Sjögren en depressie

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Sjögren (SS).

Sjögren en depressie

Berichtdoor eefjevb » zo nov 18, 2012 12:27 pm

Ik ben 36 jaar en weet sinds vier maanden dat ik het Syndroom van Sjögren heb. Buiten de gekende symptomen van een droge mond, droge ogen en extreme vermoeidheid heb ik ook te kampen met zeer depressieve periodes. Is er hier iemand die dat ook zo ervaart en zijn er hier mensen die ook anti-depressiva nemen? Ik weet niet goed wat te doen aangezien anti-depressiva nog meer invloed gaan hebben op een droge mond.
eefjevb
Nieuw lid

Reumavorm: sjogren

Re: Sjögren en depressie

Berichtdoor bokshandschoentje » zo dec 09, 2012 11:33 am

Dag Eefje,
Ikzelf heb ook het syndroom van Sjögren en SPA (spondyloartropathie). Weet dit zelf ook nog niet zo lang, sinds mei 2012.
Sinds 2jaar word ik behandeld tegen depressie, en neem ik antidepressiva. Dit nam ik reeds voor ik de diagnose had van Sjögren, toen ik te horen kreeg dat mijn dochtertje autisme had. Dat was een zeer zware emotionele klap. Dit in combinatie met veel gezondheidsproblemen, een erge vermoeidheid etc... Maar ik ging maar door. Op een moment ging het dan echt niet meer, en heb ik gelukkig hulp gekregen.
Ik ben momenteel tevreden met deze pillen, omdat ze toch de "harde" kantjes er wat afhalen, en een droge mond had ik toch al sowieso.
Heb niet het gevoel dat mijn mond door deze medicatie nog droger is geworden, gewoon hetzelfde als voorheen.
De medicatie geeft toch wel een serieuze bescherming. Uiteraard neem ik niet alleen de antidepressiva, maar heb ik ook gesprekstherapie.
De dokter zegt dat de medicatie niet schadelijk is voor de gezondheid. Enkel heb ik een beetje angst om er verslaafd aan te geraken, maar blijkbaar zou
dit geen probleem mogen vormen volgens de dokter...
Hopelijk is deze info een beetje nuttig. Leuk een lotgenote te leren kenne! :ewink:
Groetjes, bokshandschoentje
bokshandschoentje
Nieuw lid

Reumavorm: SPA

Berichtdoor eefjevb » do mei 02, 2013 9:57 am

Bedankt voor je reactie! Inmiddels slik ik al een tijdje anti-depressiva en ik voel me daar eigenlijk heel erg goed bij. Soms gaat het zelfs iets beter met mijn droge mond, maar dat is nogal variabel. Het blijft toch iets ingewikkelds die auto-immuunziektes. Ik heb er lang tegen gevochten, maar ik probeer nu van dag tot dag te leven en vooral te genieten!
eefjevb
Nieuw lid

Reumavorm: sjogren

Berichtdoor quinty » ma sep 02, 2013 8:49 pm

ik sta genomineerd voor sjogren en heb al jaren klachten die dpressies ken ik maar al te goed! die heb ik al sinds 23 e en ben nu 40 en steeds viel mij op dat ook steeds daarmee lichamelijk er steeds iets bezig was . nu pas jaren later weet ik dat ik waarscheinlijk sjogren heb ook sinds kort heb ik diagnose r,a
weet iemand wat de link met sjogren daarin is qua depressies ,,dit kan ik dus niet vinden.
ik kreeg dus ook antdepresiva en kreeg dus wel die droge mond zo erg dat ik echt totaal geen speeksel meer had en al mijn tanden kwijt raakte en nu gebit heb ,goh wat lette mijn huisarts toch goed op ...not
dus wees zeker voorzichtig.
quinty
Lid

Reumavorm: r.a en sjogren???

Berichtdoor Maria3667 » zo mei 11, 2014 7:10 pm

Hallo Eefje,

Ik had precies hetzelfde als jij.
Uiteindelijk kreeg ik het middel Seroquel, want antidepressiva veroorzaakten bij mij teveel monddroogte. Bij Seroquel is dat nauwelijks voorkomend. Helpt ook goed tegen depressiviteit en angsten.
Maria3667
Lid

Reumavorm: Sjogren

Berichtdoor bryan712 » za mei 02, 2015 11:16 am

ik heb al 12 jaar last van depressie en weet nog maar een goed jaar dat ik slogren heb,terwijl ik zeker 5 jaar dag en nacht en winter en zomer met zeer droge en pijnlijke lippen liep,tot ze dan uiteindelijk bij sjogren terecht kwamen na een lipbiopsie
bryan712
Nieuw lid

Reumavorm: kaak

Keer terug naar Syndroom van Sjögren