Wat nu?

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Wat nu?

Berichtdoor Dees » do maart 20, 2014 6:02 pm

Ik zit sinds 8 weken in de ziektewet, omdat ik mijn werk in een delicatessenwinkel niet meer volhield. Ik werkte twee hele dagen, maar het staan en het tillen van bijv een halve kaas (10 kilo) of een ham uit de toonbank halen (zo'n 4kilo) is zwaar. Ik heb RA in handen en voeten, artrose in mijn rug en fibromyalgie.
Nu ik thuis ben voel ik me heel wat, maar moet mijn grenzen nog goed ontdekken. Ik zou graag weer aan het werk gaan bijv een halve dag, maar nu heeft mijn baas de zaak verkocht. Ik ben zo bang dat de nieuwe eigenaar (als ik weer aan het werk ga) mij ontslaat. Er is dan namelijk teveel personeel, omdat hij heel de week werkt en mijn oude baas werkt maar twee a drie dagen.
Dilemma:in de ziektewet blijven of toch proberen te gaan werken....
Dees
Nieuw lid

Reumavorm: RA, artrose, fibro3D

Re: Wat nu?

Berichtdoor essy » vr maart 21, 2014 2:57 pm

Uhm moeilijk hoor, ik probeer even met je mee te denken maar dan ben ik wel benieuwd wat voor contract je hebt want heb je een vast contract dan zal deze nieuwe werkgever jou mee moeten nemen.Heb je een tijdelijke dan kan hij natuurlijk met je stoppen.
Terug gaan werken om het te proberen is natuurlijk wel een idee maar.......je moet dat lichamelijk wel aan kunnen natuurlijk.
Alleen terug gaan omdat je bang bent dat hij je anders ontslaat lijkt mij geen goed plan want dan ga jij waarschijnlijk over je grenzen en lig je er misschien uit omdat hij toch al teveel personeel heeft en volgens mij ben je zolang je in de ziektewet zit beschermd.

Maar hopelijk zijn er hier mensen die er meer verstand van hebben :ewink:

Sterkte!

Groetjes Essy
essy
Lid

Berichtdoor johanna maria » vr maart 21, 2014 3:56 pm

dit is idd moeilijk, wat is wijsheid?
nu je 8 weken in de ziektewet zit, ben je waarschijnlijk ook al bij je arbo arts geweest?
en heb je een plan van aanpak?
dit is wettelijk verplicht, hier staan de rechten en plichten in van de werknemer èn werkgever waar zij zich aan moeten houden,
bijv wanneer je weer aan het werk gaat en hoeveel uur
volgens mij mag een werkgever je niet ontslaan tijdens ziekte(of pas na 2 jaar?) weet niet hoe het zit als je tussentijds een andere
werkgever krijgt.
dus laat je goed voorlichten
succes
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Dees » vr maart 21, 2014 11:24 pm

Ik heb een vast contract voor 20 uur per week. Op het moment is 3 uur staan of lopen echt wel de Max.
Ik ben bij de bedrijfsarts geweest en moet er twee april weer heen. Hopelijk krijg ik dan meer duidelijkheid.
Aanstaande maandag naar de reumatoloog.
Dankjewel voor jullie reactie
Liefs desiree
Dees
Nieuw lid

Reumavorm: RA, artrose, fibro3D

Berichtdoor marijkezeebregts » ma apr 07, 2014 9:37 am

Hoi, je schrijft dat je een vast contract hebt. Dat is mooi. Je hebt dan ontslagbescherming. Je hebt twee jaar recht op een ziektewetuitkering en je kunt niet ontslagen worden. De bedrijfsarts of arbo arts is verplicht een plan van aanpak te maken voor re-integratie. Doen ze dit niet, dan wordt de termijn van loondoorbetaling verlengd. Het is natuurlijk heel vervelend dat je ziek bent en ik wens je dan ook een spoedige afname van de klachten. Zelf ben ik ooit omgeschoold, omdat ik in een slagerij werkte en dit niet meer ging door de reumatoide artritis. Nu ben ik boekhouder, maar zit ik wederom thuis omdat ik ook dat werk inmiddels niet meer volhoud.
Marijke. Skeptisch en anti kwakzalverij. Altijd.
marijkezeebregts
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Keer terug naar Werk en reuma