niet afgekeurd voor de wia

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

niet afgekeurd voor de wia

Berichtdoor markt » do aug 29, 2013 9:07 pm

Mijn vrouw heeft fibromyalgy, sjögrun en het fenomeen van raynaud. Iedere dag is weer een strijd, ze is moe en heeft overal pijn. Mijn vrouw werkte tot voor 2 jaar en is onlangs gekeurd voor de WIA.
Wat zeggen ze bij het UWV, u kunt gewoon werken, u heeft wel wat beperkingen maar gewoon uw normale tijden weer aan de slag. Ze is wel afgekeurd, maar voor slechts 30% uiteraard onder de 35% zodat je geen uitkering krijgt en bij het UWV hopen ze nu maar dat wij het hierbij laten zitten zodat ze weer een uitkeringsgerechtigde minder hebben. Schandalig, je betaald je blauw aan premies in dit land en dan heb je wat, je bent echt voor de rest van je leven ziek, het kan alleen maar erger worden en dan sturen ze je hiermee weg en krijg je een uitnodiging om bij het UWV te komen om te gaan solliciteren.

Vraag heeft iemand hier ervaring mee, wie heeft er ook deze ziektes en is afgekeurd, misschien dat ik dan de keuringsarts van het UWV kan overtuigen?
markt
Nieuw lid

Reumavorm: sjögren, fibromyalgy

Re: niet afgekeurd voor de wia

Berichtdoor zeeuws meisje » do aug 29, 2013 10:29 pm

Zelf ben ik 100% afgekeurd. Ik ben juriste maar zit nu dus thuis.

Graag wil ik iets verduidelijken.

De WIA gaat niet om wat voor ziekte je precies hebt. Klinkt raar, maar hier is bewust voor gekozen. Het gaat er om wat je nog wel kunt, en wat je daarmee kunt verdienen. Als dat meer is dan 65% van je oude salaris, dan krijg je geen uitkering (even kort door de bocht gezegd). Je hoeft dus niet te zoeken naar mensen met dezelfde ziektes, want dat doet niet ter zake omdat iedere situatie anders is. Het is echt niet zo dat je met reuma ALTIJD afgekeurd worden, als een soort automatisme

Je vrouw is wel degelijk afgekeurd, dus ook de keuringsarts ziet dat ze beperkingen heeft. Wat ik me afvraag is of er iemand is meegegaan met de gesprekken en de keuring (bijv iemand van Stichting Mee oid) Die gesprekken doe je namelijk niet zomaar even, daar moet je je heel erg goed op voorbereiden om situaties zoals bij jullie te voorkomen.

Wat je nu moet doen is juridische hulp inschakelen en een bezwaarschrift indienen. Daar heb je maximaal 6 weken na de dagtekening van het besluit de tijd voor. Die termijn is keihard, 1 dag te laat betekent dat je geen bezwaar meer kunt indienen.

Als je vragen hebt kun je me een PB sturen
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Blaine » vr aug 30, 2013 4:29 pm

Sluit me aan bij zeeuws meisje. Zo werkt het inderdaad bij een keuring.
Het enige dat je kunt doen is bezwaar aantekenen en dan wordt er opnieuw naar gekeken, meer opties zijn er niet.
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Paulien4y » wo sep 11, 2013 10:07 am

Beste Markt,

Ik kan je niet helpen met advies, maar ik denk dat het antwoord van jurist voldoende voor je is.
Ik sta nu in het traject vóór de keuring. Ik werk 34 uur per week, maar ben door reuma en artrose ziek sinds 1 jaar, dat wil zeggen: ik werk ondertussen 30 uur per week maar kan niet al het werk doen. Zelf regel ik wat ik wel kan doen, maar de bedrijfsarts wil dat ik de ziekmelding laat doorlopen en voor de keuring ga.
Mijn oude werk (doktersassistente) deed ik voor ongeveer 30%, maar nieuwe functie (management / financien / aansturen team etc) voor ongeveer 70%.
Ik kan het management uitbreiden en dan wil ik niet voor de keuring gaan (ik wil gewoon werken!!), maar mijn werkgevers en bedrijfsarts reageren daar niet op.
Er komt nu een arbeidsdeskundige en daarna zal ik voor de keuring moeten.
Wat kan ik nou doen om gewoon 100% beter te melden en aan het werk te gaan met het werk wat ik nu ook doe. Er zijn aanpassingen gedaan, ik kan mijn werk zelf indelen en als ik mijn afwisseling kan houden gaat het goed. Daarbij zijn er,met uitbreiding van het kantoor, meer werkzaamheden die ik kan doen.
Waar gaat dit naar toe en wat is voor mij het beste om te doen?? Ik snap hier niks van!!
Bij de keuring zal ik net als je vrouw ook gedeeltijk (<35%) afgekeurd gaan worden en minder geld krijgen??? Terwijl ik toch al maanden bijna 100% werk!!!
Beetje paniek slaat me wel om het hart en weet niet zo goed wat ik moet doen!!
Jurist misschien tips voor me??
Hoor het graag!!
Groeten Paulien
Paulien4y
Lid

Reumavorm: Palindroom reuma

Berichtdoor zeeuws meisje » wo sep 11, 2013 4:01 pm

@Paulien

Wat een vragen :) Wat een herkenbaarheid. Ik zal proberen duidelijkheid te geven, maar weet dat de wegen van het UWV ondoorgrondelijk zijn....

Je bent bang dat je minder geld krijgt begrijp ik. Als je minder dan 35% afgekeurd wordt krijg je helemaal geen uitkering. Zoals je zelf zegt werk je nog en krijg je gewoon je salaris. Dat blijft zo! Het eerste jaar ziek krijg je je volledige salaris, het tweede jaar ziek krijg je 70% en ga je uiteindelijk naar de keuring. Als je dus bij de keuring minder dan 35% arbeidsongeschikt wordt verklaard veranderd er dus eigenlijk niets, maar krijg je wel weer je volledige salaris als het goed is (je bent weer betergemeld). Omdat je wel afgekeurd bent heb je wellicht wel recht op wat ondersteuning van het UWV, dat kun je beter even bij hen navragen. Daarbij komt dat bij de keuring goed geregeld wordt welk werk je niet meer kunt doen, zodat jij ook wat meer poten hebt om op te staan mocht het nodig zijn....
Kortom... zolang je gewoon werkt heeft het geen negatieve gevolgen voor je inkomen!

Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust
zeeuws meisje
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo sep 11, 2013 5:11 pm

Ik weet niet of er sinds 2003 veel veranderd is, maar ik was destijds 80-100% afgekeurd terwijl ik gewoon werkte.
Ik kreeg dan ook gewoon mijn salaris. Ik kon amper lopen en al mijn gewrichten waren ontstoken. Doordat ik een parttime baan had en een baan die lichamelijk niet zwaar was, kon ik blijven werken. Ik denk dus dat je niet bang hoeft te zijn voor een afkeuring, maar ik ben er niet zeker van of zaken nu anders zijn geregeld dan 10 jaar geleden.
(Ik geloof trouwens dat ik nooit terug ben geweest voor een "goedgekeurd worden" maar na 5 jaar geen ziektewet verviel die arbeidsongeschiktheid denk ik.
Vast weten anderen beter hoe dat precies zit tegenwoordig.
Ik hoop dat je nog lang kunt blijven werken!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Paulien4y » wo sep 11, 2013 6:35 pm

Dank voor jullie reacties!!
Ik ben nu net een jaar ziek, maar daarvan ben ik maar 2x 1 maand voor 100% ziek geweest en al snel weer meer gaan werken, ik zit nu op 15% ziekmelding (4 uur per week), ik wil me 100% beter melden maar dat mag niet van de bedrijfsarts. Hij kwam vorige week praten...(ik had 100% beter melding voorgesteld met aangepaste werkzaamheden), maar de 1e zin van de bedrijfsarts was: je bent 100% ARBEIDSONGESCHIKT????!!!!
Krijg ik nu na 1 jaar over die 15% ziekmelding maar 70% salaris??? Ik hoor van niemand wat....
Ik wil gewoon aangepast werk en weer 100% werken, maar mag dus niet.
Werkgever laat niks horen en ik word daar gek van!! Misschien dat ik er morgen maar eens naar moet vragen....
Aan de andere kant roept iedereen: Wat maak je je nou druk...je hebt nog 1 jaar te gaan tot de keuring....laat het lekker zo doorlopen en dan zie je wel weer....
Maar ik wil gewoon werken en dan het werk doen wat ik zonder problemen kan doen ..... maar dan moet er wel duidelijkheid komen voor het team en voor mij...
Hoe komt die duidelijkheid er dan?>?? Pfff....
Paulien4y
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo sep 11, 2013 7:12 pm

Mijn teamleider had destijds van een collega teamleider het advies gekregen met mij in overleg te gaan over volledig ziek melden. Ik heb toen gezegd dat ik dat niet wilde. Dat het voor mij juist heel belangrijk was om in beweging te blijven en niet maandenlang thuis op de bank te hoeven zitten. Mijn spieren waren volledig verslapt toen ik een paar jaar eerder wel volledig thuis was blijven zitten (toen had ik nog geen auto met automaat en kon niet naar mijn werk komen). Mijn teamleider vond het toen prima dat ik bleef werken.
Werk jij voor de uren die je werkt op therapeutische basis of zit je slechts voor 4 uur in de ziektewet?
Het beste is om je beter te melden denk ik, dat lijkt me niet aan de bedrijfsarts, dat bepaal jij.
Ik hoop nog steeds dat iemand dit leest die hier echt verstand van heeft!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » wo sep 11, 2013 8:48 pm

Paulien4y schreef:Dank voor jullie reacties!!
Ik ben nu net een jaar ziek, maar daarvan ben ik maar 2x 1 maand voor 100% ziek geweest en al snel weer meer gaan werken, ik zit nu op 15% ziekmelding (4 uur per week), ik wil me 100% beter melden maar dat mag niet van de bedrijfsarts. Hij kwam vorige week praten...(ik had 100% beter melding voorgesteld met aangepaste werkzaamheden), maar de 1e zin van de bedrijfsarts was: je bent 100% ARBEIDSONGESCHIKT????!!!!
Krijg ik nu na 1 jaar over die 15% ziekmelding maar 70% salaris??? Ik hoor van niemand wat....
Ik wil gewoon aangepast werk en weer 100% werken, maar mag dus niet.
Werkgever laat niks horen en ik word daar gek van!! Misschien dat ik er morgen maar eens naar moet vragen....
Aan de andere kant roept iedereen: Wat maak je je nou druk...je hebt nog 1 jaar te gaan tot de keuring....laat het lekker zo doorlopen en dan zie je wel weer....
Maar ik wil gewoon werken en dan het werk doen wat ik zonder problemen kan doen ..... maar dan moet er wel duidelijkheid komen voor het team en voor mij...
Hoe komt die duidelijkheid er dan?>?? Pfff....

HOOOOOOOOOOOOO STOP!!!!
Je haalt dingen door elkaar. Je bent 100% ziekgemeld, en dus 100% "arbeidsongeschikt voor eigen werk" zoals bedoeld door de bedrijfsarts. En dat is ook zo, want je eigen werk doe je niet meer (je doet nu management en dat gaat wel, maar dat is niet je eigen werk. Bedrijfsartstechnisch ben je dus 100% ziek, waarbij je 85% ingezet kan worden op andere werkzaamheden en 15% nog echt thuis zit ( als ik je verhaal goed gevolgd heb)

Na 1 jaar ziek, krijg je nog 70% van je salaris. Dat is wettelijk afgesproken en daar kan dus niet vanaf geweken worden. Omdat je ander werk doet dan je "eigen werk" ben je dus "ziek" en val je in deze regeling. Probeer met je werkgever af te spreken dat je voor je daadwerkelijk gewerkte uren 100% betaald worden (lukte mij toentertijd wel, maar hangt van je werkgever af, in principe heb je er geen recht op)

Na 2 jaar ziek word je gekeurd door het UWV (in feite is dat wat eerder maar goed). Het UWV bepaald jouw arbeidsgeschiktheidspercentage in de zin van de WIA. DAT IS DUS WAT ANDERS DAN DAT JE BEDRIJFSARTS NU ZEGT!!!!! Je arbeidsgeschiktheidspercentage in de zin van de WIA is als het ware een soort rekensommetje tussen diverse salarissen. Dat je nu aangepast werk doet zegt nog niets over wat je WIA percentage zal zijn, je WIA percentage wordt compleet anders berekend.

Het is een wat lastig verhaal maar ik probeer het makkelijk te vertellen

Je kunt je pas 100% beter melden als je ook 100% je oude "eigen" werk kunt doen. Dat kun je niet want je doet aangepast werk, dus ben je nog steeds ziek (volg je me nog?). Het is heel fijn dat je werkgever je aangepast werk geeft, maar als jij je 100% beter meld, kan je werkgever eisen dat je je oude werk weer gaat en kunt doen en heb jij geen poot om op te staan!.

Wat wil de bedrijfsarts nou? Die probeert jou in de UWV keuring te krijgen. Daarbij wordt als het goed is vastgesteld dat je je oude werk niet meer kunt doen, maar dat je wel aangepast werk kunt doen. Door die vaststelling heb jij RECHT op een aangepaste werkplek en kan je werkgever je niet dwingen je oude werk weer te gaan doen. Alles wordt dus geformaliseerd en op papier vastgelegd en jij en je werkgever krijgen die duidelijkheid die je graag wilt. Voor jou ook handig, want dan heb je een afkeuring (miss 10% ofzo, maar toch) en dan geldt voor jou de regeling van nu. En gezien de enorme bezuinigingen die er aan gaan zitten te komen is dat zeer waarschijnlijk een betere regeling dan de regeling van over 10 jaar...

ALs je zieker gaat worden, kun je dus hierop terugvallen en hoef je dan niet weer die 2 jaar te wachten voordat je duidelijkheid krijgt.

@ vrolijk meisje
Er is heel erg veel veranderd sinds 2003. Als jij toen al afgekeurd was ben jij geen WIA maar een WAO. De WAO is echt een compleet andere regeling dan de WIA en eigenlijk niet te vergelijken met elkaar. Het is misschien voor jou wel handig om eens na te vragen hoe het met je afkeuring zit, want mocht je nu weer zieker worden dan zou het kunnen dat je op de oude WAO kunt terugvallen en in de meeste gevallen wil dat zeggen dat je meer geld krijgt (tenzij je veel meer bent gaan verdienen, dan is een "nieuwe" WIA wellicht handiger.....
zeeuws meisje
Lid

Berichtdoor Paulien4y » do sep 12, 2013 7:41 am

Okay vrolijk meisje!!
Je hebt me een lang antwoord gegeven, erg bedankt!!
Ik geloof dat ik gerustgesteld ben.....ik kopieer het even en ga het straks beter lezen....ik moet nu naar mijn werk namelijk!! :wink:
Ik laat het even bezinken en kom bij vragen bij je terug.
Bedankt tot dusver!!
groeten Paulien
Paulien4y
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » do sep 12, 2013 7:50 am

Hoi Paulien, dat deskundige verhaal kreeg je van Zeeuws meisje hoor!

Hoi Zeeuws meisje!
Ik hoopte al dat jij zou reageren. Ik zag je laatst al de regeling heel duidelijk uitleggen :-)
Ik ben allang weer uit de WAO. Werk sinds 2004 weer zoals ik voor de ziekmelding deed. Destijds viel ik terug in de WAO afkeuring die ik eerder (ergens in 1999 had gehad) omdat het binnen 5 jaar was, geloof ik. Ik denk dat die 5 jaar grens nog altijd geldt. Ik val dus vast nu binnen de WIA als het weer echt mis zou gaan. Maar ik heb geen plannen om in de ziektewet te gaan dus hoef dat niet uit te zoeken nu.
Het is mij weer wat duidelijker.
Mijn vriend voegt nog toe (heeft in het verleden P&O werk gedaan) dat het wel belangrijk is om te weten of de baas dit vervangende werk dat zij nu doet ook gedaan mag blijven worden. Als de baas zegt dat er geen werk meer is voor haar, wat zou dan het gevolg zijn van de afkeuring?

Have a nice day!

Ga straks naar de ergotherapeut, benieuwd wat zij mijn pijnlijke polsen kan bieden!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Paulien4y » do sep 12, 2013 7:25 pm

Oeps, je hebt gelijk....maar de boodschap was duidelijk!
Ontzettend bedankt voor het advies.
Had vandaag een slecht gesprek met mijn werkgever. Hij wil dat ik op papier ga zetten wat ik nu zoal doe, terwijl de arbeidsdeskundige straks een heel rapport gaat uitbrengen????>?
Als ik het assistentenwerk niet meer kan doen, dan kan ik ook niet leidinggeven????? Dus tja, wat moet hij dan met mij? Hij wil geen extra arbeidsuren in het team en geen extra personeel, hij wil geen extra geld kwijt zijn en oh ja, als ik niet alles kan doen, dan moet ik maar terug in mijn contract uren???!!! PARDON?!!
Ik zal de rest besparen, maar het was geen leuk gesprek.
Ik heb aan het eind gezegd, dat ik als doel heb, weer volledig aan het werk te gaan,met een aanpassing van mijn werkuren (8 in totaal) waarin in geen assistentewerk (meer) kan doen, maar wel andere administratieve klussen. En dat mijn intentie is er goed uit te komen voor beide partijen.
Oh ja, hij wil dat ik een plan schrijf, hoe het nou straks verder moet gaan in het team, zónder mijn inbreng en dus zonder extra kosten en extra manuren...tja, als dat zou lukken, is die 8 uur van mij ook onzin geweest...
Nou ja, ik laat het maar even los en probeer morgen de werkgever te spreken te krijgen die met mij het management doet...die heeft vast andere plannen...
Eerst maar even loslaten en tot rust komen!
FIjne avond allemaal!
Paulien4y
Lid

Keer terug naar Werk en reuma