Reintegreren hoe+wat??

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

reintegreren hoe+wat??

Berichtdoor fab83 » ma feb 07, 2011 2:20 pm

Hallo,

Ik heb even een vraagje: Ik werk 32 uur en doe nu 50% van mn werkzaamheden via een arboarts.
Ik weet zelf dat het niet meer gaat lukken om volledig in dit vak door te gaan, heb al moeite met die 50%. :?
Ik zit nu al langer dan een jaar in de ziektewet en weet dat mn werkgever verplicht is mn reintegratie te regelen.
Maar nou ben ik benieuwd hoe ik dat moet aanpakken want volgens mij denken hun dat ik nog wel volledig terug kan keren.
Ik wil niet dat ik strax na 2jaar ziektewet daar voor die 50% moet blijven werken voor de helft van het geld,ben nl wel de hele dag aanwezig.
Ik heb ook t idee dat het niet eerlijk gaat want mn arbo heeft me zelfs doorverwezen naar rechtsbijstand of bond.
Ik sta nl al meer dan een jaar 100% ziek gemeld terwijl ik voor 50% arbeid verricht, dus krijgt mn baas dubbelop geld. :x
Ik sta niet bij t uwv geregistreerd terwijl ze dat verplicht zijn vanaf 42 weken ziek, daar zit ik al over heen.
De uren wat ik te kort werk willen ze van mn vakantieuren af halen, terwijl ik daar toch juist voor ziek gemeld sta... :esad:
Dus ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet doen, ga nu elke dag braaf heen en werk me een slag in de rondte terwijl alles zeer doet.
Wil eigenlijk hier nu ook niet meer werken omdat ze je dus eigenlijk belazeren waar je bij staat...Dus wie heeft er advies wat ik het beste kan doen...
En wie weet misschien de achterliggende gedachte waarom ze dit doen???
fab83
Lid

Reumavorm: artritis/bechterew

Re: reintegreren hoe+wat??

Berichtdoor Noekie » ma feb 07, 2011 5:55 pm

Ik kan je maar een tip geven. Bel met de bond en word lid als je nog geen lid bent. Je verhaal komt bij mij over alsof je werkgever zich niet aan de regels houd.
Succes ermee!
Noekie
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor Jess79 » wo maart 02, 2011 2:41 pm

Hoi,

Als ik jou was zou ik wel actie ondernemen want jouw werkgever is niet goed bezig...
Je kunt ook zelf een telefoontje plegen naar het UWV en dan gaan hun ook de zaak uitzoeken...
Want hun worden nu wel betaald terwijl ze het van jouw vakantie dagen af willen houden...
Succes en sterkte ermee...

Groetjes Jessica
Geniet elke dag van wat je nog WEL kan...
Jess79
Lid

Reumavorm: FM, Artrose en HMS

Berichtdoor dillie » do maart 03, 2011 7:58 am

Toen ik in de ziektewet zat heb ik veel gehad aan de begeleiding door de bedrijfsarts. Ik neem aan dat je wel regelmatig op het spreekuur moet komen? Daarom vind ik het raar dat er kennelijk niets is afgesproken over het aantal uren dat je per dag mag werken. Verder kan ik je adviseren om je vraag ook neer te leggen op het prikbord van www.arbo.startpagina.nl, hier zitten een aantal deskundigen die je vragen heel goed kunnen beantwoorden. Sterkte ermee...
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor toto » do maart 03, 2011 12:12 pm

Uren aftrekken die je vanwege je ziekte niet kan werken mag niet! (gebeurde bij mij ook maar is later weer recht getrokken)
Je baas moet vanwege de wet Poortwachter zich aan bepaalde zaken houden en jij ook!
Kijk eens op de website van het UWV daar kun je veel antwoorden vinden op je vragen.

Succes, ToTo
toto
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor fab83 » di maart 15, 2011 5:22 pm

Bedankt voor de reacties!!
Ik hou t goed in de gaten en teken niets voordat de bond het gelezen heeft.
fab83
Lid

Reumavorm: artritis/bechterew

Re: Reintegreren hoe+wat??

Berichtdoor lis_61@msn.com » zo apr 22, 2012 7:25 pm

hallo,
heb in 2009 en 2010 ook ziek thuis gezeten en vervolgens voor het aantal uren dat ik ziek was m,n vakantie ueren in moeten leveren.
vanaf 2012 is dit niet meer mogelijk en hou je dus de uren.
weet niet of het destijds wettelijk mogelijk was om die uren af te pakken.
lis_61@msn.com
Nieuw lid

Reumavorm: artropathie

Re: Reintegreren hoe+wat??

Berichtdoor Ard » zo apr 29, 2012 11:20 pm

Ten eerste wil ik op het eerste verhaal reageren. Als je 50% van je werk doet in 32 uur zou ik wel eens willen weten hoe men daarbij komt? Wordt er vergeleken met collega's? Wat voor werk doe je precies?
Werkgevers hebben soms wel vaker van die vreemde ideeën om te zeggen je werkt maar voor de helft. Leuk bedacht maar iemand werkt volgens mij gewoon een aantal uur per week. De een is hier productiever in dan een ander dat heeft nog niets met gezondheid te maken. In mijn beleving is het zo (en denk zelfs dat de wet hier ook zo over denkt) dat als je 50% werkt, je de helft van je eerdere aantal uren aanwezig bent.

Maar goed vanuit de wet moet de werkgever zaken regelen en die heeft hij tot nu toe niet gedaan.

Ik weet natuurlijk niet precies hoe het zit maar een achterliggende reden van een werkgever kan zijn dat hij eigenlijk geen passend werk heeft (dit is wat hoort volgens de wet poortwachter) Hiervoor krijgt hij een boete dus een beetje de zaken aanpassen kan een manier zijn om de boete te ontlopen.

lis_61@msn.com schreef:hallo,
heb in 2009 en 2010 ook ziek thuis gezeten en vervolgens voor het aantal uren dat ik ziek was m,n vakantie ueren in moeten leveren.
vanaf 2012 is dit niet meer mogelijk en hou je dus de uren.
weet niet of het destijds wettelijk mogelijk was om die uren af te pakken.

Vroeger mocht het inderdaad wel. Nu niet meer.
Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. Openbaring 21: 5. Wat een vooruitzicht!!
Ard
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

Keer terug naar Werk en reuma