keuring, compensatie, advies mbt tot werk

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

keuring, compensatie, advies mbt tot werk

Berichtdoor Marcooooo » wo mei 29, 2013 9:42 am

Zoals ik in mijn voorsteltopic heb aangegeven heb ik wat mankementjes, maar een korte samenvatting is op zijn plaats: Er is bij mij Reumatoïde Artritis geconstateerd, evenals de ziekte van Crohn, Bechterew/Spondylitis Ankylose en het syndroom van Raynaud. Dit is inmiddels zo'n kleine 11 jaar geleden. Na een jaar ziektewet weer fulltime aan het werk gegaan Ik mocht me destijds door de bedrijfsarts laten afkeuren wat hij gezien mijn aandoeningen adviseerde. Destijds geen haar op mijn hoofd... 7 jaar geleden een hernia erbij gekregen (L5 - S1). Nadien weer fulltime (40u per week) aan het werk. Sinds 11 jaar ga ik vrij regelmatig ter controle naar UZ Gent (ieder kwartaal nu).

Na deze introductie rest mij een vraag: is het mogelijk om nu alsnog mezelf te laten herkeuren en wat voor gevolgen kan dit hebben. Ik (lees: mijn lichaampje) zou het niet erg vinden om een dag in de week minder te werken, maar qua inkomsten kan ik er niet op achteruit gaan. Nee dit kan echt niet... :esad:
Geen idee hoe dit zit met compensatie of iets dergelijks, maar dit is in mijn hoofd gaan spelen nadat mijn huidige werkgever onlangs zei dat ik niet in aanmerking kom voor compensatie van mijn verlofuren die ik op moet nemen wanneer ik naar het ziekenhuis moet voor controle e.d.. Kennelijk werk ik teveel om daarvoor gecompenseerd te worden. Dit zorgde van mijn kant voor ietwat ergernis. Ik wil graag en veel werken, maar daarvoor wordt ik gestraft omdat ik in de praktijk vanalles mankeer (wat de nodige kosten met zich meebrengt om maar te zwijgen van het ongemak en al de rest), maar op papier kerngezond ben omdat ik 40u per week werk. Ook een erg duidelijke brief van mijn behandelend professor dat ik echt wel het nodige mankeer maakt totaal geen verschil. Frustrerend om geconfronteerd te worden dat je wilt werken, maar daardoor eigenlijk in je eigen vingers snijdt... Ik laat me er niet door ontmoedigen op welke manier dan ook, maar helemaal netjes vind ik het niet.

Aangezien ik er nooit iets van wilde weten (ondanks de aandoening nog altijd ontzettend dwars) heb ik me er nooit in verdiept, maar ik denk dat ik hier op de goede plaats ben om ervaringsdeskundigen aan het woord te laten.

Wat zijn de mogelijkheden?
Wat zijn de ervaringen?
Wat raden jullie me wel of juist niet aan?
Wat kan ik doen om toch een stukje rechtvaardigheid te krijgen?

Bij voorbaat mijn grote dank!

Marco

P.S. excuses voor het lange verhaal...
Marcooooo
Nieuw lid

Reumavorm: RA, Bechterew

Re: keuring, compensatie, advies mbt tot werk

Berichtdoor Dani- » wo mei 29, 2013 11:02 am

Ik lees dat je naar het UZ in Gent gaat. Woon en werk je in België? Ik denk dat dit wel van belang is omdat het Nederlandse recht anders in elkaar steekt..
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Marcooooo » wo mei 29, 2013 11:08 am

Nee hoor, ik woon en werk gewoon in NL, maar destijds konden ze (behalve testen en verprutsen) in Nederland niets met mijn symptomen c.q. aandoeningen. Vandaar dat ik naar UZ Gent ben doorverwezen.
Marcooooo
Nieuw lid

Berichtdoor Dani- » wo mei 29, 2013 1:00 pm

Ziekenhuis bezoeken moet je zoveel mogelijk buiten werktijd plannen. Lukt dit niet is volgens mij de werkgever verplicht jou door te betalen. Hij kan jou niet verplichten verlof hiervoor op te nemen.

Ga in overleg met je bedrijfsarts of zoek contact met het UWV. Lijkt mij de handigste oplossing.

Jij en je lichaam, je omschrijft het als twee aparte 'zaken'. Ik wil niet te psychologisch worden, maar als de één uitvalt valt de ander ook uit.

Sterkte!
Dani
Dani-
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » wo mei 29, 2013 4:54 pm

Ik begrijp dat je 40 uur werkt onder een arbeidscontract naar Nederlands recht. Een aantal jaren geleden kon je na een jaar ziek thuis zijn naar een (ik denk nog WAO ) keuring maar dit heb je niet gedaan. Nu wil je (gedeeltelijk) afgekeurd worden en wil je een financiele compensatie.

Om in aanmerking te komen voor een WIA keuring moet je 104 weken ziek gemeld zijn. Dit hoeft niet "fulltime ziek" te zijn, dat kan ook gedeeltelijk ziek zijn. Een versnelde keuring is mogelijk, maar alleen in die gevallen waarbij volkomen duidelijk is dat je geen enkele arbeid kunt verrichten. In de praktijk komt dit zo ongeveer neer op terminaal ziek zijn. Meer informatie kun je vinden op de webiste van het UWV.

Over je vraag omtrent compensatie kan ik kort zijn. Ziek zijn levert minder op dan werken. Stel dat je je dus nu voor 1 dag in de week ziek meldt, dan kun je over 2 jaar (even kort door de bocht gezegd) gekeurd worden. Je gaat dan naar 32 uur ipv 40 uur (ervan uitgaande dat je geen adv oid heb en echt 40 uur werkt). Dit betekent dat je 20% minder gaat werken. Dit wil zeggen dat je dan ook ( dus 32 uur bij dezelfde werkgever in dezelfde functie etc etc) voor 20% afgekeurd wordt. Dit is minder dan 35% en dus heb je geen recht op een WIA uitkering, want die krijg je pas bij 35% of meer afkeuring. Kortom, als je 1 dag in de week minder wilt werken krijg je geen compensatie. Ik zou het overigens wel via het UWV en een keuring doen, want vrijwillig stoppen kan in de toekomst financieel erg nadeling zijn.

Overigens lijkt het me erg raar dat je werkgever je artsenbezoeken weigert te compenseren. Normaal gesproken kan dit niet en hoef je geen verlof dagen op te nemen.

Stel dat je je nu ziek meldt, en maar 2 of 3 dagen per week blijft werken. Dan krijg je het eerste jaar volledig betaald, het tweede jaar maar 70% van je salaris (= wettelijke regeling, geldt overigens ook in het hierboven genoemde geval). Na 2 jaar volgt de WIA keuring. Er wordt dan gekeken hoeveel je nog zou kunnen verdienen. Veel aandoeningen en diagnoses hebben wil niet zeggen dat je altijd ook zwaar afgekeurd wordt. Er wordt gekeken naar wat je nu verdiend, en wat je nog zou kunnen verdienen, en het verschil daartussen is je afkeuringspercentage. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je tussen de 35% en 80% wordt afgekeurd. In dat geval heb je recht op een WIA uitkering van 70% van je salaris. Omdat je nog werkt (2 a 3 dagen) krijg je nog een salaris. Daarvan wordt 70% afgetrokken van je WIA uitkering.

Addertje onder het gras is het maximale daginkomen. Verdien je meer dan ongeveer 4200 euro bruto per maand (incl vakantiegeld etc) dan zit je boven dit maximum en dan krijg je geen 70% van je salaris, maar slechts 70% van het maximum.

Ik ben zelf jurist, als je vragen hebt kun je ze ook via pb stellen. Overigens denk ik dat je in je post iets te makkelijk denkt over afkeuren en rechtvaardigheid, maar dat geheel terzijde...
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Marcooooo » do mei 30, 2013 8:54 am

@zeeuws meisje, heel erg bedankt voor de uitgebreide en duidelijke reactie. Dit maakt al snel één en ander duidelijk. Wat ik wel direct recht wil zetten: ik denk zeker niet te makkelijk over afkeuren e.d.. Ik wil graag werken en heb dit al sinds mijn 17e altijd fulltime gedaan. Door enkele voorvallen wilde ik alleen graag weten hoe e.e.a. in elkaar steekt. Het zette me onbewust toch aan het denken. Daarbij zijn de klachten de laatste periode wat meer aanwezig dus alles bij elkaar opgeteld ging het balletje rollen en ben ik hardop gaan denken.

P.S. we hebben een tijd terug een konijnenhok weggegeven aan iemand uit Zeeland die ook als naam Zeeuws Meisje had... heel toevallig of klinkt het bekend??? :ewink:
Marcooooo
Nieuw lid

Berichtdoor zeeuws meisje » do mei 30, 2013 12:18 pm

Ik ben allergisch voor konijnen... geen konijnehokken hier dus :)

Ik bedoelde niet dat je niet graag zou willen werken, dat wil ik ook graag maar ik ben 100% afgekeurd inmiddels. Ik bedoelde meer dat je deed voorkomen alsof je "ff snel" afgekeurd kan worden en dan ook nog hetzelfde inkomen overhoudt. Je gaat financieel erg achteruit (tenzij je een goede aanvullende WIA verzekering hebt) en er zitten meer haken en ogen aan dan je vooraf denkt. Het is psychisch erg belastend allemaal, zeker als het UWV niet echt meewerkt (en meewerken doen ze maar zelden, hoewel ik uiteindelijk erg tevreden ben over de behandeling bij het UWV in mijn geval dan).

Je kunt het vooral allemaal mooi bedacht hebben, dat had ik ook. En het is heel anders gegaan dan ik had gedacht. Die 100% afkeuring was echt niet mijn idee, maar het biedt wel (financiele) zekerheid en daar ben ik erg blij mee. Plus dat het nu voor het eerst in 15 jaar gewoon best goed met me gaat. Dat is meer waard dan een hoger inkomen.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Blaine » zo jun 09, 2013 9:55 pm

Eigenlijk weinig toe te voegen aan de duidelijke reactie van zeeuws meisje, dat is hoe het in elkaar steekt.
Ht enige punt dat ik nog heb is dat men wel mag weigeren je te compenseren voor je ziekenhuis en artsen bezoeken, vaak is in je cao geregeld hoeveel uur per jaar je hiervoor op mag nemen in de baas zijn tijd en dat komt vaak neer op een 5 uur op jaar basis de rest is helaas verlof.
Succes en altijd goed om je op de hoogte te stellen van de regels,
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Marcooooo » ma jun 10, 2013 8:39 am

Dat was ook mijn insteek. Niets meer dan dat. Ik wil graag weten, stel dat het b.v. minder zou gaan of om welke andere reden dan ook, waar ik dan eventueel rekening mee moet houden.

Nadeel van mijn huidige werkgever: wij hebben geen CAO. Ergens hebben we raakvlakken met de CAO voor architecten, maar daar houdt het ook wel bij op.

Dank voor alle duidelijk en verhelderende reacties. Ik weet nu een stuk meer wat dit onderwerp betreft. Voorlopig ga ik er vanuit dat ik nog een jaartje of 35 mag en kan werken :ewink:
Marcooooo
Nieuw lid

Keer terug naar Werk en reuma