Sjogren???

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Sjögren (SS).

sjogren???

Berichtdoor xxlianne » di dec 21, 2010 10:04 pm

Hallo, ik Ben lianne 24 jaar. Ik Kom sinds 1,5 jaar bij een reumatoloog. De reumatoloog geeft vanaf het begin aan dat ze vermoed dat ik sjogren heb. Na wat onderzoek op internet las ik dat de hoofdklachten droge slijmvliezen zijn (droge mond, ogen, vagina) maar die klachten heb ik niet. Ik heb alleen gewrichtsklachten die door me Hele lichaam verspringen. Mijn vraag is of iemand ook de diagnose sjogren heeft zonder de klachten als droge slijmvliezen. Ik hoop vooral niet dat deze klachten er in de toekomst nog bij zullen komen.
xxlianne
Nieuw lid

Reumavorm: nog niet bekend

Re: sjogren???

Berichtdoor Houtje » wo dec 22, 2010 11:17 am

Hoi XX-lianne,

Verspringende gewrichtspijnen geven toch een beeld van een andere vorm van Reuma.
(Bijv. Artritis of Ziekte van Wegener o.i.d).

Ik heb al bijna 2 jaar last van Droge ogen en te weinig
speeksel ( de uitgesproken kenmerken voor Sjögren) Maar mijn bloedbeeld geeft het niet
weer en mijn speekselklier Biopt was schoon...... Waarom denkt de Reumatoloog bij jou aan
Sjögren? Of gaf je bloedwaarden anti-stoffen daartegen aan?

Heb wel gewrichtspijnen, maar die verspringen niet. Heb jij de Schirmer-test gehad (Droge ogen test)
verder heb ik een speekselvloed test gehad en een nucleaire scan van de speekselklier... Bij mij
vertoonden die testen allen afwijkingen.. (Maar Sjögren is nog steeds niet officieel vastgesteld)

groetjes
Houtje
Lid

Reumavorm: LE

Re: sjogren???

Berichtdoor xxlianne » wo dec 22, 2010 6:27 pm

Hoi houtje, bedankt voor je reactie. Ik heb idd de schimmer test gehad. Mijn ogen traanden het hele papierje vol. De speeksel biopt heb ik niet gedaan, het klonk eng en aangezien ik Geen klachten had hebben we besloten dat nog uit te stellen tot er klachten komen. Over mijn bloedwaarden weet ik niet veel de reumatoloog bespreekt
dat niet ik zal er eens naar vragen.
xxlianne
Nieuw lid

Reumavorm: nog niet bekend

Re: Sjogren???

Berichtdoor Wie83 » wo dec 07, 2011 12:01 pm

Hallo Lianne,

Jouw laatste post is al een jaar oud, maar omdat ik in een soortgelijke situatie zit, reageer ik toch nog even.

Hoe gaat het inmiddels met je? Heb je meer duidelijkheid over wat er scheelt? Heb je effectief Sjögren of is het toch iets anders?

Ik heb in het afgelopen jaar licht reumatische klachten gehad en bloedonderzoeken toonden een verhoogde reumafactor aan. Doorgestuurd naar een reumatoloog en binnen 1,5 maand was ik diverse ziekenhuisbezoeken en verschillende tests verder. Foto's van mijn handen en voeten toonden aan dat er geen schade aan mijn gewrichten was, wat de reumatoloog aan Sjögren deed denken. De arts die bij mij een lipbiopt heeft gedaan, vond dat ik echt voldoende speeksel aanmaakte en dacht niet dat het Sjögren zou zijn. Maar het lab onderzoek van de speekselklieren die hij verwijderd had, toonde aan dat het wel degelijk om Sjögren gaat.
Dus net als jij heb ik wel (licht) reumatische klachten, maar ontbreken de symptomen die zo typisch zijn voor deze aandoening. Ik heb geen droge mond en mijn ogen zijn vooral droog aan het eind van de dag doordat ik lenzen draag.

Net als jij hoop ik dat het hier bij blijft en ik ben daarom benieuwd om te horen of jij in het afgelopen jaar meer klachten hebt gekregen of juist niet.
Wie83
Nieuw lid

Reumavorm: Sjogren

Keer terug naar Syndroom van Sjögren