werken en weer ziek

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

werken en weer ziek

Berichtdoor jesito » zo jun 29, 2014 6:36 pm

Ik ben al jaren aan het sukkelen met vooral veel rugklachten.
Diagnose tot nu toe scoliose, artrose onderrug en fibromyalgie.
Ook al jaren ben ik aan het stuntelen met werk, maar de laatste 2 jaar is het letterlijk aanmodderen.
Ben een paar keer langere tijd ziek geweest en hierdoor ook in contact met een bedrijfsarts.
Heb me op een gegeven moment beter laten melden nadat ik wat uren in heb geleverd op contract, hoopte hiermee gewoon aan het werk te kunnen blijven.
In deze periode 2 keer kort ziek geweest maar door veel verlofopbouw kon ik steeds een week vakantie opnemen als het slechter ging.
Ik werk in een drukke winkel en dus de hele dag staan en sjouwen.
Op het werk proberen ze wel wat rekening ermee te houden maar ja ondertussen draai ik wel zoveel mogelijk mee.
Met als gevolg dat ik na een dag werken compleet kapot ben, pijn en een soort griepgevoel en soms zelfs duizeligheid overheersen dan.
Lig dan vaak al om 21,00 in bed, de dag erna is om bij te komen en de dag daarna weer werken.
Prive kom ik nergens meer aan toe en ben de pijn ook wel heel erg beu.
Sinds kort slik ik veel ibuprofen en dit combineer ik met energydrank om in godsnaam nog wat te kunnen doen of mijn werkdag rond te krijgen.
Ik ben volledig ziek op mijn werk maar werk gedeeltelijk, het staan is teveel voor me.
Dit heb ik ook bijv. met naar de stad gaan en uit gaan, dit doe ik ook eigenlijk nooit meer.
Ik ben 34 jaar en kan hier slecht mee omgaan, momenteel gaat het weer zo bagger dat ik komende week niet ga werken.
Maar ook voor mijn collega's is dit niet leuk.
Ik probeer het linksom en rechtsom maar ik blijf me tegen de zware oververmoeidheid, pijn en alles aanlopen.
En op een gegeven moment ben ik zo op dat niks meer gaat.
Vrijdag moet ik weer naar het ziekenhuis voor wat uitslagen, maar goed whatever daar uit komt er zijn gewoon veel klachten.
Bedrijfsarts kan niks met een diagnose fibromyalgie zei hij en dan vraag ik me af, hoe kan iemand zoveel last hebben van iets dat dan eigenlijk niet bestaat?
Wie herkend dit en heeft tips??
jesito
Lid

Reumavorm: fibro

Re: werken en weer ziek

Berichtdoor tinus » zo jun 29, 2014 8:06 pm

Wat ik herken: ik heb destijds ook vreselijk mijn best gedaan om door te kunnen blijven werken. Ik ging van 5 naar 3 dagen om het zelf op te vangen. Omdat ik persé mijn eigen geld wilde blijven verdienen.
Daar heb ik mezelf uiteindelijk flink mee benadeeld, want toen uiteindelijk de diagnose kwam en ik in de wao kwam, werd dat gebaseerd op het laatst verdiende loon. Van 3 dagen werken, in plaats van 5 dagen. Dat scheelde dus nogal! Dat vond ik moeilijk te verkroppen. Ik moest (en moet nog steeds) financieel boeten omdat ik doorzette ondanks de pijn en narigheid, omdat ik persé mijn eigen geld wilde blijven verdienen. Als ik me gewoon meteen ziek had gemeld vanuit die 5 dagen werken, dan was het heel anders gelopen. Dus wat ik zeggen wilde: hou daar rekening mee.

En wat ik ook herken: ik maakte mezelf helemaal kapot, ook psychisch, want als je zo uitgeput bent van het werken dan heb je ook geen puf meer voor de leuke dingen. Daar ga je op den duur aan onderdoor. Daar schiet je dus niets mee op.

Ik hoop voor je dat de reumatoloog vrijdag met een duidelijke diagnose komt. En anders kan hij (m/v) je hier misschien mee helpen? Leg het hem in elk geval voor! Of misschien kan je huisarts er iets mee.

Je moet in elk geval de bedrijfsarts duidelijk maken dat het voor jou zo niet meer te doen is, fibromyalgie of niet. Het gaat niet om de diagnose maar om je klachten. Daarover moet je met hem in gesprek, niet over het al of niet bestaan van fibromyalgie. Misschien moet je bovenstaand verhaal met al je klachten maar uitprinten en aan die man/vrouw geven! En ik zou ook die afwijkende labuitslagen meenemen.

Laat je vrijdag nog even van je horen? Sterkte!
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor jesito » zo jun 29, 2014 8:36 pm

Ik ben heel bang voor de toekomst als ik niet meer mijn eigen geld kan verdienen, ik haal hier ook voldoening uit.
Dus ik herken het idd dat ik graag mijn eigen centen wil blijven verdienen.
Ook tegenover mijn collega's voel ik een verplichting.
Maar ik ben op alle vlakken OP.
Ik heb idd geen puf meer voor niks en hoe later op de dag hoe moeilijker het allemaal wordt.
Soms laat ik zelfs dingen omdat ik de volgende dag moet werken en ik anders bang ben dat ik het anders niet red.
Na twee a drie staan ben ik al op en dan moet ik vaak nog dik 3 uur.
We zitten krap in de mensen door bezuinigen en ik of in ieder geval mijn uren zijn hard nodig.
Ik moet dinsdag officieel weer werken en heb vandaag een app naar de leidinggevende gestuurd zodat hij in ieder geval tijd heeft om vervanging te zoeken.
Het is een jonge knul die geen idee heeft wat er in me om gaat en hoeveel moeite het me kost.
Ook ik ben gewaarschuwd dat ik eigenlijk geen uren in moet leveren, maar toen was het al gebeurd.
Vervelend dat jij hierdoor financieel de dupe door bent.
Eigenlijk ook nog door goodwill te tonen.
Ik ga dinsdag eens flink babbelen met de bedrijfsarts.
jesito
Lid

Berichtdoor johanna maria » zo jun 29, 2014 9:34 pm

Jesito,
als je je eigen verhaal terug leest kan je niet anders concluderen dat werken er(op dit moment) niet in zit
ben het ook helemaal eens met tinus
ik werk al jaren niet meer, en dat is samen met het verlies van je gezondheid echt een rouwproces..
verder heb je een slechte arboarts(bedenk dat deze in dienst is van je werkgever!)
ik wilde ook minder werken en dacht elke week een snipperdag op te nemen, maar dat vond mijn arboarts geen goed idee, deze zijn voor vakantie en vrije dagen
langzaam weer opbouwen was verstandiger, maar helaas werken zat er niet meer in..
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Goli » zo jun 29, 2014 11:34 pm

Ik herken dit helemaal.
Ik ben ook zo moe dat ik eigenlijk niets meer kan.
Na 4 uurtjes (zittend) werk waar ik op de fiets heen ga kan ik daarna
thuis helemaal niets meer.
Koken en afwassen gaan dan niet meer, omdat ik soms bijna niet meer kan lopen.
De trap op gaat met heel veel moeite.
En ik ben jonger dan jij. Dat is allemaal moeilijk te verkroppen.

Je wilt heel graag leuke dingen doen en ook gewoon werken, maar dat gaat gewoon niet.
Door de vermoeidheid en pijn word ik chagrijnig.
Ik ben zeker niet iemand die bij de pakken neer zit, want ik heb wel gewoon zin om leuke
dingen te doen. Het gaat alleen niet. De keren dat ik het probeer moet ik er daarna voor boeten.
En met iets leuks bedoel ik gewoon een paar uurtjes winkelen bijvoorbeeld of naar een markt.
Feestjes gaan sowieso al niet.

Mijn bedrijfsarts heeft er tot nu toe begrip voor.
Ik hoop dat dat zo blijft.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor jesito » ma jun 30, 2014 7:53 am

Bedankt voor je reactie.
Het chagrijnig zijn herken ik ook heel erg.
Ik kan echt weinig hebben momenteel en dan probeer ik uiteindelijk wel de lolbroek aan te trekken om dat weer wat te compenseren.
Maar soms en de laatste tijd steeds vaker krijg ik het niet meer opgebracht.
Ook mijn hobby wordt steeds moeilijker.
Heb altijd paard gereden en heb twee paardjes gehad, nu nog maar 1.
Maar rijden gaat al jaren niet meer.
Voorheen deed ik veel helpen op stal binnen en buiten zetten en dat soort dingen maar het is gewoon teveel.

Op mijn werk hebben ze wel wat begrip maar je merkt toch dat je lastig bent, soms zou ik even met ze willen ruilen.
De bedrijfsarts is opzicht een fijne man die begripvol is maar goed aan bepaalde uitspraken merk je toch dat hij er is om je weer op het werk te krijgen.
Ook dit hele gezeik met Arboarts en wat er verder nog gaat komen zit ik niet op te wachten, maar ik heb geen keuze.
Ik zou liever gewoon mijn werk doen en klaar.
Ik voel me soms net een oude vrouw en het onbegrip waar ik steeds tegen aan loop is om gek van te worden.
jesito
Lid

Berichtdoor Goli » ma jun 30, 2014 12:02 pm

Hier is alles precies hetzelfde als jij het beschrijft.
Mensen proberen je wel te begrijpen, maar ze kunnen het simpelweg niet begrijpen, omdat
ze geen idee hebben hoe je je voelt.
Het is ook zo veel, een doodmoe en zwaar lichaam, vreselijke pijn, griep gevoel etc.
En dan heb ik nog veel last van migraine, wat er ook bij zou kunnen horen, astma, een nekhernia en veel allergieen en intoleranties.
Veel dingen zouden eventueel bij de fibromyalgie kunnen horen.

Ik vind het soms erg moeilijk om vriendelijk te zijn als ik moe ben en/of pijn heb.
Van mijzelf ben ik wel vriendelijk en vrolijk, maar hierdoor ben ik helemaal mijzelf niet meer.
Dat lees ik bij jou ook.

Paracetamol met codeine werken bij mij beter dan morfine.

Al gun ik jou natuurlijk graag een goede gezondheid, we kunnen hier in ieder geval herkenning bij elkaar vinden.
Dan voel je je toch wat meer begrepen.
Goli
Lid

Berichtdoor jesito » ma jun 30, 2014 2:55 pm

Dat griepgevoel herken ik idd ook heel erg goed vooral als ik teveel heb gedaan, soms gloei ik dan ook helemaal.
Maar dat trekt weg als ik dan echt rust neem.

Het is fijn idd dat ik in ieder geval hier begrepen word.
Ik ben van mezelf ook best een vrolijk iemand, maar vaak word ik door pijn en moeheid heel stil.

Ook alles te moeten plannen valt me vaak zwaar, als ik het een doe kan het ander vaak niet.
Ik ben verdorie 34 geen 80.
jesito
Lid

Berichtdoor Goli » ma jun 30, 2014 6:44 pm

Dat heb ik inderdaad ook dat ik dingen moet plannen.
Soms moet je je planning zelfs aanpassen, omdat het die dag allemaal niet blijkt te lukken.
Je weet gewoon vandaag niet hoe je je morgen voelt.

Ik gloei inderdaad ook als ik erg moe ben en meer pijn begin te krijgen.

Wanneer de pijnstiller beginnen te werken dan merk je bij mij meteen dat ik weer wat
begin te praten en vrolijker ben.
Goli
Lid

Berichtdoor johanna maria » ma jun 30, 2014 7:02 pm

Ik heb het meeste baat bij goed plannen van mijn energie, dus klusje doen, rusten, klusje en weer rusten etc
ook regelmaat is belangrijk, dus vaak niet te laat naar bed, smorgens bep.tijd weer op, zooo saai!
ben wel eens zo moe geweest dat ik alleen maar kon huilen!
en een dutje doen smiddags werkt averechts, lig dan voor mijn gevoel in een coma, en bijkomen voelt heel akelig, ben dan net een zombie, duurt minstens een uur voordat ik me weer redelijk voel
johanna maria
Lid

Berichtdoor jesito » ma jun 30, 2014 9:25 pm

Dat is idd ook zo wat plannen betreft, maar ja ik ben niet alleen maar thuis.
Van die uurtjes werken ben ik gelijk een paar dagen onder de pannen en als ik weer wat ben bijgekomen dan staat de volgende werkdag voor mijn neus.
En als ik dan ook nog een eens wat afspreek op een vrije dag, ligt echt alles op z'n kop.
Ik mag blij zijn met een man die ook veel doet, maar voor mij voelt dat niet goed want hij werkt ook al 40 uur per week met soms pieperdiensten.
Voel me af en toe zo nutteloos.
jesito
Lid

Berichtdoor Goli » di jul 01, 2014 11:39 am

Johanna Maria, herkenbaar.
Bijkomen duurt bij mij ook lang en ik reageer dan zeer traag.
Ik kan soms ook huilen van vermoeidheid en dat is dus niet omdat ik niet happy zou zijn zoals dokters weleens
insinueren. De zin in leuke dingen is er zeker, het lukt alleen niet.

Jesito, mijn man werkt ook meer dan 40 uur en moet thuis ook veel doen.
Dat vind ik ook erg moeilijk, al zeurt hij niet hoor.
Maar ik zou het liever wat eerlijker verdelen.

Ik heb dat ook dat ik na mijn werk alleen maar moet bijkomen totdat ik weer moet werken.
Zo ben je alleen maar aan het werken en bijkomen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik vroeg mij af of jij ook spraakproblemen hebt,
Dat begint bij mij steeds erger te worden.
Ik kom niet uit mijn woorden en mix 2 woorden door elkaar etc.
Goli
Lid

Berichtdoor johanna maria » di jul 01, 2014 12:00 pm

Weet niet of die laatste opmerking voor mij bedoelt is?
maar in het begin van ziekzijn was ik zo vermoeiid dat ik vergeetachtig was, niet op woorden/namen kon komen,al helemaal geen 2 dingen tegelijkertijd, niet tegen lawaai en drukte..
heb wel eens gedacht dat ik dement aan het worden was?
je hebt fysieke vermoeidheid maar ook mentale...
johanna maria
Lid

Berichtdoor Goli » di jul 01, 2014 12:19 pm

johanna maria schreef:Weet niet of die laatste opmerking voor mij bedoelt is?
maar in het begin van ziekzijn was ik zo vermoeiid dat ik vergeetachtig was, niet op woorden/namen kon komen,al helemaal geen 2 dingen tegelijkertijd, niet tegen lawaai en drukte..
heb wel eens gedacht dat ik dement aan het worden was?
je hebt fysieke vermoeidheid maar ook mentale...

De eerste alinea was aan jou gericht Johanna Maria, maar op de rest mag je natuurlijk ook reageren.
Dat gevoel dat ik dement word heb ik ik ook regelmatig haha. Ik lach erom, maar het is wel heel vervelend.
Goli
Lid

Berichtdoor jesito » di jul 01, 2014 1:21 pm

Vergeetachtig idd, dacht dat dat gewoon aan mij lag als persoon.
Heel vaak denken, heb ik de deur afgesloten of iets opgeruimd en dan dat getwijfel.

Kom net terug van de bedrijfsarts en een pittig gesprek gehad.
En komen steeds weer met het psychische gedoe.
En nu wil die dat ik zo'n traject bij Ciran ga doen.
En daar zet ik mijn :?: :?: :?: :?: bij.
Ik lees er vooral veel vage en negatieve dingen over en daarbij ik heb alle mogelijke therapieën wel gehad.
Ook complete revalidatietrajecten en vorig jaar nog met de dietiste van het ziekenhuis en de sportschool.
Door dat sportschool gedoe heb ik juist die slijmbeursontsteking gekregen in mijn schouder.
Ze maken je psychisch wel gek als je het al niet bent met al die rompslomp er omheen.
jesito
Lid

Volgende

Keer terug naar Werk en reuma