Baas accepteert ziekmelding niet

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Baas accepteert ziekmelding niet

Berichtdoor tineke110 » wo jan 19, 2011 2:55 pm

Hallo,

Ik ben een vrouw van 36 jaar.
Sinds anderhalf jaar heb ik een leuke baan bij een callcenter voor 35 uur per week toen ik daar 4 mnd werkte kreeg ik last van hevige pijnen in mijn handen ( stijf, onstekingen en zwellingen) er werdt toen geconstateerd dat ik reuma had ( reumatoide artritis ).Ik heb hier al verschillende medicijnen voor gehad maar sindsdien gaat het bergafwaarts ik kan me slecht concentreren en het vele typen doet behoorlijk pijn aan mijn handen en polsen.Minder uren gaan werken was voor mijn baas geen optie en ik moest maar eens nadenken of dit werk wel iets voor mij was . Langzaam ging het bergafwaarts ik moest geopereerd worden aan mijn linker hand ( chronische onsteking) en tijdens de operatie bleek dat het bot midden op mijn hand omhoog aan het groeien is vandaar dus de pijn. Na 3 weken weer terug aan het werk gegaan maar veel last van huilbuien en concentratie problemen en behoorlijk met mezelf in de knoop gelegen.
Toen moest ik op gesprek komen ivm mijn contract verlenging nou dat werdt dus niet verlengd ( misschien wel begrijpelijk),
Na dat gesprek ( op vrijdag) ben ik echt huilend na huis gegaan en dit was voor mij de bekende druppel ik zat er helemaal doorheen!!
Het hele weekend binnen geweest en gehuild op maandag heb ik mij ziek gemeld omdat ik het echt niet meer aankon om daar op de afdeling te zitten terwijl iedereen had gezien hoe ik zat te huilen tijdens mijn gesprek.
Dinsdag naar de huisarts geweest en die zei dat het een burnout/ depressie was en ik maar eens aan mijzelf moest gaan denken ipv altijd aan anderen.
Mijn supervisor belde die dag op en toen ik het haar uitlegde zei ze " Ik geloof er niets van het is wel erg toevallig dat het nu gebeurd en ik accepteer je ziekmelding niet"
Ik moest weer na de afdeling komen om een gesprek aan te gaan met haar en haar baas. Ik heb gezegt dat ik op dat moment niet in staat was om te komen ( ik kan het geestelijk echt niet aan)
Nu kreeg ik gisteren een brief met de mededeling dat niet bereid ben geweest om mee te werken en zolang ik daar niet na de afdeling ga mijn loon opgeschort is.
Weer alle moed bij elkaar geraapt en gebeld met de vraag wat de bedoeling was nou was het antwoord kom maar op gesprek dan hoor je het . Uiteindelijk heb ik toegegeven en moet ik morgen 20-01-2011 om 11:00 naar de afdeling komen voor een gesprek.
Ik weet me geen raad moet ik echt daar naartoe om weer midden tussen mijn collega's een gesprek te hebben ik kan het niet aan !!

Heeft er iemand raad voor me.
tineke110
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Re: Baas accepteert ziekmelding niet

Berichtdoor Blaine » wo jan 19, 2011 3:04 pm

Ja de arbodienst bellen, zij beoordelen niet of je ziek bent maar de arbo is daar voor aangesteld
en die beoordelen of je wel of niet kunt werken!
Verder zou ik een brief/verklaring van je ha meenemen en iemand om je te steunen zodat ze je niet
zo makkelijk in een hoek praten. Al met al vind ik het erg moeilijk, ik zou om te beginnen niet geaccepteerd hebben
dat zij me op die manier bellen, en had direct gezegd als je het niet vertrouwd stuur de arbo maar die
kan het beoordelen.
Veel succes morgen!
groetjes Ingrid
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor *Anja* » wo jan 19, 2011 3:29 pm

Ik weet even niet zo goed hoe ik moet beginnen. Allereerst vind ik het heel vervelend voor je dat je er lichamelijk en geestelijk helemaal doorheen zit. Ik heb zelf een burnout gehad en jouw klachten komen mij heel bekend voor.

Nu even de praktische kant van het verhaal. Ik ga hierin mee met Ingrid. Het is de verzekeringsarts van de arbodienst die bepaald of je arbeidsgeschikt danwel arbeidsongeschikt bent. Jouw werkgever gaat nu heel kort door de bocht en stelt dat er sprake is van werkweigering of situationele arbeidsongeschiktheid en denkt daarmee een grond gevonden te hebben om jouw loon op te schorten. Dit werkt zo niet.

Mijn advies zo zijn om eerst contact op te nemen of te laten nemen met de arbodienst. Zorg ervoor dat je arbeidsongeschikt gemeldt wordt. Je dienstverband zal niet verlengd worden, maar je gaat dan ziek uit dienst. De afdeling Ziektewet van het UWV neemt het dan over. Het enige nadeel is dat je dan ongeveer 70% van je laatstverdiende loon uitbetaald krijgt. Het geeft je wel de tijd en ruimte om te herstellen van je depressiviteit cq burnout. Ik hoop dat dit je een stukje rust geeft.

Allereerst dus zorgen dat je arbeidsongeschikt gemeldt wordt en zorgen dat de loonbetaling hervat wordt. Je bent zeker niet lid van de vakbond? Wanneer zou je dienstverband eindigen?

Sterkte,
Anja.
*Anja*
Lid

Berichtdoor dillie » wo jan 19, 2011 4:23 pm

Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Bel meteen naar de arbodienst, laat dit door de bedrijfsarts beoordelen en ga zelf vooral niet inhoudelijk op de zaak in. Het is niet relevant wat de mening van je werkgever is, het gaat om jouw medische toestand, en met reuma én (daardoor) psychische klachten hoef je niet bang te zijn dat jouw ziekmelding door de arbodienst en het uwv niet geaccepteerd zullen worden. Je bevindt je echt in een vervelende situatie, want je hebt lichamelijk pijn en je voelt je geestelijk 'op', ik heb wel met je te doen hoor :esad: Probeer het niet te persoonlijk op te vatten, mensen (lees: werkgevers) denken nu eenmaal in dit soort gevallen meestal niet met je mee.
Mocht je toch overwegen naar dat gesprek te gaan: kun je iemand meenemen? Dat zou fijn zijn. Zo niet raap jezelf bij elkaar, ga erheen, even uitzitten en thuis uithuilen.
Veel sterkte gewenst en groetjes, Dillie.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor maris » wo jan 19, 2011 11:40 pm

mijn advies als ik dit lees: Vooral iemand meenemen!!
(Vooraf wellicht zelf al dingen "hebben bedacht" waarom dingen niet mogelijk zijn. Ik zou zelf namelijk dichtklappen terplekke, en wellicht helpt het als je iets op papier hebt staan.)
Hoop dat je alsnog "redelijk" slaapt/geslapen hebt, want dit is wel erg kort dag.......En succes morgen!!!
mariska
maris
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor snuffel » do jan 20, 2011 9:38 am

hoi tineke,
wat een verhaal zeg. ze proberen jou dus duidelijk onder druk te zetten!
je hebt nu al afgesproken dat je naar dat gesprek gaat, dus zou ik ook gaan.
daarin zou ik het kort houden en zeggen:
ik heb van mijn huisarts het advies gekregen om nu even te stoppen met werken ivm burnout klachten etc. je geeft een korte toelichting. en dan zeg je ook; als jullie dat niet accepteren ga je maar te rade bij de arbo-arts. klaar.
meer woorden zou ik er niet aan vuil maken.
wat een 'rot'lui.
zo gaat dat nou tegenwoordig.......( en ' vroeger' ook al trouwens).de mensen zijn keihard.bah!
sterkte meid, en laat je niet op je kop zitten.
groetjes.
snuffel
Lid

Berichtdoor sannie1969 » do jan 20, 2011 5:33 pm

hoi

ik lees nu pas je bericht,
dus te laat voor advies.
maar ik ben erg nieuwsgierig hoe het is gegaan.
sannie1969
Lid

Berichtdoor snuffel » vr maart 25, 2011 9:40 am

tineke,
ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe dit nou uiteindelijk is afgelopen?
laat je het nog eens weten?
groetjes
snuf.
snuffel
Lid

Berichtdoor *Anja* » vr maart 25, 2011 12:05 pm

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu afgelopen is. Dit is ook leerzaam voor anderen die zoiets meemaken. Helaas is Tineke vanaf 20 januari niet meer op het forum geweest.
*Anja*
Lid

Berichtdoor MaartenE » vr jul 01, 2011 8:13 pm

Hallo Allemaal,

Ik schrik van zo'n reactie van een werkgever!!
heb zelf een ontzettend fijne werkgever!! Ze staan voor me klaar en geven mij de kans om rustig te herstellen.

Ik ben in Juli 2010 zwaar overspannen de ziektewet ingegaan door een hoop veranderingen in mijn leven waaronder ziekte van Crohn en Reuma..
Op dit moment werk ik 7 uur per dag en heb nu te maken met een terugval helaas, weer paniekaanvallen en angsten:( is erg eng om dat het lijkt dat je weer van voor af aan begint met herstel majah.... op mijn werk hebben ze meteen gezegd hou je zelf in de gaten en neem rust als het nodig is!!!
Ook gaf mijn "baas" aan dat hij wil dat mijn prive leven eerst goed op derit komt en dat daarna het werk weer komt!!!

Ik voel me echt bevoorrecht door zo'n werkgever!!

Grts MaartenE
MaartenE
Lid

Reumavorm: RA+ Crohn

Berichtdoor zoekatje29 » wo aug 03, 2011 7:32 pm

Nou ik heb zelf een werkgever die denkt dat als ik 1 goede dag heb gelijk naar het werk ren, en een arbo dienst die belt om te vragen wanneer ik denk dat de reuma over is en ik weer aan het werk kan.
:lol:

kan er gelukkig om lachen

dat heb ik moeten leren mijn oude werk gever heeft tig keer de arbo op mijn af gestuurd omdat ze niet geloofde dat ik ziek was.

hoe is het bij jou allemaal afgelopen

ik zit nu vanaf feb thuis heb 6 jaar met pijn in mijn lijf gewerkt en daar mee heb ik bereikt dat mijn gewrichten over belast zijn geraakt
mijn gezin een flinke opdonder gehad heeft omdat ik of op bed lag of op de bank of aan het werk
RA
zoekatje29
Lid

Berichtdoor puntje » wo aug 03, 2011 9:16 pm

Dat is geen fijne baas. Ik heb er drie letters voor begint met een k en eindigt met een t en dan baas.

Is het een klein of groot bedrijf. Zijn ze aangesloten bij een cao en hoelang moet je nog uitwerken. Want je heb misschien wel recht op ww en in de ww kan je ook in de ziektewet gaan.

Het gaat allemaal om geld, hun geld en niet om jouw gezondheid.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor MaartenE » wo aug 24, 2011 9:41 pm

Hey Zoekatje!

Vervelend dat je werkgever zo opdringerig doet! Ik ben sinds deze week weer fulltime aan de slag... en het is best weer even pittig.. Wat jij zegt van dat als je weer een beetje aan het werk gaat dat ze dan vragen wanneer je weer helemaal terug bent herken ik wel maar ze hebben wel duidelijk aangegeven dat ik echt moet aangeven als het niet gaat... Uiteraard heb ik hun argumenten ook wel gehoord dat het hun een hoop geld kost en dat ze na een jaar ziektewet mijn overige uren maar voor 70% kunnen uitbetalen maar ze hebben telkens gezegd dat mijn gezondheid en het reintegreren belangrijker is!!

Ik besef ook wel dat het een uitzondering is dat ik zo'n werkgever heb:)

Hoe gaat het nu bij jou?

Groetjes Maarten
MaartenE
Lid

Reumavorm: RA+ Crohn

Berichtdoor zoekatje29 » za sep 03, 2011 12:04 pm

Het is op het moment een zooitje

Ik heb nu eindelijk stabiel internet en zou nu thuis kunnen werken.

Ik werk op een call center dat aan thuis werken doet.

Maar nu komt het, ik mag van de arbo wel iets van werk doen al verwacht ze eigenlijk dat ik het niet vol hou maar goed dat moeten we eerst zien.
EN ik mag niet opgejaagd worden en ik mag niet aan targets gehouden worden.

wordt ik van de week gebeld
door mijn werk
laten we afspreken dat je 4 uur gaat werken verdeeld over 2 dagen en dan die en die dag en ik zal er vast bij vertellen je moet je wel aan je targets houden anders is het afgelopen

ik zou afgelopen week gebeld worden door iemand die alles zou regelen
is niet gebeurt

maar ik had echt even zoiets van kunnen ze me verplichten op dagen dat het hun uit komt dat ik ga werken en ze houden zich niet aan het arbo verslag

al met al best wel weer moeilijk zo
RA
zoekatje29
Lid

Berichtdoor pierre » za sep 03, 2011 12:35 pm

Hoi Zoekatje

Als ex-werknemer maar ook als ex-werkgever weet ik ongeveer wel hoe het gaat, doe nog steeds de administratie van een bedrijf met een aantal fultime werknemers.

Zo te lezen is het probleem niet duidelijk,maak een duidelijke afspraak met de arbo/bedrijfsarts wat je eventueel nog zou kunnen en graag zou willen proberen maar dan wel op therapeutische basis.dat betekend dat jij dan de productie leverd die jij momenteel aankunt. zou kunnen zijn 2 dagen aan 2a3 uur.dan ben je echt niet verplicht je aan je targets te houden,jij werk dan in jou tempo wat je eventueel aankunt. je arts moet hier wel een duidelijke afspraak met jou en je werkgever maken.laat je beslist niet onder druk zetten en zeker niet bang maken. maak tevens met je arbo-arts een duidelijke afspraak dat je geregeld een gesprek met hem/haar wild over hoe het met je gaat en wat je kunt en niet aankunt. ook is het zo dat je werkgever je geen ontslag mag aanzeggen,wel als je een arbeidsovereenkomst heb voor bepaalde tijd dan kan hij zonder reden afscheid van je nemen/of er moet iets anders in de overeenkomst zijn opgenomen,en daar heb je zelf voor getekend.

Gr.Pierre
pierre
Lid

Reumavorm: ra+ap

Volgende

Keer terug naar Werk en reuma