Ziekmelding vanuit verlofdagen

Reuma en werk botsen nogal eens. Hier kun je erover praten!

Moderator: Martijn

Re: Ziekmelding vanuit verlofdagen

Berichtdoor Wrenchman » vr mei 29, 2015 7:18 pm

Update: Ik heb woensdagavond een brief gemaild. Korte samenvatting:

-Gevraagd om opheldering waarom er nog nooit eerder over gesproken is en wanneer ik de informatie had moeten krijgen waarnaar hun refereren.
-Gevraagd of en in mei nog wel een verrekening over 2014 mag plaatsvinden
-Aangegeven dat in 2013 de regel niet toegepast is en dat je er zo vanuit mag gaan dat 2014 op eenzelfde manier behandeld zou moeten worden.
-Aangegeven dat er in de CAO staat dat in bijzondere gevallen er een regeling getroffen kan worden.

De vraag gesteld hoe dit in de toekomst opgelost moet worden, dat ik een aandoening met een chronisch karakter heb, de medische bezoeken echt nodig zijn om 100% te kunnen blijven functioneren, artsen nou eenmaal ook tijdens kantooruren werken en ik echt zo slim mogelijk probeer te plannen.
Dat ik de pauze inkort en nog harder werk dan normaal als ik vroeger weg moet.
Dat ik mijn verlof nodig heb om te herstellen en mijn energie al zo verdeel zodat ik maximaal kan presteren op mijn werk.
En als je een chronische aandoening hebt, daar nou eenmaal een bepaalde mate van controle bij hoort.

Tenslotte aangegeven dat ik mij gestraft voel voor iets waar ik geen invloed op heb. En dat deze maatregel mij bijna 10% van mijn verlof kost. Terwijl de verloren uren op jaarbasis een nadeel van 1% voor de werkgever betekent. En dat een tevreden werknemer een veelvoud hiervan makkelijk terugverdient.

Nu mag ik, komende week, op gesprek met de p&o medewerker en de directeur van het bedrijf... Er is alleen gemeld dat men wil praten naar aanleiding van mijn brief. Kan dus alle kanten op gaan.

Hamvraag: Wel of niet 100% eerlijk vertellen dat ik klachten heb die naar reuma neigen?
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Wrenchman » wo jun 03, 2015 9:35 pm

Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn directeur en de 'collega' van p&o.

De maatregelen die genomen zijn, komen van hogerhand en "worden absoluut doorgevoerd."
Het verhaal is dat de regels er al een paar jaar zijn, maar er is altijd soepel mee omgegaan. Zo soepel als het was, zo stug is het dus nu.
Het enige wat er te regelen valt is overwerken om de uren in te halen. Dat ga ik dus niet trekken...

Men was wel benieuwd naar wat mij mankeert. Heb dus het een en ander verteld. Dat ik waarschijnlijk een aandoening van mijn immuunsysteem heb en de laatste weken problemen heb waardoor ik nu bij de cardioloog loop. Ook eerlijk gezegd dat ik waarschijnlijk nog wel veel vaker weg moet naar artsen e.d.

Besloten met dat ik het zuur vind dat er niets te regelen valt. De directeur vindt het ook zuur voor mij, maar meer om de reden dat ik chronisch ziek ben. Da's leuk, maar je koopt er niets voor.

Ik heb bedankt voor het verduidelijken van de regels,maar er nog wel even op gewezen dat men niet aan mijn wettelijke uren mag komen. Bedankt @Jopie, gouden tip! De neusjes waren wel wat geschrokken bij het horen hiervan en ze "gaan het uitzoeken." Ik hoop niet dat ik zoveel weg moet dat ik de bovenwettelijke uren helemaal op moet maken, maar we zien wel.

Ik heb besloten mij er verder niet meer te druk om te maken. Ik merk aan mezelf dat ik er niet de energie voor heb en als ik mij druk maak, voelt het toch niet fijn in m'n lijf. Die uren ben ik kwijt, so be it. Ik heb gelukkig nog wat staan van vorige jaren en red het daarmee wel. Hoe het de komende jaren moet zie ik dan wel. Misschien is de situatie dan wel weer compleet veranderd.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor jopie1982 » wo jun 03, 2015 11:52 pm

Ow dit is toch zo erg.
Heb ooit ook eens in zon situatie gezeten.
Ik ging extra werken en overwerken je voelt hem komen ging helemaal mis.
Uiteindelijk bij de arbo arts beland die vind dat ik me per direct moest ziekmelden. Was absoluut geen doen.
Volgens de wet moet je werkgever er alles aan doen om je weer aan het werk te krijgen en te houden en tja.....,toen moestwn ze de regels toch wat soepeler gaan toepassen.
Langdurig ziek heeft je werkgever ook niets aan.

Verder krijg je dus een x aantal uren voor bezoek aan arts probeer slim te plannen.
Sterkte ermee.
jopie1982
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Wrenchman » do jun 04, 2015 6:56 am

Wat er nu natuurlijk gaat gebeuren is dat ik er ook heel strikt mee omga:

-Niet meer doorwerken in de pauze of op welke manier dan ook compenseren
-Veel strakker plannen die uren. Ik hield meestal een kwartier (of meer) speling aan, da's nu voorbij.
-In het algemeen een stapje terugdoen. Hard werken wordt niet beloond, dus ga ik niet langer het snot voor mijn ogen werken
-Bij ziekte niet eerder aan het werk dan dat ik volledig hersteld ben. (wat eigenlijk ook de bedoeling is) Te vaak te snel weer aan het werk gegaan.
-Ik ga mij niet langer schuldig voelen als ik weg moet.

Verder heeft mijn werkgever hierbij het recht verloren om er moeilijk over te gaan doen. Als ik boven die 8 uur ben, zijn het immers mijn verlofuren die ik opmaak. En die deel ik in zoals ik dat wil. Uberhaupt volg ik de regels van de CAO en heeft de werkgever mee te werken hieraan. Helemaal als je chronisch ziek bent.

En dit beleid werkt inderdaad in de hand dat je (langdurig) thuis komt te zitten. Maar ze betalen waarschijnlijk veel liever een revalidatietraject van een paar duizend euro ofzo.
Wrenchman
Lid

Vorige

Keer terug naar Werk en reuma