Deskundigenoordeel UWV

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Deskundigenoordeel UWV

Berichtdoor debbie1987 » wo maart 18, 2015 2:01 pm

Hallo allemaal,

Mijn werkgever heeft een deskundigenoordeel aangevraagd bij het UWV. Deze geven aan dat ik 5 dagen in de week 4 uur per dag kan werken.
Nu heeft mijn werkgever zojuist gebeld en moet ik aanstaande maandag direct voor 4 uur per dag aan de slag en doe ik dit niet dan is het werkweigering.

Het ziekenhuis heeft vorige week gezegd dat 20 uur het maximale is maar dat dit stelselmatig opgebouwd moet worden omdat ik al vanaf eind oktober volledig
in de ziektewet zit.

Nu ook nog het probleem dat ik sinds vorige week nieuwe medicatie heb gekregen namelijk cimzia en van de startdosering van 2 injecties per keer ben ik gewoon 2 dagen doodziek.

Weet nu niet meer wat ik moet doen.. Zit helemaal in de stress omdat het nog helemaal niet goed gaat heb heel veel pijn en ben steeds hartstikke ziek van de medicijnen maar het werk wil verder niet naar mij luisteren en ik moet dit zo gaan doen anders moet ik maar verlof aanvragen als het niet gaat.

Weten jullie wat ik het beste kan doen?
debbie1987
Lid

Reumavorm: mctd

Re: Deskundigenoordeel UWV

Berichtdoor pattytje » do maart 19, 2015 9:01 am

De werkgever heeft gelijk dat als je niet komt er sprake is van werkweigering. Als het goed is heb je zelf een kopie van het deskundigenoordeel van het UWV. Staat hierin iets over opbouw naar dit aantal uur? Wat je kan doen is vragen aan het ziekenhuis om hetgeen zij hebben aangegeven op papier te laten zetten. Je kan dit aan de werkgever overhandigen, maar die zullen hier waarschijnlijk niks mee doen gezien de eerdere reactie. Vervolgens kan je zelf een tweede deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV met de papieren van het ziekenhuis. Het nadeel is echter wel dat hier wel weer enkele weken overheen gaan. Is er ook een bedrijfsarts betrokken in het geheel? En wat is zijn visie?
pattytje
Nieuw lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor zeeuws meisje » do maart 19, 2015 12:05 pm

Ik sluit me bij de vorige post aan.
Het is idd werkweigering als je niet gaat. Overigens is het ziekenhuis ( ik neem aan dat je hiermee je behandelend reumatoloog bedoeld) helemaal niet bevoegd om iets te zeggen over de hoeveelheid uren die je kunt werken en op welke wijze je dat moet opbouwen. Hiermee zijn ze dus hun boekje te buiten gegaan.
De enige die hierover iets mag zeggen is de bedrijfsarts en eventeel dus ook de keuringsarts van het UWV. En deze laatste heeft in zijn deskundigenoordeel dus gezegd dat jij 5x4 uur per week kunt werken. Wat je inderdaad wel kunt doen is een nieuw oordeel aanvragen, de bedrijfsarts consulteren, en wellicht ook een bezwaarschrift indienen tegen het afgegeven deskundigenoordeel (volgens mij is het een besluit en kan er dus bezwaar worden gemaakt, maar dat is even uit mijn hoofd gezegd en ik ben er niet 100% zeker van)

Mocht je lid zijn van een vakbond, dan zou je die eens kunnen bellen. Ik ga er trouwens wel vanuit dat ook de keuringsarts van het UWV van die nieuwe medicatie etc wist. Als dit iets is wat pas NA het deskundigenoordeel is gebeurd, dan zou dit een reden kunnen zijn om het deskundigenoordeel nog eens te heroverwegen.

Ik ben bang dat je maandag gewoon moet gaan werken. Sorry...
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor pattytje » do maart 19, 2015 12:24 pm

Is er een fml (functie mogelijkheden lijst) beschikbaar? Dat is wel een voorwaarde om te komen tot een passend deskundigen oordeel. Mogelijk dat in de FML aanknopingspunten zitten zodat de werkgever het werk in ieder geval passend zal moeten maken.

In het geval van een deskundigenoordeel van het UWV krijg jij toch ook een gesprek met de arbeidsdeskundige? Heb je hierin jouw beperkingen en bedenkingen duidelijk aangegeven e.d.?

Ik denk inderdaad dat je bezwaar kan aantekenen, maar weet niet of dit erg zinvol is.

Lastige positie, maar helaas sluit ik mij bij bovenstaande post aan dat er niks anders opzit dan maandag aan de slag te gaan.
pattytje
Nieuw lid

Berichtdoor debbie1987 » vr maart 27, 2015 4:15 pm

Goedemiddag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn eerste week werken zit erop! 5 x 4 uurtjes.

Op zich ging het redelijk maar ben nu wel echt dood op! Ik ben helemaal niet op gesprek moeten komen bij het UWV.. Alles is vast gesteld na een paar minuten iemand aan de telefoon te hebben gehad van het UWV. Ik heb nog wel een paar keer gebeld naar het uwv en zal nu maandag teruggebeld worden. Voornamelijk nu over het feit wat als de ontstekingen weer op gaan vlammen en ik die 4 uur op een dag weer niet kan werken.

Ik heb mijn Arboarts ook gesproken en deze heef ook gezegd stelselmatig opbouwen maar die geven ook aan als de werkgever een jurist in zou schakelen dan wordt juridisch gezien het deskundigenoordeel als leidend gezien.

We moeten er nu maar het beste van hopen en hopelijk dat ik nu eindelijk medicijnen heb die zn werk gaan doen.
debbie1987
Lid

Reumavorm: mctd

Berichtdoor pattytje » vr maart 27, 2015 6:33 pm

Bij een deskundigenoordeel moeten beide partijen hun visie kunnen geven. Ik zou bezwaar maken tegen het deskundigenoordeel of een nieuwe aanvragen. Bij een nieuw oordeel zou ik de arbo arts vragen om zijn visie op papier te zetten.
Sterkte in ieder geval
pattytje
Nieuw lid

Berichtdoor zeeuws meisje » za maart 28, 2015 1:05 pm

en ook hier sluit ik me weer bij aan. Bezwaar maken !
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor tinus » do mei 21, 2015 11:44 am

Debbie, het zou fijn zijn als je hier even vertelt hoe het verder is gegaan (zonder je privacy uit het oog te verliezen uiteraard).

Er zitten meer mensen op dit forum in een vergelijkbare situatie, dus daar help je anderen ook weer mee.

Een forum is geven en nemen. Ik vind het altijd jammer als mensen hier alleen komen om hulp te vragen zonder iets terug te geven.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Keer terug naar Werk en reuma