Vergoeding pilocarpine

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Sjögren (SS).

Vergoeding pilocarpine

Berichtdoor Maria3667 » do okt 22, 2015 10:37 am

Hallo allemaal,

Jarenlang kreeg ik pilocarpine vergoed via FBTO. Ineens is ze daarmee gestopt.

Wie weet welke verzekering (in Nederland) het wel vergoedt?
Maria3667
Lid

Reumavorm: Sjogren

Re: Vergoeding pilocarpine

Berichtdoor Reumafonds_AnneMarie » di okt 27, 2015 12:20 pm

Pilocarpine werd niet meer vergoed door alle zorgverzekeraars. De NVSP (Nationale vereniging Sjögren Patiënten) heeft hier veel informatie over op hun website. Het goede nieuws is dat dit sinds kort (voorlopig) weer is teruggedraaid. Zie: http://nvsp.nl/pilocarpine/voorlopig-nieuws-pilocarpine.html
Reumafonds_AnneMarie
Lid

Berichtdoor Maria3667 » vr nov 20, 2015 3:18 pm

Hoi Annemarie,

Fbto weigert het te vergoeden (ook na machtiging huisarts & verzoek om uit coulance).

Nog tips?

Groet,
Maria
Maria3667
Lid

Berichtdoor Reumafonds_AnneMarie » vr nov 20, 2015 7:27 pm

Dat is vervelend! Ik zou je willen adviseren contact op te nemen met de NVSP, zij hebben al meerdere stappen ondernomen zoals je ook op hun website kunt lezen en kunnen je waarschijnlijk wel tips geven wat te doen. Houd je ons op de hoogte?

Vriendelijke groet,

Anne Marie
Reumafonds_AnneMarie
Lid

Berichtdoor Maria3667 » do jan 28, 2016 3:49 pm

Hoi Anne Marie,

SKGZ (Ombudsman en Geschillencommissie Zorgverzekeringen) heeft mijn verzoek nu in behandeling.
Ik wacht af.
Maria3667
Lid

Berichtdoor Maria3667 » wo feb 10, 2016 1:02 am

Vandaag verlossend telefoontje: Fbto moet pilocarpinerekening (meer dan 900 euro) over jaar 2015 vergoeden. Dit dankzij bemiddeling van de Ombudsman van de SKZG. Fbto zegt dat te willen doen 'uit coulance'. Stelletje luizenballen natuurlijk, want ik vroeg het in oktober al na medische verklaring van reumatoloog en toen weigerden ze botweg. Leverde mij een hoop stress en papieren rompslomp op.

SKGZ waarschuwde mij dat pilocarpine/Salagen voor jaar 2016 geheel uit basisverzekering gemieterd is. Als ik toch vergoeding wil, moet ik het hogerop aankaarten (ministerie van VWS). Andere optie is bij de Nationale Ombudsman, de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) of via de SKGZ zelf (maar dat kost 37 euro en dan weet je niet zeker of je de zaak wint - mogelijk voordeel/nadeel: deze uitspraak is bindend voor zorgverzekering).

Kortom: zelf dokken / medicijnen laten staan met alle pijnlijke en nog kostbaardere medische gevolgen / de papieren tijger aanzwengelen.

Je zou maar op een Aow'tje/minimum inkomen zitten - dan ligt dit medicijn dus buiten je financiële bereik... Ons zorgsysteem gaat steeds meer op dat van een derde wereldland lijken!
Maria3667
Lid

Keer terug naar Syndroom van Sjögren