arbeidstherapie

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

arbeidstherapie

Berichtdoor stuckey » zo apr 29, 2012 4:19 pm

ik ben nu 2 x in de week therapeutisch aan het werk,
ben er op 2 vaste dagen in de week, maar ivm de feestdagen is de winkel gesloten op de dag dat ik aanwezig ben.
nu zegt mijn werkgever dat ik de uren in moet halen, omdat ik volgens haar verplicht ben dat ik 2 x in de week aan het werk moet.
nu is het voor mij niet handig om op de andere dagen te werken ivm therapiëen, want dat kan ik ook niet verzetten, omdat ik dat regelmatig nodig heb en het komt bij de therapie ook niet uit (want die hebben ook en feestdag) en therapie en werken op 1 dag is te veel.
ik heb mij ook al eens af moeten melden ivm griep en toen werd ook genoemd dat ik de uren in moest halen, is niet gebeurt, omdat ik 3 dagen ziek ben geweest.
als ik therapeutisch aan het werk ben mag ik dan in de zomer wel vakantie? of moet ik dat ook allemaal inhalen?
stuckey
Lid

Reumavorm: r a

Re: arbeidstherapie

Berichtdoor krijger » zo apr 29, 2012 5:25 pm

Ik heb dit nu een paar keer doorgelezen, maar vind dit zo'n raar verhaal...

Als je op therapeutische basis aan het werk bent hoef je volgens mij helemaal geen uren in te halen omdat het de dag waarop jij werkt toevallig net een feestdag is. Als je niet op therapeutische basis aan het werk bent en gezond hoef je een feestdag toch ook niet in te halen? Moet er eerlijk bijzeggen dat ik wettelijk/juridisch niet precies weet wat wel of niet jouw rechten of plichten zijn, maar dit riekt naar een werkgever die zoveel mogelijk profijt wil hebben. Want als je op therapeutische basis werkt zit je toch nog gewoon in de ziektewet? Normaal gesproken is een werkgever daarvoor verzekerd. Dus zou het voor jouw werkgever niets mogen uitmaken of het nu feestdag is of niet. Ik weet niet om wat voor bedrijf het gaat?

Ik kan me trouwens ook een scenario bedenken dat hij de uren dat jij niet werkt een uitzendkracht inhuurt en daarom graag wil dat je de uren komt inhalen op een andere dag. Dat scheelt een uitzendkracht inhuren. Dat is dus wel volledig verzekerd zijn en geld krijgen om jouw afwezigheid te compenseren, een uitzendkracht even niet in te hoeven huren voor die uren, dus geld overhoudt?

Maar het fijne weet ik er niet van, bovenstaande zijn zomaar wat gedachtes die bij mij opkomen na het lezen van jouw verhaal. Maar weet ook niet of je een vast contract hebt of een urencontract.

Hoop dat er iemand is die er het fijne van weet die gaat reageren. En anders zou ik eens vragen bij jouw arbo/bedrijfsarts of het uwv hoe dat zit.

Groetjes Annet
krijger
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Ard » zo apr 29, 2012 11:08 pm

Therapeutische basis is volgens mij (ooit werkte ik bij het arbeidsbureau) dat er voor de werkgever geen kosten zijn omdat de persoon nog in de ziektewet zit (dus of de persoon thuis ziek is of werkt maakt qua kosten niets uit)
Het is onbegrijpelijk dat de werkgever deze uren dus wil laten inhalen.
Aan de andere kant heeft therapeutisch werken wel als doel dat je weer op een "normale" basis aan het werk gaat. De werkgever zou kunnen denken ik ben benieuwd in hoeverre ze daadwerkelijk het aantal uren kan werken zoals dit afgesproken is. Ik vind die redenatie verwerpelijk maar dat is volgens mij de enige manier waarop hij dit kan bedenken.

Aan de andere kant moet je wel naar de afspraken kijken die er gemaakt zijn bij het werken op therapeutische basis. Is er een aantal uur per week afgesproken of een vaste dag of dagen? In het laatste geval heeft de werkgever weinig in te brengen. In het eerste geval ligt de situatie toch anders voor mijn gevoel.

Wat de vakantie betreft kan je werkgever je niet verplichten om deze door te werken. Maar er zullen binnen het bedrijf regels zijn over hoe men met de vakantie moet omgaan, wanneer aanvragen, hoe lang men mag, enz. Je doet er goed aan om die regels te weten te komen.

Succes er mee.

Groet,
Ard
Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. Openbaring 21: 5. Wat een vooruitzicht!!
Ard
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

Berichtdoor puntje » ma apr 30, 2012 12:02 am

Ik ken iemand, die was ziek door stress. Therapeutische basis kwam ze een half uurtje werken. Toen er gedwongen ontslagen vielen, lag zij er als enige uit. Iedereen negeerde haar. Ze hoorde er niet meer bij. Het was wel niet een aardig persoon. Want ze kon heel gemeen doen tegen mensen, toen ze nog niet een inzinking had gehad. Hele nare dingen zeggen. En van dat soort mensen hou ik helemaal niet van. Dus ik had geen medelijden met haar, toen ik dat hoorde. Ik werkte toen al ergens anders.

Is lastig dat je ook andere therapieën hebt. Kan je toevallig twee middagjes inhalen deze week. Misschien dat het wettelijk niet hoeft, maar ik zou zo iets hebben, ze geven mij de kans om het op die manier te doen. Dus of ik neem een vakantiedag als ze dat graag willen of ik haal het in, met een uurtje langer werken, zodra het wat beter gaat. Ziek zijn is anders, dat hoef je nooit in te halen. Dat is onbetaald of voor rekening van de werkgever. Ik denk een officiële vrije dag ook. Het is dus aan jouw of je wat kan verzetten. De ene werkgever is makkelijk en de andere niet. Moeilijk, want als je ziek bent en je hebt pijn en je mag maar 2 dagen werken, dan kan je geen 3 dagen werken. Nu zal de werkgever wel denken. Maandag werkt ze niet, dus dan werkt ze maar 1 dag en dan kan er makkelijk nog op een andere dag gewerkt worden, zodat je wel op 2 komt. Misschien dat je werkgever het rooster kan geven wat je allemaal doet en waarom het niet kan of lukt. Dan zij of hij het begrijpen. Wij weten hoe het is om reuma te hebben en dat je soms gewoon opeens niks meer kan door ontstekingen en dat je dan rust moet nemen.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor sylvia35 » ma apr 30, 2012 7:05 pm

hoi

ik heb in het verleden ook op therapeutische basis gewerkt en hoefde ook de uren niet in te halen als dat op een feestdag viel wel moet je rekening houden met je afspraken die je maakt dat je dat wel doet op de uren of dagen dat je niet werkt en je ehbt gewoon recht op vakantie, staat er bij jou op papier op welke dagen je therapeutisch werkt. je moet je niet onder druk laten zetten door je werkgever. zelf zit ik inmiddels in de wia omdat ik het momenteel niet meer aan kan om te werken ben net weer geopereerd 2 maanden geleden aan een knie prothese nu heb ik een jaar geleden links een knie prothese gehad en nu dus rechts.

groetjes sylvia
sylvia35
Lid

Reumavorm: ap

Keer terug naar Werk en reuma