Reuma / sjorgen ????

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Sjögren (SS).

Reuma / Sjorgen ????

Berichtdoor marja79 » vr dec 25, 2009 10:59 am

Laat ik me eerst even voorstellen..............Ik ben Marja en 30jaar, heb 2 jonge kinderen en woon in de provincie Zeeland. Na een echo en bloedonderzoek bij de KNO arts (dit omdat ik regelmatig/constant ontstoken speekselklieren heb) heb ik gisteren te horen gekregen dat ik verhoogde reumafactoren heb (266). Nu moet ik begin februari naar de reumatoloog. Wat zegt de hoogte van reumafactoren precies? Of zeggen die vrij weinig? Ik las nl ergens op internet dat de hoogte er niet toe doet en ook als je reumafactoren hebt dat het nog niet wil zeggen dat je reuma hebt. Wat kan ik verwachten? En word er bij Sjorgen ook reumafactoren in je bloed gevonden? Want eigenlijk is dit toch een auto immuun ziekte? Naast de ontstoken speekselklieren heb ik geen grote klachten. Wel wat pijn in de onderrug, en gevoelloze grote tenen. Ook heb ik wel eens andere kortdurende pijnen in spieren/gewrichten maar tot gisteren had ik dit niet onder reuma gezet.
Graag hoor ik reactie.....
marja79
Nieuw lid

Reumavorm: ?

Re: Reuma / Sjorgen ????

Berichtdoor Martijn » vr dec 25, 2009 2:53 pm

Hoi Marja,

Voor mensen met alleen het syndroom van Sjogren geldt in principe dat zij geen reumafactoren hebben. De diagnose Sjogren wordt meestal gesteld aan de hand van bijvoorbeeld een lipbiopt. De site van de Nederlandse Vereniging voor Sjogren Patiënten bevat veel informatie over Sjogren: http://www.nvsp.nl/ . Zijn je tenen ook vaak koud?

Als je naar de reumatoloog gaat is het goed om je klachten en vragen aan de reumatoloog van te voren op te schrijven. Op deze manier kun je geen dingen vergeten te vragen of te vertellen.... De reumatoloog zal waarschijnlijk lichamelijk- en bloedonderzoek doen. Het beste kun je het gewoon over je heen laten komen...

Groetjes, Martijn
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor marja79 » za dec 26, 2009 5:30 pm

Bedankt voor je info. Maar ik kan er dus eigenlijk wel vanuit gaan dat ik een vorm van reuma heb. Want ik lees op verschillende plaatsen op internet ook dat de reumafactor eigenlijk niets zegt. Dat er bij gezonde mensen ook reumafactor in het bloed kan zitten :? Mijn reumafactor was vorige week 266, en als ik het goed begreep is 20 een max.waarde.
'k Ben idd al mijn vragen en "klachten" al aan het opschrijven. Helaas kan ik pas begin febr. bij een reumatoloog terecht. 'k Vind het best vervelend dat ik zolang in onzekerheid zit. Dan weet ik liever gelijk waar ik aan toe ben en wat er te doen staat.
marja79
Nieuw lid

Reumavorm: ?

Berichtdoor Rheumaatje » ma dec 13, 2010 4:17 pm

Nu een jaar later, ben je bij een reumatoloog geweest en weet je al meer? :)
Rheumaatje
Nieuw lid

Keer terug naar Syndroom van Sjögren