Onbegrip bedrijfsarts.

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Re: Onbegrip bedrijfsarts.

Berichtdoor Goli » wo jul 23, 2014 10:52 am

Wat een ei is die bedrijfsarts ook.
Alsof je voor niets al die sterke medicijnen krijgt.
Ik had toen een grote zak met medicijnen mee naar mijn afspraak en die heb ik hem laten zien en
stuk voor stuk opgenoemd.
Ik zag wel dat hij er van schrok. Op die manier dringt het allemaal misschien wat meer door bij zo`n arts.
Hoewel mijne tot nu toe vriendelijk is.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo jul 23, 2014 11:33 am

Dat is wel een goed idee. Je medicatie meenemen.
Net als overigens veel andere tips, zoals iemand meenemen en duidelijk benoemen dat je reumatoïde artritis hebt. Henk heeft daar wel een punt dat het woord "reuma" anders kan worden opgevat. Misschien een mooie foto meenemen van de vergroeide handen die mensen hebben opgelopen door jaren niet de juiste medicatie te hebben ontvangen, gewoon omdat er in het verleden minder mogelijk was. (mijn grote schrikbeeld toen ik de diagnose kreeg, die kromme handen met scheve vingers, waar bijna niets meer mee vast te pakken was.) Zulke handen krijg je niet door niet aan sport te doen. Zulke handen krijg je doordat ontstekingen in je gewrichten vreten.
Misschien kun je ook wat bloeduitslagen meenemen waarop te zien is dat je ontstekingswaarden te hoog zijn.
Hopelijk verloopt het gesprek toch plotseling geheel anders dan je verwacht, door de input die je levert waardoor geen discussie meer mogelijk is.

En Hermione, ik vind een maand ook nog te kort. Een half jaar minimaal :evil:
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor kiki0001 » wo jul 23, 2014 11:44 am

Mijn man heeft in het verleden een andere ziekte gehad. Hij moest zich toen meldden bij het UWV voor onderzoek bij een arts. Deze arts had twijfels aan zijn letsel en heeft hem doorverwezen naar de Maartenskliniek voor een second opinion. In de vraag aan de kliniek stond letterlijk: zit de pijn bij meneer tussen zijn oren?
Hij had bij de Maartenskliniek een geweldige arts die na het zien van de foto's niet kon begrijpen hoe men aan zijn pijn durfde te twijfelen. Door zijn onderbouwing hebben we nooit meer discussie gehad.
Misschien kan jouw eigen arts hierin iets voor je betekenen? En heb je een rechtbijstandsverzekering? Zij kunnen je juridisch informeren over de juiste wegen die je moet behandelen en wat ze wel of niet van je mogen vragen. En kun je er met je eigen leidinggevende over praten? Vaak heb je bij grote bedrijven ook vertrouwenspersonen.
Ik snap zo'n arts echt niet. Hij maakt met zo'n reactie meer kapot dan dat hij je aan het werk krijgt. Schandalig!
Sterkte!
kiki
kiki0001
Lid

Reumavorm: onderzoeksfase

Berichtdoor Hermione » wo jul 23, 2014 1:37 pm

vrolijkmeisje schreef:En Hermione, ik vind een maand ook nog te kort. Een half jaar minimaal :evil:

Ik vind het een goed plan :evil: zeker zo'n lummel die inderdaad meer kapot maakt dan bereikt met zo'n stupide opmerking.

Vorige week had ik trouwens een hele leuke ontmoeting met mensen die ik van vroeger ken. Een echtpaar van bijna 80 jaar, waarvan de vrouw RA heeft. Zij heeft een heel agressieve vorm, en ondanks jarenlang trouw goede medicatie nemen, heeft ze toch van die handen die hier genoemd worden. Ook haar voeten zijn behoorlijk kapot, en haar schouders. Toen we bij elkaar in de buurt woonden, had ze haar keuken helemaal laten aanpassen, en ik was toen (13/14 jaar geleden) de enige die dat snapte. Dat je koken zó leuk vindt, dat je probeert om de situatie te veranderen, zodat je met je beperkingen toch leuke dingen kunt blijven doen.
Zo heeft ze jarenlang nog van alles kunnen doen, met een positieve inzet en aanpassingen. Maar agressieve RA is geen grap :( ik ben er nog steeds wat ondersteboven van :(

(en zij was weer ondersteboven van hoe weinig ik nu kon op mijn leeftijd) ;)
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo jul 23, 2014 1:54 pm

Ja, dat is wat je vaak ziet bij mensen die al jarenlang r.a. hebben. Ik ontmoette op het reumazwemmen (waar ik ooit naar toe ging, ook een leuke vorm van lotgenotencontact trouwens, en het was in het pre-internet tijdperk) destijds een dame die toen net zo oud was als ik en ook van die kromme handen al had. Zij had al heel jong reuma, ik denk zelfs jeugdreuma. Alles hangt af van de bestrijdingsmiddelen volgens mij. Vroeger werd er toch minder zwaar ingezet en minder goed. Er zijn nu medicijnen die er toen niet waren. Volgens mij is de kans op die kromme handen met de huidige medicatie toch een stuk kleiner.
Maar een agressieve vorm en slecht reageren op medicatie geeft denk ik nog altijd dat risico.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Vorige

Keer terug naar Werk en reuma