Vermoeidheid

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Sjögren (SS).

Vermoeidheid

Berichtdoor bebie » wo nov 06, 2013 3:22 pm

hallo
ik heb een vraagje ik ben nogal vermoeid ik slaap 11 uur per nacht en dan om 16:00 uur val ik al weer bijna in slaap hebben er meer heer last van ?
bebie
Lid

Reumavorm: sclerodermie,fribo,

Re: vermoeidheid

Berichtdoor speets » wo nov 06, 2013 6:08 pm

Ja hoor! Van die ontstekingen voel je je bepaald niet beter. Je lichaam is strijd aan het leveren en dat kost energie.
Als mijn reuma weer actiever word, wordt mijn lijf weer slomer.
Sterkte :ewink:
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

Berichtdoor AnnemiekV » wo nov 06, 2013 7:22 pm

Herkenbaar, die vermoeidheid! Nu slaap ik ook erg slecht door de pijn 's nachts, maar zelfs als ik redelijk slaap, kan ik evengoed nog overdag omkiepen van de slaap!
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor bebie » wo nov 06, 2013 7:38 pm

Oke nou dan moet ik hier maar mee leren leven vind het wel moeilijk
bebie
Lid

Berichtdoor martje » wo nov 06, 2013 8:10 pm

Die vermoeidheid is bij mij op het ogenblik erger dan de pijn .Neem op tijd je rust .Ik denk dat we dat moeten accepteren .
En toch noem ik het Vrijdag weer op bij de arts .
martje
Lid

Reumavorm: A.P. en artrose.

Berichtdoor Hermione » wo nov 06, 2013 8:29 pm

Ik slaap wel redelijk mijn uren 's nachts, dankzij genoeg pijnstillers vlak voor de nacht. Maar gewoon 8 uur, en overdag val ik ook niet in slaap. Soms denk ik wel eens, kon ik dat maar, misschien zou het helpen. Mijn hoofd schakelt namelijk op een gegeven moment wel een soort van uit, en dan komt er niet zoveel meer binnen. Ik krijg mijn ogen dan bijna niet meer recht, kan niet meer lezen van vermoeidheid. Sowieso kan ik al bijna niets, en als ik al wat doe moet ik na 5 minuten echt bijkomen...
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor bebie » vr nov 08, 2013 4:16 pm

maar is er dan echt niks aan te doen ik wil straks weer gaan werken als ik eindelijk een diagnose heb gekregen
bebie
Lid

Berichtdoor Henk » vr nov 08, 2013 5:34 pm

Er is wel wat aan te doen... zie o.a. http://thuisarts.nl/moeheid/ik-wil-van- ... id-afkomen ... maar da's wel een kwestie van aanpakken en volhouden. Wondertherapieën en -middelen bestaan niet, Bebie.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor speets » vr nov 08, 2013 7:55 pm

Als je een diagnose hebt gekregen en daarna de juiste medicijnen, zodat de ontstekingen tot rust komen, dan kan het heel goed zijn dat je ook weer meer energie krijgt. Hou moed :ewink:
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

Berichtdoor Hermione » vr nov 08, 2013 8:56 pm

@Henk: grapjurk...
die link is bedoeld voor gezonde mensen, zònder ontstekingsziektes die je kunnen slopen, en zònder medicijnen die je dag- en nachtritme door elkaar schoppen, en zònder pijn...
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Henk » za nov 09, 2013 3:53 am

@ Hermione.
Grapjurk? Dit keer niet.
Het overgrote merendeel van de tips en aanbevelingen is ook nuttig voor meervoudige kwakkelaars, zoals ik...
Een flink aantal zelfs nuttiger dan voor 'gezonde mensen'.
'k Schreef overigens niet voor niets 'o.a.'. Onder "Zie ook" (rechts) staat nog een aantal lezenswaardige en goed leesbare pagina's.
De ene aandoening als excuus 'gebruiken' om maar niets te doen aan andere aandoeningen levert je in ieder geval geen beterschap op. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden toen ik in 2010 als zorgmijder, zonder medische hulp, bleef doorlopen met reumatische ontstekingen. Ik had/heb serieuzere dingen aan m'n hoofd... maar het was wel onverstandig.
Zoals het ook onverstandig is om de tips en aanbevelingen niet serieus te nemen...
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor zeeuws meisje » za nov 09, 2013 9:57 am

Ben het met je eens Henk, en bedankt voor de link!

Ik was altijd extreem moe. En dan bedoel ik zo moe dat als ik thuiskwam van mijn werk, ik niet kon eten omdat ik direct overgaf als ik wat at bijvoorbeeld. Ik had het (daardoor?) ook altijd vreselijk koud. In het weekend sliep ik alleen maar, leuke dingen doen zat er echt niet meer in.

Nu ik ben afgekeurd pas ik eigenlijk al veel van die regels uit de link toe. Ik ga iedere avond op dezelfde tijd naar bed (deed ik overigens altijd al wel) en als ik dat niet doe, merk ik dat gelijk. Ik slaap niet echt uit, als ik wakker ben ga ik mijn bed uit. Dat is meestal rond 7 uur/half 8, maar als dat een keer 9 uur is bijvoorbeeld, had ik die slaap blijkbaar nodig. Ik maak nooit meer een afspraak voor 10 uur 's morgens, en eigenlijk liever 's avonds ook niet meer. Heel soms moet dat wel, bij een verjaardag of een optreden van manlief en zijn band, maar dan ben ik gelijk een paar dagen weer doodmoe. Als ik merk dat ik wat gestresst ben door iets, neem ik een warm bad, met superlekker badschuim en dan slaap ik meestal als in een soort van coma ofzo.. niet wakker te krijgen!

Ik drink geen alcohol, en eet al jaren supergezond. En voor het eerst sinds bijna 20 jaar, ben ik echt veel minder moe. Tot mijn stomme verbazing heb ik nu zelfs af en toe dagen dat ik opsta en me lekker voel.... ieuw.... De vermoeidheid zal nooit helemaal weg zijn, maar het is nu redelijk hanteerbaar en overvalt me nog maar zelden echt helemaal onverwachts...
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor AnnemiekV » za nov 09, 2013 11:02 am

De pech voor mij is dat ik in principe supergoed kan slapen, maar ik wordt wakker van de pijn, en stijfheid. Met een beetje geluk val ik dan direct weer in slaap, en krijg dan 8 uur slaap die een keer of 15 onderbroken wordt. Als ik pech heb, is de pijn te erg, en val ik niet meer in slaap. Dan ga ik wat lopen door het huis, en dan ebt de pijn iets weg, en ga ik daarna weer liggen. Indat geval heb ik vaak genoeg maar 3 uurtjes slaap.... Als ik geen pijn zou hebben, zou ik slapen als een roosje. Als ik wakker lig met pijn, fantaseer ik erop los over leuke dingen, of dingen die me ontspannen, enz...stressen doe ik er niet over, want dat helpt niet. Maar goed, soms heb je daardoor ook wel een mate van vermoeidheid waar je U tegen zegt helaas..... De tips hierboven in de link doe ik al, en zijn ook wel effectief hoor. Ik merk absoluut als ik later naar bed ga dan normaal, dat doet me echt geen goed!! (Goddank dat mijn man net zo'n huismus is als ik, haha!) :mrgreen:
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Maria3667 » zo mei 11, 2014 7:06 pm

Hallo Bebie,

Ik was ook zo hondsmoe, dat ik uiteindelijk in het alternatieve circuit terecht ben gekomen.

Heb mijn schildklierwaardes diverse malen door reguliere artsen laten testen, zij konden nooit een afwijking vinden. Maar ondertussen was ik zo invaliderend moe, dat ik geeneens meer een boekje kon vasthouden, omdat het te vermoeiend was.

Via orthomoleculaire arts kreeg ik natuurlijke schildkliermedicijnen en daar ben ik weer mee op de been geholpen. Zaligmakend is het niet, want ik kreeg ook bijwerkingen, maar het is beter dan helemaal niets kunnen.

Groet,
Maria
Maria3667
Lid

Reumavorm: Sjogren

Berichtdoor CarolineC » ma mei 12, 2014 10:21 am

Beste mensen,

Ik heb zelf reuma sinds mijn 2e levensjaar. Nu ben ik 24 en psychologiestudent aan de Universiteit Twente in Enschede. Ik doe de masteropleiding ‘Gezondheidspsychologie’ en op grond van mijn eigen ervaringen ben ik vooral geïnteresseerd in hoe mensen met chronische ziektes hun leven onder de knie krijgen. Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van mijn masterthese. In deze context ben ik op zoek naar mensen met een reumatische aandoening die mij willen helpen door het invullen van een anonieme online vragenlijst.
De vragenlijst heeft betrekking tot de communicatie van reumapatiënten met hun reumatoloog en/of verpleegkundige over vermoeidheid. Vermoeidheid blijkt naast pijn een groot probleem te zijn onder patiënten met reumatische aandoeningen. Toch blijkt uit de wetenschappelijke literatuur en ervaringsberichten van patiënten, dat er vaak niet over gesproken wordt. Ik ben geïnteresseerd in welke patiënt gerelateerde factoren zoals sociodemographische factoren, de gezondheidsstatus en de persoonlijkheid samenhangen met de communicatie over vermoeidheid. Ik wil dit graag onderzoeken om nieuwe perspectieven te ontdekken voor praktische aanbevelingen om de communicatie over vermoeidheid te bevorderen en daardoor het lijden van patiënten te verminderen.
Heeft u een reumadiagnose en wilt u mij helpen meer inzicht te krijgen in het probleem van communicatie over vermoeidheid bij reumapatiënten?
Dan zou ik u van harte willen vragen om op onderstaande link te klikken en mijn vragenlijst in te vullen.

https://utwentebs.eu.qualtrics.com/SE/? ... IQzraRtPBb

Het invullen duurt hooguit 15-20 minuten en alle verkregen data wordt natuurlijk volledig anoniem verwerkt.
Als u van tevoren vragen heeft met betrekking tot deze studie kunt u mij natuurlijk een bericht of een email sturen (c.cordesmeyer@student.utwente.nl).

Alvast bedankt voor uw deelname en uw ondersteuning voor mijn afstudeerproject!

Groet,
Caroline
CarolineC
Lid

Reumavorm: JIA

Volgende

Keer terug naar Syndroom van Sjögren