (na al wel ruim een jaar kwakkelen met handen en voeten) geveld.
't Seizoen was net afgelopen, net de laatste grote opdracht achter de rug, dus ik maakte me nog geen zorgen. Ik had de hele zomer om uit te zieken. Maar ik heb al wel mijn opdrachtgevers ingelicht, vanwege de planning. Veel cursussen worden ver vooruit gepland.
In principe zijn ze al afgehaakt; ik ben een onzekere factor en ik begrijp dat wel, ik kan het gewoon niet garanderen dat ik aanwezig kan zijn op afgesproken data. (elke woensdagavond om 17.30 uur bijv.)

't Is zo zonde, zo hard gewerkt om iets op te bouwen. Maar in het nieuwe seizoen aan de slag gaan?
Ik kom op scholen, waar de leerkrachten hun stoel niet afstaan. Vaak sta ik of zit op een kinderstoeltje. Normaal geen punt, maar nu wel. Ik heb heel onregelmatig werk...soms weken niets (dan ontwikkel en bedenk ik nieuwe lessen en werk aan werving e.d.), dan soms heel veel klussen achter elkaar.
Het is heel leuk werk, -wat zeg ik- het allerleukste werk dat ik me maar kan bedenken.

Aan de andere kant.
Ik wil me richten op mijn gezondheid, op mijn lijf, weer conditie opbouwen, alle programma's aanpakken die de revalidatie arts me kan bieden. En als ik één ding beseft heb de laatste maanden: mijn gezin komt altijd eerst. Door mijn gehaast van de afgelopen jaren was ik bijna vergeten dat ik 4 kanjers om me heen heb.
Ik heb 3 kinderen die alledrie het komende jaar eindexamen doen (vmbo, havo en mbo) Alleen dat begeleiden en een klein beetje huishouden doen en mijn eigen schrijfsels (korte verhalen) en een paar mensen via mail lesgeven....is dat niet genoeg?

Rest me nog de overweging: geld.
Tja, als freelancer beur ik geen cent als ik niet werk. Maar ja, we doen het eigenlijk al jaren van 1 loon, en buiten de hypotheek om hebben we nergens schuld, dus hebben we toch al bewezen dat we dat wel kunnen.

Kijk..dat is nou het fijne van schrijven..al schrijvende weet ik eigenlijk al wat ik ga doen.

Komend seizoen ga ik niet werken... ik noem het gewoon een sabbatical...of nog beter... ik neem de tijd om eindelijk een boek te schrijven. 'k Geloof dat ik vandaag reuma heb maar de reuma mij niet. Lekker puh!

gr,
N.

'
Pluk het uur!
Zwelgje
Lid

Reumavorm: verschillende

Berichtdoor Nic_Tom » do sep 02, 2010 4:37 pm

Hoi Allemaal,

Ik werk ook met pa... Ik heb wel het geluk dat ik gemeenteambtenaar ben met een vaste aanstelling. De reuma heeft zich ca. 1,5 jaar geleden geopenbaard en sinds 6 maanden bij een reumatoloog en MDL arts onder behandeling.

Ik werk als projectleider civiele werken en ik werk 36 uur in de week (een full time baan in ambtenaren land). Ik merk wel dat het mij steeds zwaar begint te vallen maar ik ben vast besloten om het vol te houden.

Groeten, Nicolet
Nic_Tom
Nieuw lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Dolfijntje » wo sep 08, 2010 12:20 pm

Ik werk nu ruim 6 jaar in een congress centrum in de keuken.
Waar ik het ondanks de Fibro nog steeds naar mijn zin heb.
Ik ben daar verantwoordelijk voor de zoete dingen deels taarten maar ook cakejes, muffins en dat soort dingen.
Ik heb wel sinds een paar jaar een zadelkruk voor op mijn werk omdat het toch vrij zwaar werk is en het vele staan niet meer gaat.
Krijg dan last van mijn benen en linker heup.
Hier heb ik veel baat bij en als ik een dag veel pijn heb en wel moet werken dan werk ik die dag meer op kantoor of op mijn kruk.
Gisteren een gesprek gehad en ik ga terug in mijn werk uren omdat het niet meer red om 20 uur in de week te werken.
Ik ga nu 18 uur per week werken, hopelijk gaat dit wel goed.
Ik loop al ruim 3 jaar te tobben met mijn uren doordat het niet meer lukt om het vol te houden met het reizen erbij.
Ben ruim 45min. tot 1 uur aan het reizen gerekend vanaf het moment dat ik uit huis weg ga.
Woon in Woerden en werk in Driebergen en dan ga ik met de trein heen en weer.
Ik heb ondanks dat ik chronisch ziek ben wel lieve collega's die snappen wat ik deels heb en die merken aan mij als ik een slechte dag heb.
Ben dan veel stiller en teruggetrokken, normaal ben ik een kletskous in de keuken die wel werkt.
De laatste keer bij de Reumatoloog kwam het neer op verslechtering van de Fibro.

Groetjes Marloes
Pluk het uur.
Dolfijntje
Lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Berichtdoor petra-elly » di jan 04, 2011 7:46 pm

Hope schreef:Nee, ik werk niet (meer). Ik ben sinds mei 2008 volledig afgekeurd i.v.m. de r.a en artrose.

Ik heb daarvoor ruim 32 jaar volledig gewerkt, vanaf 1997 was ik gedeeltelijk afgekeurd en kreeg een aangepaste functie (zittend administratief werk). Ik ben toen van een ruim 40-urige werkweek naar een 27-urige werkweek gegaan. Ondanks dat ik er tegen heb gevochten ging het echter niet meer en moest ik me steeds vaker ziek melden. Na een rampzalig verlopen 1/2 jaar, waarin mijn leidinggevende al het mogelijke heeft gedaan om mij zover te krijgen dat ik vrijwillig herkeuring aanvroeg, en mij dus neerlegde bij afkeuring, heb ik uiteindelijk besloten te kiezen voor mijn gezondheid. Dat dit volledige afkeuring en achteruitgang in inkomsten inhield heb ik voor lief genomen.

Achteraf bezien was dit een heel verstandige keuze. Ik merk nu pas hoe ik al die jaren tot het uiterste ben gegaan en werk en inkomen belangrijker heb gevonden dan mijn gezondheid. Ik realiseer me nu dat gezondheid onbetaalbaar is en heb er 'vrede' mee dat ik ben afgekeurd.

Groetjes,

Hope

Ondanks dat ik dit nu pas lees, vind ik je erg moedig hoor.
Ik heb ook een stap terug gedaan op me werk vanwege artrose problemen.
Groetjes petra
petra-elly
Nieuw lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor petra-elly » di jan 04, 2011 8:27 pm

Ik heb een tijdje terug de beslissing genomen om niet meer volledig te werken.
Jarenlang heb ook ik hard gewerkt, eerst in een instelling bij verstandelijk gehandicapten, toen in een verzorgingshuis, en vele jaren later in de huishouding.
Ook heb ik mijn diploma tot Helpende mogen behalen, waar ik dus in de instelling terecht kwam.
Wegens bezuinigingen kwam ik op straat te staan, maar vond algauw weer weerk in de schoonmaak en in de huishouding bij oudere mensen thuis.
Dit heb ik ook vele jaren gedaan, maar ik begon te merken dat mijn conditie niet meer was zoals toen.
trap op lopen is een zware opgave en ben buiten adem als ik eenmaal boven ben, en ik ben 45 jaar.
ook kreeg ik meer last van mij rug, ik heb ook ischias.
Toen ik een keer bij de huisarts kwam met mijn kwalen, bleek ik na een bloedtest, in de overgang te zijn en dat daar mijn klachten door kwamen.
Ook bleek ik artrose in mijn handen te hebben, en ze zei dat als ik erge pijn zou hebben, een stapje terug moest doen.
Maarja, ik werkte op 0 uren contract, dus geen werk is geen geld, dus ging ik gewoon door.
Ook nam ik 2 krantenwijken erbij, gewoon omdat ik dat leuk werk vindt...lekker in de buitenlucht.
Maar nu....maanden later, ben ik tot de conclusie gekomen dat geld niet alles is en dat je gezondheid eigenlijk veel belangrijker is.
Dus sinds vorige week heb ik voor mezelf een beslissing genomen, ben gestopt met werken en heb alleen nog die 2 krantenwijken, waar ik ook nog eens lekker mee verdien.
Manlief en kids moesten effies wennen aan het idee, maar dat komt vanzelf wel, denk ik zo.
Maar ik kan je verzekeren, mijn gezondheid gaat echt voor alles :o
Tuurlijk moeten we een stapje terug doen met geld, maar we hebben het altijd gered, dus waarom zou ik het nu niet redden dan?
petra-elly
Nieuw lid

Berichtdoor Flo » di jan 04, 2011 9:30 pm

Ik werk 20 uur per week als administratief bediende, dus bijna heel de dag werken met de computer. Het werk op zich lukt prima tot nu toe maar ik merk wel dat 20u voor mij eigenlijk wel genoeg is.
De accomodatie op het werk is bij ons helaas niet zo schitterend. Ik werk in een klein bedrijfje dat niet meteen grote winst maakt dus de baas zit nogal op zijn geld.
Ik hoop wel dat ik mijn werk nog lang kan blijven doen want hele dagen thuis zitten zou echt niks voor mij zijn.
Flo
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor wil_mar » wo maart 09, 2011 11:23 am

Ik werk in deeltijd als postbezorgster bij tnt. Heb enige tijd geleden mijn contracturen verminderd ivm lichamelijke klachten die verband houden met Artrose, maar omdat ik toch in beweging wil blijven en omdat ik het buiten werken gewoon erg lekker vind....
Ik krijg best wel steun van mijn werkgever (met name van de postbode plus)
In de beperking toont zich eerst de ware meester.
(Goethe)
wil_mar
Lid

Berichtdoor Helpbrand » di maart 27, 2012 1:54 pm

Ik werk gelukkig... Ik ben 5 jaar geleden ziek geworden, heel heftig. In rolstoel, kon letterlijk niks zelf meer, geen kopje optillen of wat dan ook. In een jaar 8 x opgenomen in t ziekenhuis voor infusen prednison terwijl we zochten naar medicatie die wel zou werken bij mij. De infusen prednison hielpen maar even. Na lang proberen uiteindelijk medicatie gevonden die wel redelijk aansloeg. Toen lang gerevalideerd. Drie jaar geleden 100% afgekeurd. Wat vond ik dat afschuwelijk. M'n gezondheid was ik kwijt en toen was ik ineens ook afgekeurd. Dat was zo'n klap! Heb wel tussen alle ziekenhuisopnames en revalidatie door geprobeerd te werken. Max paar uurtjes per keer,2x per week. Maar t ging niet. Wat een strijd :)
Achteraf heb ik mezelf tekort gedaan door zo te knokken. Nadat ik arbeidsongeschikt verklaard was kwam er meer rust en herstelde ik ook langzaam maar zeker.
Nu gaat het al twee jaar heel erg goed met me. Ik werk 24 uur pw als psychiatrisch verpleegkundige op een dagbehandeling. Ik sport weer, ik heb genoeg energie en voel me ook lekker.
Inmiddels ben ik gestopt met medicatie ivm kinderwens. Ben heel benieuwd hoe ik de komende maanden door kom. En of t me lukt om een kindje te combineren met werk.
Helpbrand
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor pat » do apr 05, 2012 11:33 am

Ik werk als produktiearbeider,zeer veel over en weer lopen,soms zware stukken heffen (50 tot 90 stuks) ,soms lichte stukken (400stuks) ,meestal middelzware stukken glas.Acht uur per dag.Ik werk in ploeg.Als ik thuis op de bank ga zitten val ik in slaap.Het huishouden erbij zou te zwaar zijn,mijn partner is wegens lichaamelijk ziekte thuis,gelukkig doet mijn partner het meeste in het huishouden.Ik vraag me af of ik beter halftijds zou gaan werken,ik wil thuis ook nog een leven.Ik heb lichte ontstekingen,weinig pijn (door medicatie),ik vrees dat de ziekteverzekering niet zal tussen komen.Welk werk en hoe is ziekte situatie van anderen (jullie dus) dat is mijn vraag.
pat
Lid

Reumavorm: psoriasis artritis

Berichtdoor hougie » do apr 05, 2012 9:22 pm

Hey allemaal

Ik heb AP werk nu sinds een jaar 4/5de of in mijn geval 28u44min om juist te zijn.
Merk nu ook wel dat dit ook soms zwaar aant worden is....heb onlangs te horen gekregen dat ik 2 nekhernia's heb en hou er ook veel hoofdpijn aan over. Ben in behandeling bij ostepaat en fysio.
Heb dan ook nog collega's met niet zoveel begrip voor men ziekte.
Was onlangs bij arbeidsgeneesheer,die vond me heel moedig en gaf toch ook aan om niet te veel hooi op men vork te nemen..... tja.... ik wil liever aan het werk blijven natuurlijk maar soms gaat het echt niet goed en moet ik me echt door de dag sleuren.
hougie
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor AnnemiekV » do apr 05, 2012 10:11 pm

Ik werk 13 uur,verdeeld over 2 dagen.Is niet veel,maar werk in de zorg,op een fysiek erg zware groep met rolstoelclienten die geheel afhankelijk zijn van zorg.Daarbij nog gedragsproblemen en bijkomende handicaps,zoals epilepsie,spasme,doof,blind,autisme,enz.Veel verzorging dus,en sjouwen!Dus die 2 dagen zijn me echt genoeg,want na mijn werk ben ik tot weinig meer in staat,en de nacht slaap ik dan nog slechter dan normaal.
gelukkig wel lieve collega's,en zware verschoningsgevallen doen we altijd samen,want alleen is dat niet te doen.En we hebben een nieuw gebouw met een tilliftsysteem aan het plafond,ook dat scheelt enorm!
Met een bewoner moeten we 2x per dag een uur wandelen,en dat trek ik dus slecht....Loop me letterlijk kapot,en mijn enkels zien er daarna werkelijk slecht uit.Maar goed,zolang het nog gaat,blijf ik doorwerken,het geeft ook afleiding,en het salaris is met 3 kinderen ook wel handig. :wink: Maar als ik heel eerlijk ben;ik vraag me af hoe lang ik dat nog volhoud,want loop nu al vaak op mijn tandvlees....
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor sylvia35 » zo apr 15, 2012 8:18 pm

hoi allemaal

zelf weet ik sinds april 2010 dat ik artritis psoriatica heb dus ook reuma, dit was voor mij een grote klap.
ik was net in december 2009 verhuisd van het noorden naar het zuiden en net bij bij een andere werkgever in 201o begonnen maar het ging al gelijk mis waardoor ik nu niet meer werk en sinds maart 2012 een wia uitkering heb. ik heb altijd doorgewerkt in het verleden maar het ign zo snel en hier kwamen ze er dus pas achter dat het reuma is met het gevolg dat ik januari 2011 een knie prothese links heb gekregen en nu in februari 2012 een knie prothese rechts heb gehad waardoor me leven kanp over hoop is gegooid en het zwaar is om het te accepteren ben nu 39 jaar. ik vind het moeilijk omm familie te vertellen dat ik zonder werk zit omdat je toch gauw krijgt te horen van zie je wel ze wil niet werken. heb nu elke dag meloxicam en 1 keer per week mtx spuiten en 1 keer per week embrel spuiten. het zit in al me gewrichten de pijn en vooral in me handen en schouders 1 vinger staat al krom

groetjes sylvia
sylvia35
Lid

Reumavorm: ap

Berichtdoor Cloud » ma apr 16, 2012 10:59 am

Helaas werk ik niet meer. In 2004 in wao 80-100 gekomen met bekkeninstabiliteit, (revalidatie gehad) toen meerdere malen geprobeerd om terug te komen in het arbeidsproces, sinds 2008. Maar kreeg in 2010 naast de chronische bekkeninstabilitiet en daarbij horende pijn, allerlei kwalen (MDL), meerdere keren geopereerd, waardoor ik nog zieker ben geworden wat mijn bekken/rug/lopen betreft omdat ik geen therapie meer volgde, weinig bewoog en veel opgenomen was.

Afgelopen jaar op eigen kosten studie post HBO, afgerond met dien verstande om me als beter op de arbeidsmarkt te profileren als WAO-er en misschien ergens als hulpje mee mag draaien.

Maar gedurende het laatste jaar steeds meer pijn gekregen, slechter lopen, pijn in handen/voeten, steeds minder kracht in ledematen hebben, door mijn benen zakken, minder slapen/bewegen en weer zieker geworden.
Nu blijkt er naast BI ook nog reuma (AP of RA) te zijn en dat verklaart achteraf waarom ik me al jaren zo slecht voel.
Behandeling is gestart, ben begonnen met MTX, Diclofinac naast mijn normale pijnbestrijding (Paracodeine en oxycontin, waar ik dus erg suf van wordt, hier wil ik eigenlijk van af, anders kan ik niet goed nadenken en dat heb ik nodig in mijn vakgebied, maar dit lukt me nog niet), steunzolen aangemeten, loop weer met kruk en probeer 2 keer per week fysio te volgen, om minder stijf te zijn en indien mogelijk een kuuroord te gaan bezoeken.

Overweeg om in sept nog een studie te gaan volgen, al weet ik niet zeker of dit wel zoden aan de dijk zet en heb er ook het geld niet voor. Geestelijk denk ik dat ik het wel kan, maar lichamelijk is wss op dit moment geen optie. Momenteel ben ik erg moe en heb ik continue pijn, maar wil graag weer iets betekenen in de maatschappij en financieel ons gezin helpen. Heb thuiszorg omdat ik lichamelijk dus niet veel kan en man ook niet (heeft ook reuma). Zit gemiddeld 2 keer per week in zh voor iemand binnen ons gezin, of mezelf of 1 van onze kinderen (mdl+dcd) Erg zwaar leven soms.

Maar ik blijf positief, mss dat medicatie wel gaat helpen en ik mettertijd op een niveau kom dat ik wel wat kan doen.
Cloud
Lid

Berichtdoor Tika » ma apr 16, 2012 10:44 pm

Ik werk vier dagen in de week, administratie. Vorig jaar heb ik een tijdje twee uur korter gewerkt per dag, 6 ipv 8 uur, maar nu zit ik weer aan 32 uur. Dat gaat voorlopig gelukkig goed. Ik hou mijn weekenden en vrije dag rustig, dwz niet teveel dingen plannen. En verder nog twee keer per week sport omdat ik op het werk veel zit.

Tika
Tika
Lid

Reumavorm: R.A.

VorigeVolgende

Keer terug naar Werk en reuma