WIA keuring..

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

WIA keuring..

Berichtdoor Dani- » di feb 19, 2013 11:47 am

Zo zit je in spanning voor de WIA keuring en zo zit je weer thuis na een gesprek van een uur op het UWV, een beetje verbaasd. Ik mag over een jaar weer terug komen. Voorlopig is er geen passend werk voor mij op de arbeidsmarkt. Ik was voorbereid op een afkeuring van 80 tot 100%.. Pff.. Hoewel het definitief klinkt, geen passend werk, is er een soort van rust.

Ik hoef niets meer dan hopen op het aanslaan van de medicatie. Over een jaar wordt er gekeken of ik fysiek wat beter ben en mocht dat zo zijn dan krijg ik volgens mij alle hulp om wat productief te zijn. Gek hoor, ik had me na vele verhalen over strenge keuringen voorbereid op een soort van strijd. Binnen een uur was duidelijk dat ik wel wil werken maar fysiek niet kan.

Ik ben aan één kant blij dat het zonder strijd loopt. Aan de andere kant is er de confrontatie met je beperkingen en dat die beperkingen best heftig zijn.
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Re: WIA keuring..

Berichtdoor zeeuws meisje » di feb 19, 2013 2:43 pm

Ik ken het, ben 100% afgekeurd (IVA). Blij en verdrietig tegelijk. Hele dubbele gevoelens. Inderdaad die rust dat het financieel is zoals het is en niet gaat veranderen. Dat je geen brieven meer hoeft te schrijven (en steeds weer afwijzingen krijgt, of zoals in mijn geval ineens wordt aangenomen voor een baan waarvan je bij voorbaat al weet dat het te zwaar zal zijn, maar OW wat is het leuk werk)

Het geeft heel veel rust, en alleen daardoor al ga ik me beter voelen.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor BettyBoop » di feb 19, 2013 4:19 pm

Hoi Dani,

Bij mij ging het precies hetzelfde, was zo weer thuis en na een jaar opnieuw beoordelen of het beter gaat....
Ook ik had niet verwacht dat het zo zou gaan!
Kun je nagaan dat we toch maar blijven proberen "op de been" te blijven!
En ja het is heel dubbel fijn dat er geen strijd is en een beetje rust in je hoofd maar het is wel heel definitief :econfused:

Heel veel sterkte,

Betty
Everything will be okay in the end, if its not okay it just not yet the end!
BettyBoop
Lid

Reumavorm: Artrose

Berichtdoor simone1984 » di maart 26, 2013 5:49 pm

Hallo Allemaal

JUllie lopn al ver op mij vooruit wat betreft die keuringen allemaal.
Ik heb daar eigenlijk een vraagje over. Ik sta nu op het punt voor de 4de keer echt daadwerkelijk door mijn ziekte mijn baan te verliezen. IK heb altijd meteen zelf weer werk gezocht en wou het niet toegeven dat ik in de ziektewet thuis hoor.
Maar hoe zal dat dat nu gaan? Mijn huisarts heeft het erover dat uwv een dossier kan opbouwen met mijn werk en ziekte verleden en als daaruit blijkt dat ik inderdaad steeds uitval als ik ga werken, dat ik dan waarschijnlijk niet meer hoef te gaan..
Maar dan wrd ik niet meteen afgekeurd toch? Eerst twee jaar ziektewet of niet?
Ik ben best dom geweest. Ik zat door de reuma al een half jaar in de ziektewet.. maar heb weer zelf een baan gezocht. Tussen mijn oude ziekmelding en deze zitten 5 weken... Doordat ik weer vol wou houden.. of eigenwijs was.. zoals je het wilt noemen..
Maar nu loopt die ziekmelding dus niet in elkaar door zeiden ze al bij uwv... weer mezelf gen**id....
Nu eerst mijn tijd uitzitten bij werkgever tot 1 aug.. nog 18 weken!!!! (net uitgetelt om af te kunnen strepen hihi)
Maar daarna vind ik toch ook wel spannend

Hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken, vast wel :)
simone1984
Lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Berichtdoor Blaine » di maart 26, 2013 8:38 pm

Ben bang dat we je niet zoveel wijzer kunnen maken aangezien de regels voor de keuringen per 1 januari verandert zijn en dus zul je onder de nieuwe regels vallen.
Zoals ik het heb begrepen is het nu zo dat je na 1 jaar ziektewet een voorlopige keuring krijgt en dat dan wordt gekeken hoe je vooruitzichten zijn, en aan de hand daarvan wordt dan beslist of je nog in de zw blijft, er uit wordt gegooid naar ww of dat je direct af wordt gekeurd, maar hoe dat allemaal precies in zijn werk moet gaan ik heb nog geen idee nieuwe regels dus denk dat daar nog weinig ervaringen over zijn.
Eerder was het inderdaad zo dat je na iets minder dan 2 jaar wiaaanvraag papieren thuis kreeg die in moest vullen en terug sturen en aan de hand daarvan naar het spreekuur van de arts moest en die maakte dan een functionele mogelijkheden lijst en die ging naar de arbeidsdeskundige en die keek dan welke beroepen er nog haalbaar waren en welk loon je daarmee kon verdienen en dan werd er berekend hoeveel minder dat was en het verlies in percentages in loon was dus je afkeuringspercentage en aan de hand daarvan kreeg je uitkering. Het laatste stukje met arts en deskundige zal niet veel verandert zijn maar de rest durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ht loon dta gebruikt wordt is je gemiddelde loon dta je verdiende 1 jaar voor je eerste ziektedag, dus ben jij op 1 januari 2013 ziek geworden en werd je over 2 jaar afgekeurd dus januari 2015 dan werd je loon berekend wat je verdiende van 1 januari 2012 tot 1 januari 2013 en daar wordt dan dus de berekening op los gelaten.
En wat je werkgever betreft laat je niet kisten hoofd omhoog en mijlenver boven staan ;)
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Dani- » di maart 26, 2013 10:30 pm

Aan wat Blaine zegt heb ik niets toe te voegen... Klopt helemaal..

Sterkte!
Dani-
Lid

Berichtdoor simone1984 » di maart 26, 2013 10:44 pm

Als ik 1 eigenschap niet bezit is t wel... geduld
Haha ik word op de proef gestelt!

Bedankt groetjes simone
simone1984
Lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Berichtdoor Blaine » di maart 26, 2013 11:29 pm

Graag gedaan helaas heb je er weinig aan, anders bel je toch gewoon eens met het uwv om te vragen hoe het nu precies gaat en wat de mogelijkheden voor je zijn, vragen staat vrij :wink: .
Afbeelding
Blaine
Lid

Keer terug naar Werk en reuma