Herkenning en advies

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Sjögren (SS).

Herkenning en advies

Berichtdoor Ges » wo apr 27, 2016 11:56 am

Mijn naam is Gea en ik ben 60 jaar oud en woonachtig in Gouda.
Onlangs is bij mij de autoimmuunziekte lichen planus (mond, huid en vagina) vastgesteld. Nu heb ik allerlei klachten die niet bij lichen planus horen.
Klachten:
Droge mond, neus en ogen (ik word 's nachts niet wakker om te drinken).
oorpijn, oor plopt af en toe
Doof gevoel voetzool
Vermoeidheidsklachten vallen mee. Op dit moment wel last van omdat ik ontzettende last had van mijn maag en darmen (hierdoor 10 kg afgevallen). Na bezoek huisarts bleek ik een blaasontsteking te hebben waarvoor Ik antibiotica heb gehad.
Ik ben bij de kno arts geweest ivm keelpijn en oren en zij verdenkt mij nu van Sjogren. Zij wil 9 mei een lipbiopt doen. Ik sta hier een beetje huiverig tegenover omdat ik al last van mijn mond heb. Dit vindt plaats in het GHZ te Gouda.
Vraag is herkennen jullie de klachten, horen deze bij Sjogrrn en moet ik lipbiopt laten doen. Kan de diagnose niet op andere manier worden vastgesteld.
Ges
Nieuw lid

Re: Herkenning en advies

Berichtdoor johanna maria » wo apr 27, 2016 3:46 pm

Hoi Gea,
je kunt via een oogarts een schirmertest uitvoeren,dit gaat met een klein strookje onder de oogleden,hiermee kan gekeken worden of er voldoende traanvocht is,dit is een simpel testje van enkele minuten,ook kun je via een bloedonderzoek kijken of je antistoffen sjogren hebt( via reumatoloog),weet niet of dit altijd aantoonbaar is,kan me voorstellen dat een lipbiopt ook niet prettig is
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor johanna maria » wo apr 27, 2016 3:52 pm

Ps. ben je niet doorverwezen naar een reumatoloog?
johanna maria
Lid

Berichtdoor Ges » wo apr 27, 2016 4:20 pm