Solliciteren en chronische ziekte, vertellen?

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

solliciteren en chronische ziekte, vertellen?

Berichtdoor smartie41 » vr apr 15, 2011 9:02 pm

Hoi,
Ik heb de afgelopen 2 weken het voor elkaar gekregen om 2 x een baan aangeboden te krijgen en 2x op het allerlaatste moment het ingetrokken te zien.
Beide gevallen ging was de intrekking vanwege mijn ziekte. Ze durfde het risico niet aan.... dan kunnen ze niet op mij bouwen en vertrouwen..... Dat soort kreten.
Hardstikke tegen de wet. Maar wat doe je ertegen?

Bij mij zijn de klachten niet zodanig dat het mijn functioneren in de weg staat. Zeggen jullie het dan op een sollicitatiegesprek?
Hoe verloopt dat bij jullie?

Groetjes,
smartie
smartie41
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Re: solliciteren en chronische ziekte, vertellen?

Berichtdoor dillie » za apr 16, 2011 7:45 am

Ik ben van "eerlijk duurt het langst" dus zou ik deze informatie bij een sollicitatie wél geven en er duidelijk bij vermelden dat je momenteel geen beperkingen ondervindt. Wat jou is overkomen is discriminatie en dat zou ik aangeven, ik vind het echt niet door de beugel kunnen. Jij stelt je kwetsbaar op en wordt vervolgens hierop afgerekend :shock: Je kunt aangifte doen, of alleen melding doen, bij een antidiscriminatiebureau en dat kan ook online via www.discriminatie.nl Ik hoop dat je dit overweegt, omdat als niemand die dit overkomt iets doet, wordt er nooit iets aan dit soort praktijken gedaan. Ik hoop dat je snel een leuke baan vindt. Groetjes, Dillie.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor puntje » za apr 16, 2011 9:23 am

Mensen met een arbeidsbeperking zo noem ik het, kunnen volgens mij via de bedrijfsarts van het uwv een status krijgen van arbeidsgehandicapte.
Dan krijgt de werkgever wat geld terug bij ziekte etc. Dat kan je navragen. Ik weet dat het lastig is. Ik krijg het binnenkort, maar ik heb door de R.A. en slechte polsen een hele tijd 100% procent afgekeurd. Recent voor 50% goedgekeurd. Dus kijken hoe dat gaat werken. Ik heb een groot gat.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor wim » za apr 16, 2011 3:31 pm

Hoi Smartie ,Ik weet niet of je een wao/wia uitkering hebt maar als je die wel hebt
dan kun je via het UVW een WSW indicatie aanvragen (wet sociale Werkplaats) dit is
geheel op vrijwillege basis .Mocht je een indicatie krijgen dan kun je je eigen inschrijven bij een
sociale werkplaats en ja dan........ dan zul je lang moeten wachten om misschien een baan
te vinden die bij je past ondanks je beperkingen. Maar mocht je geen uitkering hebben en je
bent zo maar geweigerd om dat je een ziekte hebt doe dan en melding bij het buro discriminatie.
Of misschien bij de nationale ombudsman.Groetjes Wim.
geniet nu zorgen maken doen we later wel
wim
Lid

Reumavorm: ra/jicht/artrose

Berichtdoor Lis » za apr 16, 2011 11:50 pm

Ik vind niet dat je je verplicht moet voelen om het te vertellen, vooral niet omdat je aangeeft dat je klachten je nauwelijks beperken in je functioneren. Als je het vertelt hebben mensen al allerlei vooroordelen en krijg je vaak niet eens de kans om je te bewijzen. Aan de andere kant wil je ook graag eerlijk zijn natuurlijk. En dan hangt het er wel een beetje vanaf met welke intentie en op wat voor baan je solliciteert. Zelf heb ik ruim een jaar geleden voor een zwaar fysieke baan gesolliciteerd, met de bedoeling weer lekker fit te worden en een time-out voor mezelf te creeeren. Ik heb niets gezegd, en ik weet zeker als ik wél wat had gezegd, was ik niet aangenomen. Nu werk ik er nog steeds en ik ben niet één dag ziek geweest. Ik voel me fit en ik heb me niet belemmerd gevoeld door de reuma. Dus ik heb mezelf wel bewezen dacht ik zo. Maar als ik nu ga solliciteren voor weer een kantoorbaan, dan zeg ik het misschien wél. Het is een afweging tussen eerlijkheid en de kans dat ze je niet aannemen. En je eigen gevoel natuurlijk.
Lis
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Joyce84 » zo apr 17, 2011 8:01 pm

Je bent niet verplicht om je ziekte te vermelden wanneer je weet dat dit geen invloed zal hebben op je functioneren. Wanneer het echter wel van invloed is op je werk ( bv regelmatig ontstekingen in je handen en gaan werken in een kledingzaak zorgt voor een hoog ziekteverzuim) dan ben je verplicht dit te vermelden wanneer je in een zodanige fase van je sollicitatie terecht bent gekomen dat er serieus zicht op de betreffende functie is. Wanneer je niet wordt aangenomen vanwege je ziekte terwijl dit niet van invloed is op je functioneren is er idd sprake van discriminatie. Is echter je ziekte wel van invloed op de functie en ben je redelijkerwijs niet in staat om die functie goed uit te oefenen waardoor je dus geweigert wordt, dan is dit geen discriminatie. Ik zelf heb op mijn werk nog steeds niet verteld dat ik RA heb, ga dit ook niet doen simpelweg omdat mijn ziekte niet relevant is voor deze functie ( ik val er niet door uit en kan mijn werk doen ook met ontstekingen).
Joyce84
Lid

Berichtdoor puntje » zo apr 17, 2011 9:57 pm

Als ze er in de proeftijd niet achter komen dan waarom melden.

Bij mij kunnen ze ivm beperking in de mijn polsen wel achterkomen, kan ze niet meer helemaal gebruiken en ze kunnen wel moe worden. Maar ik doe er alles mee op dit moment, alleen wat rustiger aan.

Ik zal zelf nooit een WSW indicatie aanvragen. Is ook niet verplicht. Dat is gewoon niet mijn ding.

Als ik weer ga werken, is het gewoon voor een normale werkgever. Niks apart of raars. Wil als volwaardig aangezien worden.
Ze mogen wel geld krijgen of iets anders omdat ik R.A, als ze mij aannemen ivm het risico. heb, maar ik wil een gewone baan en weer een normaal leven leiden.
Laatst bijgewerkt door puntje op zo apr 17, 2011 10:02 pm, in totaal 4 keer bewerkt.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Re: Solliciteren en chronische ziekte, vertellen?

Berichtdoor Styx » do dec 01, 2011 2:54 pm

Hoi Smartie,

Dat is inderdaad ontzettend vervelend voor je! Ging het om banen waarbij je niet verwacht last te zullen krijgen van je beperkingen, of had je dit werk al eerder gedaan?
Het is namelijk zo dat je, als je solliciteert naar werk een meldingsplicht kan hebben. Deze meldingsplicht houdt in dat je, als je weet dat jouw klachten een beperking kunnen opleveren voor het uitvoeren van je functie je dit moet vertellen. Doe je dit niet, dan heeft de werkgever in het geval dat je uitvalt door je reumatische klachten de mogelijkheid om eerder verzuim te gaan onderzoeken, dit zal dan d.m.v. onderzoek via de aangesloten arbodienst gebeuren.
Indien blijkt dat je eerder verzuimde in dezelfde functie als gevolg van dezelfde klachten kan de werkgever dus aantonen dat je een meldingsplicht had. Omdat je je daar in geval van het aannemen van de nieuwe baan niet aan hield kan hij je schadeplichtig stellen. Dit zou kunnen inhouden dat hij stopt met je loondoorbetaling tijdens je verzuim. Mocht het om een functie gaan waarin je geen beperkingen verwacht of die je nog niet eerder uitvoerde, dan geldt de meldingsplicht niet. Echter, het is wel het overwegen waard om eerlijk te zijn in het geval je niet zeker weet dat je geen beperkingen zult ondervinden, val je namelijk toch uit dan zal je werkgever je verwijten dat je toch gevoegelijk had kunnen aannemen dat je je functie niet naar behoren uit had kunnen voeren, gevolg arbeidsconflict. Geen leuk vooruitzicht voor het beginnen aan een nieuwe baan en wellicht iets om mee op te passen.
Sterkte met het vinden van een baan die bij je past, er is ongetwijfeld een werkgever die dol is op Smarties!

Groetjes Styx
Styx
Nieuw lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor Helpbrand » di maart 27, 2012 1:40 pm

Hoewel t niet goed voelt, heb ik t niet verteld in de sollicitatiegesprekken (5) die ik heb gehad sinds ik reuma heb. Ik denk dat ik goed in kan schatten of t invloed zal hebben op m'n werk of niet. Ik solliciteer niet op een functie als ik ook maar een beetje twijfel of ik t fysiek aan kan.
In de eerste werkweek vertel ik t. Want ergens voelt t toch alsof je niet eerlijk bent. Maar tot nu toe heeft men er alle begrip voor gehad. Ben ook elke keer aangenomen gelukkig. En gelukkig eigenlijk nooit ziek.
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Cloud » ma apr 16, 2012 11:09 am

In een sollicitatie gesprek hoef je het niet te vertellen, maar als je werk vindt, dan wordt de werkgever als je bijv. uit de wao komt erop gewezen dat ze een arbeidsgehandicapte in dienst hebben genomen na de proeftijd. Stel je hebt een jaarcontract... dan ben ik bang dat ze je er alsnog na dat jaar uitgooien, omdat je dingen verzwegen hebt. Anderzijds, je hebt wel een jaar de tijd om je te bewijzen. Ik weet het ook niet goed. Sowieso niet op je cv zetten, eerst gesprek aangaan en dan mss wel vertellen. In deze arbeidsmarkt zijn er natuurlijk ook veel "gezonde" arbeidszoekende en vallen de "ziekere" makkelijk af, ondanks dat er wel wat benefits voor werkgever aan vast zitten.
Cloud
Lid

Berichtdoor Ard » do apr 19, 2012 10:04 pm

Deze discussie is zo moeilijk;
Allereerst wil ik zeggen dat het niet mag wat de twee werkgevers deden maar en dat kan iedereen die met een ziekte gesolliciteerd heeft beamen, hoe vaak wordt er niet een nietszeggende reden gezocht om maar niet te zeggen dat je uiteindelijk niet om de ziekte ben aangenomen.
Hoewel de wet deze praktijken enorm verbied, weten werkgevers echt de situatie wel zo te verwoorden dat ze er mee weg komen. (heb het zo vaak meegemaakt toen ik nog werkte bij het arbeidsbureau.)
Verder mag een werkgever zonder opgave van reden iemand in zijn proeftijd ontslaan. (kortom als iemand niet wil omdat hij of zij een ziekte heeft kan een werkgever er makkelijk niet aan beginnen of er makkelijk van af in de proeftijd)
Volgens mij zou de politiek hier eens een goed advies over moeten inwinnen en een duidelijk standpunt moeten innemen.

Maar moet je het zeggen? Nee je hebt geen verplichting in het kader van de wet.
Alleen een werkgever kan ook allerlei zaken bedenken en doen. Einde contract en dan niet verlengen omdat je iets verzwegen hebt.
Eerlijkheid is in mijn beleving het beste, maar dan wel op het moment dat het zin heeft. Om je sollicitatiebrief te beginnen met
Hoi ik heb reuma en ik zoek werk is niet handig. Maar in een gesprek zou dit naar voren kunnen komen. Is ook afhankelijk van de aard van de klachten en de functie welke je krijgt denk ik.

Kortom elke situatie vraagt weer een afweging maar ik redeneer wel eens vanuit de werkgever en denk dan als ik zou horen dat iemand die ik heb aangenomen een ziekte heeft zonder dat die persoon dit gemeld heeft. is dan de werkrelatie nog wel prettig?
Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. Openbaring 21: 5. Wat een vooruitzicht!!
Ard
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

Berichtdoor Blaine » zo apr 22, 2012 11:28 am

Jemig wta balen zeg, en erg oneerlijk tegenover jou, hopelijk vind je snel ene baan met ene goede werkgever.
Afbeelding
Blaine
Lid

Keer terug naar Werk en reuma