Hoe nu verder ??

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Hoe nu verder ??

Berichtdoor Goof » di jul 10, 2012 11:41 pm

Bijna 2 jaar geleden kwam ik thuis van het werk met een hele dikke hand…waarvan ik dacht dat het wel mee zou vallen, blijkt achteraf het begin van een drama te zijn…ik heb RA in mijn vingers, polsen en ellebogen.

Ik zal jullie nu niet gaan belasten met mijn medische verleden, maar nu is het “rustig” dankzij plaquenil. Mijn bloedwaarden zijn bijna “normaal” te noemen, goed nieuws dus ! Waar ik alleen last van blijf houden is de pijn in mijn vingers, polsen en ellebogen na belastingen van de gewrichten. Deze pijn heb ik als ik 4 uur gewerkt heb (financiële administratie), met de (jonge) kinderen 4 uur heb gespeeld of gelopen, 4 uur een cursus heb gevolgd of gewoon 4 uur visite heb gehad. Kortom, wat ik doe maakt weinig uit, na 4 uur is de pijp leeg en de pijn op zijn top. Na een rust van 2,5 a 3 uur (waarbij ik 8 van de 10 keer slaap) is de pijn gezakt en de energie terug. Mijn dagindeling ziet er nu dan ook als volgt uit: ’s ochtends werken, ’s middags rusten, vanaf 17.00 uur het gezin en vanaf 21.00 uur weer rusten op de bank. Uiteraard is de ene dag de andere niet. Soms heb ik een hele week extra veel last, soms gaat het een weekje “goed”. Ook heb ik meer last als ik veel moet typen op het werk of veel de kinderen moet tillen.

Nu heb ik een gesprek gehad met de verzekeringsarts van het UWV. Dit was kort gezegd geen prettig gesprek. Een urenrestrictie gaat hij niet opleggen, een reumapatiënt moet gewoon 8 uur per dag werken. De pijn die ik heb komt omdat ik in mijn 4 uur werk dat ik op dit moment doe de gewrichten teveel belast. Hallo meneer de arts…ik heb het ook als ik niet werk !!! Maar helaas…hij is de baas en ik slechts een nummer.

Maar hoe nu verder ? Ik ben na 1,5 jaar zo blij eindelijk een balans gevonden te hebben in het werken, het gezin en mijn lichaam. Moet ik dit straks allemaal gaan opgeven om meneer de theoreticus dat vind ? Stel ik mij echt aan en moet ik maar leren omgaan met pijn en vermoeidheid ?

En hoe gaat het nu verder met die arbeidsdeskundige ? Die gaat dus kijken wat ik nog kan (voor 8 uur per dag) en komt dan met een passende functie die ik in theorie zou moeten kunnen uitvoeren. Daar hoort een salaris bij (de restverdiencapaciteit) en het verschil met mijn salaris nu is dan het percentage dat ik afgekeurd ga worden. Zover kan ik het nog volgen (volgens mij)… Mijn werkgever zit op `mijn lijn` en wij hebben dan ook een aangepaste functie gecreëerd voor 4 uur per dag. Hoe werkt dat dan ? Moet ik van het UWV 8 uur per dag werken, ongeacht de functie ? Moet ik gewoon zorgen dat ik aan het salaris kom die zij berekenen, de restverdiencapaciteit ? En wat als ik met mijn aangepaste functie 70% kan verdienen van de restverdiencapaciteit ... moet ik dan voor de resterende 30% elders solliciteren ?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is…volgens mij heb ik het nogal warrig opgeschreven maar er gaat ook zoveel door mijn hoofd.
Bedankt alvast !
Om bij de bron te komen moet je altijd tegen de stroom op.
Goof
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: Hoe nu verder ??

Berichtdoor puntje » wo jul 11, 2012 1:09 am

Tja, moeilijk. Ik zou kiezen voor de werkgever waar je nu werkt. Ik weet ook niet wat voor werk je doet. Maar je vastigheid moet je niet zomaar opgeven.

Als je naar het uwv gaat, kan je gaan solliciteren, mensen gaan vragen, horen RA en dan wordt het veel moeilijker. Hopelijk wordt je voor 4 uur per dag goedgekeurd en hoef je niet te solliciteren etc. Het is toch recessie en er zijn genoeg gezonde mensen die werk zoeken. Licht ook aan wat voor functie je uitvoert. is deze heel speciaal etc.

Misschien werkt het als je een brief van de reumatoloog of reuma-consulente mee kan krijgen, dat je niet meer dan 4 uur per dag kan werken. Eerlijk zeggen hoe je voelt. Het is geluk hebben.

Toen ik goedgekeurd werd voor 50%, was ik net uit het gips van mijn pols-operatie (ik heb zware artrose in beide polsen), net 1 dag uit het gips en het was duidelijk te zien, heel dun polsje. Ik kon echt nog niks opdat moment, maar werd wel voor 50% goedgekeurd. Nu 2 jaar later gaat het veel beter. De enbrel werkt super en ik voel me veel beter als vanaf zomer 2004 tot mei/ juni 2010. Dus ik geniet nu weer, dat ik minder pijn heb. Ookal speelt mijn nek en rug ook wel eens op, het is gewoon minder als wat het was geweest. In september begin ik vermoedelijk via startersadvies van mijn gemeente in een groepje om zelf een klein bedrijfje op te starten, max 24 uur per week. Als het gaat werken, super leuk en als het minder goed gaat werken, dan even balen, maar wel weer doorgaan. Ik heb het dan geprobeerd. Gelukkig wat ik doe, is wel met mijn vingers en denkwerk, maar ik hoef niet te tillen etc, alleen te typen en dat laatste lukt goed op het moment en vooral na mijn eigen lichaam luisteren en hopen dat dan alles goed komt. Ik moet het toch zelf doen. Een ander doet het niet voor mij.

Het ligt dus precies aan wie je hebt, wat de bui is en hoe ze naar je kijken. Zijn ze makkelijk of moeilijk. Soms hebben ze van te voren al besloten 50% goedkeuring of 100% goedkeuring bij het lezen van het dossier en dan heb je weinig in te brengen, dan dat je in beroep kan gaan. Ik hoorde wel eens een verhaal van een kennis. 2 personen hadden dezelfde aandoening, de ene werd goedgekeurd 100% omdat ze goedkoop werk kon doen en daar ook de opleiding voor had en de andere de hoogopgeleide werd 100% afgekeurd omdat hij super slim, dus te slim voor deze functie, maar hij had hem wel kunnen verrichten. Dus het is ook een beetje vriendjes politiek bij het laatste verhaal wat ik gehoord heb. Of dat het klopt weet ik niet.

Je hebt wel geluk want plaquenil heeft het minst bijwerkingen. De meeste van ons, die op dit forum komen spuiten veel zwaardere middelen of krijgen zwaardere tabletten.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Blaine » wo jul 11, 2012 11:13 am

Lastig verhaal altijd die keuringen. Je zegt het inderdaad juist dat er gekeken wordt naar de restverdiencapiciteit. Maar voor de mate van afkeuring is het niet van belang wat je werkelijk verdient, ze kijken gewoon van je zou dat kunnen doen en dat kunnen verdienen dat is zoveel procent minder dan nu dus danben jezoveel afgekeurd, verdien jij minder door een ndere functie of minder uren zeggen hun jammer dan moet je maar dta zoeken. Dus ik heb geen idee wat deareidsdeskundige gaat zeggen qua uren en functies dat is eenkwestie van afwachten, misschien valt het wel mee maar mocht je het erniet mee eens zijn kun je altijd bezwaar aantekenen natuurlijk.
Ik vond persoonlijk die wachttijd en dat afwachten vreselijk was zo opgelucht, en verdrietig, toen deuitslagen kwamen, succes met afwachten ende procedure.

@ Puntje, wat jij zegt dat klopt, want zoals al gezegd wordt er gekeken naar de restcapicietiet, en het verschil in loon met je huidige en nieuwe functie. Dus stel je kunt alleen nog putjesschepper op zee worden voor een minuminkomen :wink: , zal iemand met een laag inkomen niet worden afgekeurd of voor minder dan 30% omdat de restcapiciteit nogmeerdan70% is maar komt een chirurg met dezelfde ziekte danis zijn restcapiciteit zoveel lager in inkomen van tonnen naar minimum dat hij wel volledig afgekeurd wordt.maar in praktijk wordt er dan wel druk op de ketel gehouden om toch ook de chirurg aan het werk te krijgen via de wga :wink: , tjonge hele verhaal maar hopelijk eenbeetje duidelijk.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor puntje » wo jul 11, 2012 12:00 pm

Klopt, maar ze zijn nu zo aan het bezuinigen. WW wordt korter, straks nog maar 1 jaar, voor iedereen, dat is nog iets van dit kabinet. En dan denk ik, je kan beter die 4 uur ook aanhouden want die is vast (de werkgever is oké en doet ook niet moeilijk, wat ook een pluspunt is) en dan proberen voor de andere 4 uur werk bij te vinden. Hopelijk hoeft het in het geval van Goof niet. Maar ik zou een goede werkgever niet zo maar opgeven, want die vind je niet zo gauw. Ik heb deze tenminste nooit gevonden. En soms lees ik hier verhalen van mensen die weggepest worden, zodra de werkgever merkt dat deze persoon reuma heeft. En dan geef ik een dikke pluim aan de werkgever van Goof.
puntje
Lid

Berichtdoor Blaine » wo jul 11, 2012 1:16 pm

Tuurlijk is het proberen hier te blijven het meest ideaal, maar ja als je volledig goed wordt gekeurd en dus niks aan uitkering krijgt en bij je werkgever maar 20 uur nog werkt en hij daar ook naar gaat betalen dankan dat nog wel erg lastig worden vooral als je hoofdkostwinner bent :wink: , maarja voor nu is het gokken want je weet maar nooit wat de arbeidsdeskndige zegt misschien valt hetallemaal nog wel mee. Weet jeal wanneer je naar de arbeidsdeskundige mag/moet.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor puntje » wo jul 11, 2012 2:00 pm

Met 20 uur kan je bijv. soms best wel goed verdienen of nog wel dat jezelf voor een gedeelte kan zorgen. Misschien de partner ook bijv. 20 uur werken en zo het wat aanvullen. Want als je een bijstandsuitkering krijg of helemaal niks, ben je daar ook niet blij mee. En daarom bedoel ik. Het eerste aanhouden, de zekerheid en dan verder kijken. Kan ik zelf een klein bedrijfje starten of kan je op een of andere manier toch meer uren krijgen bij de werkgever waar je al werkt en waar je een band mee opgebouwd hebt. De recessie is het moment toch zwaar en vanuit een vaste baan is het beter solliciteren, dan uit niks. Straks als de economie beter wordt, komen er ook meer banen en dan is het juist net verder kijken dan je neus lang is.
puntje
Lid

Berichtdoor Goof » wo jul 11, 2012 5:34 pm

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben 3 weken gelden bij de verzekeringsarts geweest...heb daarna niets meer gehoord en weet dus ook nog niet wanneer ik naar de arbeidsdeskundige moet. Dat wachten is inderdaad erg vervelend, zeker nu met de vakantieperiode. Want straks is de uitspraak er...ben ik of mijn leidinggevenden op vakantie en kan ik niets regelen... Ik zal sowieso eens contact opnemen met mijn reumaconsulent. Wellicht dat hij een brief kan opstellen voor mij. Hij geeft altijd aan dat het vinden van balans erg belangrijk is voor de ziekte en het herstel...dus wie weet.

Wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is, is dat restverdiencapaciteit...

Stel ik verdien nu € 3.500,00 euro. De bedrijfsarts komt met een functie met een loon van € 2.000,00. Dan word ik dus voor 42% afgekeurd.
Mijn restverdiencapaciteit is dan dus € 2.000,00.

Als ik nu een functie kan vinden waarmee ik € 1.800,00 kan verdienen. Dan ontvang ik maandelijks een loon van € 1.800,00 van mijn werkgever en wat ontvang ik dan van het UWV ? Is dat dan 70% van (€ 3.500,00 -/- € 2.000,00) € 1.050,00 ? Of ontvang je dan 70% van (€ 3.500,00 -/- € 1.800,00) € 1.190,00 ?

Ik hoop dat iemand mij dat duidelijk kan uitleggen...
Bedankt.
Goof
Nieuw lid

Berichtdoor rianne » wo jul 11, 2012 5:44 pm

Hallo Goof,

Ik heb net de wia keuring en arbeidsdeskundige toestand achter de rug, heel spannend allemaal. Kun je geen hulp krijgen van bedrijfsmaatschappeijk werk of bedrijfsarts? Ik kreeg hier wel steun van en krijg nog steun met het verwerken van alles.

Het is best wel ingewikkeld en erg onzeker allemaal, maar misschien kun je eens kijken op de website van Welder of op het forum van die website dat is http://www.forum-werk-en-inkomen.nl hier schrijven veel mensen over problemen met WW, Wia enz. je kunt je aanmelden, vraag stellen en dan krijg je ook reactie van de beheerders van het forum, deze hebben veel verstand van deze zaken, ook het UWV zelf geeft daarop antwoord, misschien ook handig voor andere lezers.

sterkte met alles, jammer dat (chronisch) ziek zijn zo veel toestanden met zich mee brengt. je levert al in met je gezondheid en financieel wordt je er ook niet vrolijker van, maar ja het is niet anders.

Hou je taai,
Rianne
rianne
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Goof » wo jul 11, 2012 8:52 pm

Hoi Rianne,

Bedankt voor de tip. Ik was niet bekend met dat forum...ik zal daar eens rondkijken.

groeten Goof
Goof
Nieuw lid

Berichtdoor rianne » wo jul 11, 2012 10:37 pm

Graag gedaan ik zag dat je het forum gevonden hebt, ik hoop dat je snel een reactie krijgt

Rian
rianne
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor JannekeB » do jul 12, 2012 4:11 pm

Beste Goof,

Wellicht heb je wat aan deze info. Hoogte van je uitkering is geheel afhankelijk van percentage dat je bent afgekeurd:

Minder dan 35% arbeidsongeschikt: je ontvangt geen uitkering omdat je nog 65% van oorspronkelijke inkomen zelf kunt verdienen.

Gedeeltelijk arbeidsongeschikt (35% tot 80%) Je kunt nog een deel van uw inkomen zelf verdienen. Je hebt eerst recht op een loongerelateerde uitkering. De duur van de uitkering hangt af van je arbeidsverleden. Verdien je daarna nog minimaal 50% van het inkomen dat je volgens UWV kunt verdienen, dan hebt je recht op een aanvulling op uw loon. Verdient u minder dan 50%, dan hebt u alleen recht op een vervolguitkering.

Volledig arbeidsongeschikt (80% of meer)
je kunt niet meer werken. Als de kans op herstel erg klein of niet aanwezig is, krijg je een uitkering 75% van je laatsverdiende loon.

De berekeningen mbt gedeeltelijk arbeidsongeschikt (35 tot 80 %) zijn mij ook niet helemaal duidelijk. Maar ik denk dat je er sowieso van moet uit gaan dan je in welke situatie je ook komt dat je er financieel altijd op achteruit zal gaan. Ook als je 100% wordt afgekeurd want dan krijg je maximaal 75% van je laatstverdiende loon.

Als ik je verhaal zo lees dan vraag ik me af of je ook niet eens met je reumatoloog zou moeten overleggen of je medicijnen wel voldoende zijn want als ik je verhaal lees heb je nog behoorlijk veel last van de gewrichten.
Succes met alles en ik hoop voor je dat je niet te lang hoeft te wachten op het UWV.

Groet',
Janneke
JannekeB
Lid

Berichtdoor Goof » do jul 12, 2012 10:13 pm

Hoi Janneke,

Bedankt voor de uitleg. Het is mij nu duidelijker...

Het vreemde is dat de plaquenil wel aanslaat, de waarden in mijn bloed zijn namelijk sinds een paar maanden weer zo goed als "normaal". En volgens de reumatoloog is de reuma dan ook rustig nu. Vergeleken met 2 jaar geleden is het ook een stuk beter, dan merk ik zelf ook. Alleen de pijn na belastingen blijft en gaat niet weg... En volgens mij gaat dit ook niet lukken met een ander medicijn, omdat die medicijnen er alleen maar voor zorgen om de reuma te onderdrukken (als ik het allemaal goed begrepen heb van de reumatoloog). Maar goed, het nogmaals bespreken kan natuurlijk nooit kwaad !

Ik ben zelf alleen een beetje huiverig om een ander medicijn te gaan gebruiken. Ik heb hiervoor MTX gehad en als ik nu aan die tijd denk breekt het zweet mij weer uit :esad: . Ik werd daar zo ziek, sloom en lamlendig van (en ook nog eens zonder resultaat)...dat het gebruik van plaquenil een hele opluchting was :esmile:. Zolang ik mij nu aan het dagritme kan houden van 's ochtends werken, 's middags rusten en begin van de avond het gezin, dan kom ik de dag goed door en zul je mij ook niet horen klagen. Ik ben alleen bang voor hoe ik de dag door moet komen als ik straks 8 uur moet gaan werken van het UWV...maar goed, misschien loop ik op de zaken vooruit. Ik hoop snel iets van het UWV (de arbeidsdeskundige) te horen zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Goof
Nieuw lid

Berichtdoor puntje » do jul 12, 2012 10:26 pm

MTX werkte bij mij ook niet, ook heel moe en veel last van koortslippen. Ik heb nu enbrel en de reuma is praktisch stil. De beschadigingen doen nog wel pijn bij belasting, dat komt omdat het gewricht kapot is. Tevens ben ik ook soms gauw moe. Dus ik spreid alles over de dag heen.

Bij sommige werkt de enbrel ook niet, dan krijgen ze humera of een andere spuit. Ben wel blij met de enbrel, 1x een erge bijwerking gehad. Namelijk een neusholte-ontsteking bij de kaak. Dan lijkt het dat elke tand een zenuwontsteking heeft. Dus 2 weken aan de antibiotica en toen was het over. Daarna mocht ik weer enbrel spuiten.

Je kan er altijd over nadenken en bespreken en erop terugkomen.
puntje
Lid

Berichtdoor Blaine » vr jul 13, 2012 10:02 am

Heb jij geen datum in je papieren staan over wanneer je wat hoort over de arbeidsdeskndige? Ik weet nog dat hier toen in de papieren stond van voor dan naar de arts en dan na zoveel tijd dus voor die en die datum naar de arbeidsdeskundige. Dan weet je een beetje wanneer je reactie kunt verwachten.
Maak je nog niet te druk wie weet valt het mee.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Tanja1977 » vr jul 13, 2012 6:13 pm

Goof, Ik hoop dat je snel wat hoort van het uwv en dat het dan allemaal duidelijk wordt. Ik ben blij dat ik daar nu voor een jaar vanaf ben..

Nog iets, het heeft niets met werk te maken, maar ik vind 4 uur iets doen(oke werk is anders) en dan 3.5 uur rusten erg veel. Misschien moet je eens contact opnemen met een ergotherapeut om samen naar je dag indelen te kijken, werk, huishouden, partner, kids, sociale contacten, school ect ect... Ik heb daar zelf heel veel aangehad!!
Check mijn blog >http://blog.gezondheidsplein.nl/tanja/
Tanja1977
Lid

Reumavorm: RA en fibromyalgie

Volgende

Keer terug naar Werk en reuma