Naar arbo moeten zonder ziekmelding

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Naar arbo moeten zonder ziekmelding

Berichtdoor jopie1982 » zo mei 10, 2015 11:48 pm

Door omstandig heden werk ik al een tijdje fulltime thuis.
Ik kan al mijn werk doen, zelfs regelmatig overgewerkt en geen moment ziek gemeld.
Nu ga ik werken naar terug op kantoor, mijn werkgever zegt vanuit het niets twee aaneengesloten dagen dat ik er moet zijn.
Ik ga me daar volledig voor inzetten maar heb aangegeven dat me dat in 1x erg veel leek.

Ineens uit het niets kreeg ik een mail, ik moest naar de bedrijfsarts.
Bij ons werken we echt in een angstcultuur door de houding van bepaalde persoon en de ontslagen die vallen.

Voor mij voelt dit ook zeer onaangenaam ik heb gevraagd waarom.
Krijg ik te horen dat ze bang zijn dat het allemaal teveel voor me is.
Terwijl ik juist de afgelopen tijd ontzettend veel heb ov erg werkt door problemen van andere collegas.

M.a.w ik snap het echt niet en weet ook niet wat ik wel/niet moet zeggen tegen de arbo.
Mag ik zon gesprek weigeren aangezien ik niet eens ziek gemeld ben??

Iemand tips/advies?? Dank alvast.
jopie1982
Lid

Reumavorm: AP

Re: Naar arbo moeten zonder ziekmelding

Berichtdoor zeeuws meisje » ma mei 11, 2015 8:03 am

gewoon gaan.... een arboarts is geen boeman hoor!
Ik ging er in mijn werkende dagen sowieso 1x per kwartaal heen, gewoon om ook even wat dingen door te spreken.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor tinus » ma mei 11, 2015 3:58 pm

En gewoon zeggen wat je hier ook vertelt: dat je je nooit ziek gemeld hebt en juist veel overwerkt.
Dat je je volledig inzet om je werk naar behoren te blijven doen en dat je zelf het idee hebt dat dat ook goed gaat, maar dat die stap van 2 aaneengesloten dagen net iets te groot is.

Ik vind het trouwens goed van je dat je dat laatste hebt aangegeven bij je werkgever.

Veel sterkte, en niet te veel piekeren want dat slaat terug op je lijf!
Bovendien lopen de zaken toch vaak anders dan je had gedacht/gevreesd.

Ik zou graag willen lezen hoe dat gesprek verloopt, maar kijk liever een beetje uit met wat je hier schrijft.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor Henk » ma mei 11, 2015 4:42 pm

Eén tip/advies, Jopie:
Neem als het even kan altijd iemand, die je vertrouwt en die goed kan luisteren, mee!
Mijn persoonlijke mening over arbo artsen... hou ik maar even voor me. 'k Ben wel blij, dat mijn kinderen een ander beroep hebben gekozen... :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor jopie1982 » ma mei 11, 2015 10:18 pm

Dank voor jullie reacties.
Vervelende is dat het gewoon een rot gevoel aan m geeft en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Verder ben ik altijd open en eerlijk op mijn werk, mss wel te.
Ben ook heel benieuwd en probeer me niet druk te maken, maar ja doe het op de een of andere manier toch omdat ik het niet snap.
jopie1982
Lid

Berichtdoor tinus » di mei 12, 2015 10:17 am

Als ik het 100% positief zou bekijken, dan zou ik zeggen dat je werkgever zich zorgen maakt over je belastbaarheid en daar graag een gefundeerd medisch oordeel over wil hebben. Want een zieke werknemer kost geld. En het is ook nog eens zo dat een werkgever aansprakelijk kan worden gesteld als hij niet de nodige maatregelen neemt om uitval van zijn werknemers te voorkomen en dat hij moet meewerken aan reïntegratie. Zo bezien is het helemaal niet vreemd dat hij bij twijfel een deskundig oordeel vraagt. Op zich is daar niets mis mee.

Jij bekijkt het 100% negatief en daar krijg je een rotgevoel van, logisch.

Iedereen kan begrijpen dat je bang bent je baan te verliezen, maar de waarheid zal er - zoals meestal - ergens tussenin liggen.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor jopie1982 » di mei 12, 2015 5:22 pm

Het is denk ik ook de manier waarop en die dingen die nu bij ons allemaal spelen dat ik me zorgen maak.
En vooral omdat ik juist heel veel heb gewerkt.
Heb een heel lijstje gemaakt en ga het gesprek open in.
We wachten af wat er uitkomt.
jopie1982
Lid

Keer terug naar Werk en reuma