werken en weer ziek

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Re: werken en weer ziek

Berichtdoor jesito » wo aug 20, 2014 7:33 am

Ik kan me best voorstellen dat mensen hier baat bij hebben bij zo'n traject maar dan echt mensen met een burn-out of mensen die bijv door een ongeluk blijvend letsel hebben.
En echte succes verhalen heb ik er nog niet gehoord in die twee keer dat ik daar was.
Wat ik wel veel hoor is dat mensen het leuk en gezellig vinden.

Ik loop gewoon heel erg tegen het feit aan dat ik van alles wil en het niet gaat zoals ik wil en hier moeten oplossingen gevonden worden of tips hoe het beter kan.
Wat ik ook gewoon niet prettig vind is bij ieder ding of onderzoek ik kom er weer iemand op mijn rug gaat duwen om te kijken waar en of er pijn zit.
Ik ben het hele gedoe zo zat, zeker omdat ik bij veel dingen vaak de indruk krijg dat mensen denken dat het tussen de oren zit en diegene die dat tegen me uitspreekt die heeft een vet probleem.
Maar ze durven het niet met zoveel woorden te zeggen.
Ook in dat traject moest ik vertellen hoe of wat maar dat er artrose in rug en heupen zit willen ze helemaal niet horen.

Als ik dit traject niet volg heb ik kans op loonsanctie, maar ik ga niks doen tegen mijn zin, ik wil aan het werk en een normaal leven hebben.
Als ze werkelijk 10000 euro aan me uit willen geven aan dergelijk traject, besteed die dan aan begeleiding naar passend werk of iets.
Dadelijk eindgesprek, ben benieuwd.
jesito
Lid

Reumavorm: fibro

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo aug 20, 2014 9:56 am

Zou het ook nog zo kunnen zijn dat je binnen dit traject de gelegenheid krijgt om een manier te vinden om om te gaan met de lichamelijke problemen die je hebt?
Dus niet om op speurtocht te gaan naar psychische problemen maar om je te helpen te dealen met je huidige lichamelijke problemen?
Zaken zoals leren omgaan met je grenzen, last verdelen over een dag zodat je meer voor elkaar krijgt, enz.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Goli » wo aug 20, 2014 8:32 pm

Wat Vrolijk meisje zegt klopt wel. Voor een groot deel is het leren omgaan met de pijn, leren grenzen te stellen en ook lichamelijke oefeningen.
Wanneer de klachten zouden worden veroorzaakt door een depressie dan vinden ze je niet geschikt voor zo`n traject
en zouden ze je naar een psychiater sturen.
Daarom moet je voor het traject begint ook een aantal gesprekken voeren met een psycholoog en psychiater.
Zo'n traject kost veel geld en het zou zonde zijn als er mensen terecht komen die er niet thuis horen.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor afina » wo aug 20, 2014 9:53 pm

Een vriend van ons heeft een hele agressieve vorm van artrose....hele lichaam is eigenlijk al aangetast. Hij heeft zelfs al 2 schouder protheses en er volgen er ws nog meer ( geen schouders hoor, die zijn op :wink: )
Maar nog wordt hem continu gevraagd naar voornamelijk zijn psychische problemen, of hij niet teveel piekert, of hun sexleven nog wel lukt etc...en vooral of hij niet nog een paar uur kan werken :roll:
En dat terwijl hij zijn dagen door komt op tramadol en morfine pleisters... :shock:
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

Berichtdoor johanna maria » do aug 21, 2014 6:09 pm

Jesito,
hoe is je gesprek verlopen?
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Goli » do aug 21, 2014 8:01 pm

Wat verschrikkelijk Afina.
Dat is echt onbegrijpelijk.
Helemaal van mensen die hiervoor gestudeerd hebben.
Ze begrijpen niet dat zij met hun onbegrip (want onwetendheid kan het niet zijn) kunnen
zorgen voor geestelijke problemen/pijn bij mensen die al een chronische aandoening hebben.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor jesito » vr aug 22, 2014 6:17 pm

Afina, wat vervelend zeg en dan juist dat soort vragen wordt je helemaal niet goed van.

Gesprek begon moeizaam, ondanks dat ze vorige week zeiden dat ik niet geschikt was zou ik nu toch geschikt zijn.
Maar heb zelf ook goed nagedacht en met mensen daar gepraat.
En ik kan wel grenzen aangeven en zeggen wat ik wel en niet wil maar als er op mijn werk geen verandering komt kan ik 10 trajecten volgen dat zal me niet verder helpen.
Later nam een vrouw het gesprek over en heb het ook met haar hierover gehad en zij zei dat ik een goed punt had.
Ik was met mijn gedachten al veel verder, dat moesten de meesten mensen die deelnamen aan het traject nog leren.
Dus ik moet me gaan focussen op verandering op mijn werk desnoods een andere baan.
Maar ja wat..............
Het feit dat mensen vaak vinden dat het tussen de oren zit vind ik behoorlijk vernederend en kan me hier ook kwaad over maken.
Ook het feit dat gewoon gezegd word door mensen in het traject dat artrose normaal is, dat heeft iedereen.
Ja als je 60 bent ik ben een heel stuk jonger.
Tuurlijk kan het je geestelijk beïnvloeden, maar het enige wat me nu bezig houd is dat ik mijn draai niet kan krijgen op mijn werk.
Zo gauw ik thuis ben gaat het met een week of twee beter met me.
Ik maak op het werk gauw te lange dagen en die bestaan uit staan, dat is voor een gezond iemand zwaar en voor mij is na 4 uur de koek op.
jesito
Lid

Reumavorm: fibro

Vorige

Keer terug naar Werk en reuma