werken en weer ziek

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Re: werken en weer ziek

Berichtdoor johanna maria » wo jul 02, 2014 9:20 am

Jesito,
als jij je werk niet meer aan kan, en al meerdere revalidatietrajecten hebt ondergaan zonder resultaat, dan moet de werkgever meewerken aan een andere functie binnen het bedrijf, is verplicht volgens mij, heb je een plan van aanpak gekregen van je werkgever/arboarts?
is ook verplicht, hier staan de rechten en plichten in voor werkgever/nemer
Is zo, n functie binnen je huidige werk mogelijk?
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor JannekeB » wo jul 02, 2014 9:23 am

Een chronische ziekte, pijn en vermoeidheid brengen vaak ook psychische klachten met zich mee. En natuurlijk is het lullig als mensen zeggen dat het tussen je oren zit, maar de mentale kant speelt zeker een grote rol. Dit betekent niet dat je je klachten inbeeldt, dat je pijn niet echt is of dat de pijn zo maar weggaat. Het betekent wel dat het best kan helpen om ook met de mentale kant van het hele verhaal aan de slag te gaan.

Vwb het revalidatietraject dat wordt voorgesteld: als deze organisatie je tegenstaat, zou je dit dan niet met de bedrijfsarts kunnen bespreken en aangeven dat je best wil revalideren maar dat je in deze organisatie geen vertrouwen hebt? Misschien kun je zelf op zoek gaan naar een alternatief en dat voorleggen. Wordt misschien lastig als je bedrijf afspraken heeft met deze organisatie maar ze hebben er ook niets aan als ze veel geld moeten betalen voor iets waar jij niet achter staat waardoor de kans groot is dat het jou ook niets gaat opleveren.

Sterkte met alles
JannekeB
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Ratio » wo jul 02, 2014 10:33 am

Ik ben het wel met Zeeuws meisje en Jannekeb eens dat geest en lichaam sterk samenhangen. Dat betekent natuurlijk niet dat reuma psychisch is. Maar van reuma kun je wel psychische klachten krijgen en die kunnen je lichamelijke klachten verergeren.

Dat zegt helemaal niets over je wil om weer volledig te werken; mensen met psychische klachten zijn echt niet allemaal luie donders hoor! Een revalidatietraject moet natuurlijk wel bij je passen, dus misschien kun je informeren wat de alternatieven zijn. Maar dat er dus ook naar psychische klachten wordt gekeken is logisch. Overigens moet de werkgever wel luisteren naar wat jij denkt dat je nog wel kan. Maar dat is lastig hoor, dat merk ik zelf ook. De werkgever moet psychische klachten en aanstelleritis niet met elkaar verwarren. :cry:

Professionele begeleiding is in ieder geval wel belangrijk. Dat zie je aan de slijmbeursontsteking die je hebt overgehouden aan sporten zonder begeleiding. Met de beste bedoelingen, maar niet handig dus. Ik zwem zonder begeleiding, maar dat is een redelijk risicoloze sport. Zodra ik klachten zou krijgen zou ik overstappen op en speciale groep voor reumapatiënten.

Succes met revalideren.
Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kunt.
Ratio
Lid

Berichtdoor Goli » wo jul 02, 2014 12:32 pm

Ik vind het allemaal wat kort door de bocht.
Uit de reacties hier is duidelijk dat wij allemaal liever zouden willen werken.
Natuurlijk begrijp ik dat er ook naar de psyche van iemand gekeken moet worden, maar dit moet niet
de hoogste prioriteit krijgen wanneer duidelijk blijkt dat dit niet de veroorzaker is van de aandoening.
Vragen als, heb je weleens de neiging om iemand aan te vallen gaan natuurlijk helemaal nergens over.
Je loopt niet bij de psych om te laten onderzoeken of je schizofreen bent ofzo.

Ja, het kan fijn zijn om over de klachten te praten met lotgenoten, zoals wij dat hier doen.
Ja er zijn mensen die meer pijn in hun lichaam krijgen door geestelijke problemen, maar wanneer
duidelijk wordt dat dit weinig tot geen rol speelt bij iemand dan moet er ook niet op doorgehamerd worden.

Sporten met een speciale fysio werkte bij mij averechts en ik heb diverse soorten geprobeerd.

Dat het bij een ander goed uitpakt wil niet zeggen dat dit bij iedereen zo is.
De ene aandoening is de ander niet en het ene lichaam is het ander niet.
In principe zou het ook zo moeten zijn dat wanneer de lichamelijke klachten door psychische problemen
zouden worden veroorzaakt je ook helemaal zou kunnen genezen.
Mij is verteld in het ziekenhuis dat er voor mij niets is om mij te genezen tot nu toe.

Ik weet heus wel dat wij elkaar niet naar de mond hoeven te praten, maar het is ook niet fijn wanneer je zelfs
in een lotgenotengroep op onbegrip stuit.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor johanna maria » wo jul 02, 2014 1:59 pm

Ik heb zelf, en anderen in de familie revalidatie meegemaakt
van een huisarts/behandelaar willen ze weten wat je fysieke plaatje is,
en al die vragen over psyche is om te weten hoe je psychisch in elkaar zit, en wat je persoonlijkheid is e.d.
En dan kijken ze ook nog of je verhaal consistent is, vandaar dat de vragen zo op elkaar lijken..
Familielid heeft een algehele IQ test moeten afleggen bij interne revalidatie, toen bleek dat hij tegen hoogbegaafd zat moesten we daar hartelijk om lachen...
ik heb zelf ook allerlei vragen moeten beantwoorden, de 2e vraag is me wel bijgebleven, of ik nog seks had met mijn partner :shock: ,
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Ratio » wo jul 02, 2014 2:48 pm

Het zou wel fijn zijn als je reacties ook echt leest Goli. We zeggen alledrie dat psychische klachten geen reuma veroorzaken en dat reuma (nog) niet te genezen is. We zeggen alleen dat deze de lichamelijke klachten kunnen verergeren. Een mens kan behoorlijk somber worden van dagelijkse pijn en moeheid, toch?

Die vragenlijsten zijn er niet alleen voor jou. Heel fijn dat je geen neiging hebt om mensen aan te vallen :ebiggrin:. Maar er zijn mensen die dit wel hebben en die zijn niet perse schizofreen. En zo'n neiging kunnen de meeste mensen onderdrukken gelukkig :ewink:.

Het is helemaal geen onbegrip; het is een poging om je anders naar zaken te laten kijken. Van mij althans. Mensen met psychische klachten zijn niet gek en deze klachten heb je in verschillende gradaties. Als je begrip van je omgeving verwacht is het misschien handig om ook wat minder stigmatiserend naar andere klachten te kijken. En helaas, ook psychische ziekten zijn niet altijd te genezen.
Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kunt.
Ratio
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » wo jul 02, 2014 2:54 pm

Goli schreef:
Ik weet heus wel dat wij elkaar niet naar de mond hoeven te praten, maar het is ook niet fijn wanneer je zelfs
in een lotgenotengroep op onbegrip stuit.

Het is geen onbegrip, maar het lijkt bijna wel of je niet mag zeggen dat psychische klachten wel degelijk OOK een rol kunnen spelen. De kracht van de psyche wordt gewoon vaak onderschat. Het is toch niet raar dat een bedrijfsars/werkgever dat mee wil nemen in een traject? Het is ook niet voor niets dat je in een revalidatietraject ALTIJD ook naar een psycholoog wordt gestuurd. Ik zie dat als iets heel positiefs hoewel het ook erg confronterend en zwaar is. Dit wil niet zeggen dat ik geen begrip heb voor een situatie. Been there done that geldt voor mij ook en ik weet echt wel hoe zwaar het is.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor jesito » wo jul 02, 2014 10:27 pm

Ik heb veel dingen al gedaan, het sporten vorig jaar was overigens ook onder begeleiding van een fysio.
Ook heb ik psychische testen gehad en die waren goed.
Waarom nu weer dit gedoe, weer een ander traject??
Kijk liever waar die verhoogde bloedwaardes en pijn vandaan komen.
Of zijn verhoogde bloedwaardes ook psychisch.
En ja door mijn ziek ziin en vooral door de druk van alle kanten voel ook ik me wel eens ellendig.
Daar hoef je geen psycholoog voor te zijn, iedereen heeft upps en downs.
Maar ik voel het zo dat ze alles op een psychisch iets willen gooien omdat hier nu ook de nadruk komt te liggen.
Ik vond het triest dat ik gedwongen word in een traject waar je dadelijk naar kloosters word gestuurd,
En dat moet ik allemaal normaal vinden.
Ik heb niet gevraagd om ziek te worden en de sores die krijg je er gratis bij.
Maar goed, nogmaals ik kan niet meer dan het proberen maar vind het belachelijk dat ik gechanteerd word met loonsanctie.
jesito
Lid

Reumavorm: fibro

Berichtdoor Goli » wo jul 02, 2014 11:25 pm

Volgens mij is mijn post ook niet goed gelezen en/of begrepen, want de reacties naderhand sluiten naar mijn mening
niet aan op wat ik bedoel.
Iedereen bedoelt het goed, maar het komt anders over op een scherm dan face 2 face.
Laatst bijgewerkt door Goli op wo jul 02, 2014 11:30 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Goli
Lid

Berichtdoor Goli » wo jul 02, 2014 11:26 pm

jesito schreef:Ik heb veel dingen al gedaan, het sporten vorig jaar was overigens ook onder begeleiding van een fysio.
Ook heb ik psychische testen gehad en die waren goed.
Waarom nu weer dit gedoe, weer een ander traject??
Kijk liever waar die verhoogde bloedwaardes en pijn vandaan komen.
Of zijn verhoogde bloedwaardes ook psychisch.
En ja door mijn ziek ziin en vooral door de druk van alle kanten voel ook ik me wel eens ellendig.
Daar hoef je geen psycholoog voor te zijn, iedereen heeft upps en downs.
Maar ik voel het zo dat ze alles op een psychisch iets willen gooien omdat hier nu ook de nadruk komt te liggen.
Ik vond het triest dat ik gedwongen word in een traject waar je dadelijk naar kloosters word gestuurd,
En dat moet ik allemaal normaal vinden.
Ik heb niet gevraagd om ziek te worden en de sores die krijg je er gratis bij.
Maar goed, nogmaals ik kan niet meer dan het proberen maar vind het belachelijk dat ik gechanteerd word met loonsanctie.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Jesito en ben het met je eens.
Goli
Lid

Berichtdoor jesito » do jul 03, 2014 7:30 am

Ik zie dat hameren op dat psychische niet helemaal verkeerd, want dit hele gedoe doet zeker wat met je.
Maar als je dan ook nog dingen moeten gaan doen waar je zelf niet blij van wordt, helpt dat je geestelijk ook niet echt.
Ik zelf vind het gewoon heel erg dat er steeds in die hoek gezocht wordt.

Mijn pijn zit voor het grootste deel in de onderrug, heupen en bekken.
De pijn in schouders en alles ontstaat meestal na veel doen en komt dan nar mijn mening door compensatie.
Mijn bloedwaardes waaronder mijn bezinking zijn al jaren aan een stuk verhoogd keer op keer.
En toch komen ze met fibromyalgie en dat sluit bij mij niet helemaal aan.
Daarbij als ik de laatste jaren wie en wat te pas en te onpas deze diagnose krijgen, verbaas ik me best wel.
Als ze het niet weten krijg je de stempel fybromyalgie, dan hoeven ze niet verder te zoeken en niemand die deze diagnose serieus neemt.
Want de naam van wat ik heb doet er nog niet eens toe, mijn klachten wel.
Maar ja, wil je enigszins serieus genomen worden ......

Thanks Goli, niet iedereen hoef het met me eens te zijn, maar heb door al die jaren heen wel genoeg ziekenhuis gezien om te weten hoe of wat.
Vrijdag mag ik weer en hier moet ik 60 km enkel voor rijden maar dat doe ik waarschijnlijk voor de lol.
jesito
Lid

Berichtdoor Goli » do jul 03, 2014 10:51 am

Dat jouw bloedwaardes continu verhoogd zijn vind ik ook op zijn minst merkwaardig.
Ik denk dat er meer aan de hand is, maar helaas moet je daarvoor soms blijkbaar jaren
op zoek naar de juiste dokter die eindelijk ontdekt wat er aan de hand is.
Alsof je daar de energie voor hebt. En ondertussen zit je met klachten al die tijd.
Daarvan kun je inderdaad wanhopig worden.
Ik vind het wel belangrijk om een of de juiste diagnose te krijgen, want dan weet je ook
welke medicijnen je moet gebruiken etc.
En je sluit er een zoektocht mee af die inderdaad ook de nodige energie opslurpt en dat is mental en lichamelijk zwaar.
Goli
Lid

Berichtdoor tinus » vr jul 25, 2014 2:17 pm

jesito schreef:Vrijdag mag ik weer ...

Hoe is het gegaan, Jesito? Ben je er wat mee opgeschoten?
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor jesito » di aug 19, 2014 7:13 pm

Ik ben nog in Maastricht geweest voor onderzoeken ook van mijn buik.
Hier is niks gevonden, wel is er slijtage boven in de rug en heupen gevonden.
Maar eigenlijk wordt dit een beetje dood gezwegen.
Ik ben nog op intake geweest bij dat van Ciran en ben zoals het nu uit ziet niet eens geschikt voor het traject.
Moet morgen op eind gesprek.
Ik zie het nog steeds niet zitten, ze gaan heel erg op psychische dingen en praten helemaal niet over je eigenlijke klachten.
Ik wil nu mijn pijlen gaan richten op een stuk fysio en op zoek naar een baan wat ik misschien wel aan kan.
Maar goed dat is niet zo simpel, ik zal bij dit bedrijf niet verder komen.
jesito
Lid

Berichtdoor afina » di aug 19, 2014 11:15 pm

Het valt mij ook op dat er tegenwoordig heel veel ( teveel? ) naar de psychische kant geken wordt...natuurijk doet dit mee als je steeds pijn hebt en bekaf bent...maar het lijkt nu af en toe of ze de klachten grotendeels op psychische overbelasting willen leggen. En dat vind ik geen goede ontwikkeling. ?.
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

VorigeVolgende

Keer terug naar Werk en reuma