Een tip voor sjogren patienten

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Sjögren (SS).

Een tip voor Sjogren patienten

Berichtdoor Maria3667 » za apr 17, 2010 1:17 am

Beste allemaal,

Hierbij wil ik jullie een tip meegeven die mogelijk de symptomen van Sjogren kan verminderen.

In oktober 2009 was ik voor het laatst bij mijn reumatoloog. Toen hij vroeg hoe het ging, zei ik: "Beter!" Hij fronste zijn wenkbrouwen want dat hoorde hij niet vaak. "Waardoor dan?" vroeg hij. Ik twijfelde even en zei toen: "De lage dosis testosteron die ik neem?" Zeker wist ik het niet. Ik stelde voor het dossier te sluiten.

De aap kwam pas uit de mouw, toen ik een paar maanden later met het nieuwe anti-depressivum Agomelatine stopte. Ik heb last van overgewicht, dus ik moest alle oorzaken zien uit te sluiten. Binnen een week gebeurde er iets wat ik lang niet had ervaren: pijnlijke blaren in mijn mond, tongbranden, een zeer gehemelte... Pijnscheuten in gewrichten. Ook drogere ogen. Ik zocht naar een oorzaak. :econfused: Nee toch niet het stoppen met de Agomelatine??? Om bewijs te zoeken begon ik weer met een lage dosis. Binnen drie dagen klaarde mijn mond weer helemaal op...... (ook sliep ik weer als Doornroosje).

Dus ik speuren op internet: wat kon Agomelatine in vredesnaam voor Sjogren doen? En waarom had niemand mij dat verteld?? Internet gaf een hint: Agomelatine prikkelt bepaalde receptoren om meer melatonine te maken - en melatonine speelt een rol in auto-immuunziektes zoals Sjogren.

Het vreemde is, dat Agomelatine mij alleen baat in piepkleine dosis: slechts 6.25 mg/per dag (Dat is 1/4 (een kwart) tablet). Als ik meer neem, wordt de droge mond juist erger... En ook vreemd, als ik gewone Melatonine als tabletje neem, wordt mijn gemoed wel positiever, maar verandert mijn mond in een pijnlijk droge woestijn... Dus ik blijf voorlopig bij Agomelatine op superlage dosis.

Hopelijk zijn jullie met deze tip geholpen.

Maria
P.S. Mijn gewichtstoename werd mogelijk veroorzaakt door testosteron - waar ik inmiddels ook mee ben gestopt.
Maria3667
Lid

Reumavorm: Sjogren

Re: Een tip voor Sjogren patienten

Berichtdoor Frenk » za apr 17, 2010 3:36 pm

Heel erg bedankt voor de tip, ik zal hier zeker na gaan vragen.

Groetjes Frenk :D
Frenk
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Syndroom van Sjögren