MTX

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Sjögren (SS).

MTX

Berichtdoor Moro » do dec 29, 2016 10:57 am

Ik vraag het nog maar eens.. wie heeft Sjögren en gebruikt MTX of heeft hier ervaringen mee? Ik begin volgende week met MTX en ben benieuwd naar ervaringen van anderen! :ewink:
Moro
Lid

Reumavorm: Sjogren/ CDLE

Re: MTX

Berichtdoor Arkan » do dec 29, 2016 8:33 pm

Geen Sjögren, maar wel Psoriasis Artritis.
En ja, ik slik al verscheidene jaren MTX.
Daardoor is de psoriasis bij mij volledig verdwenen en waren de ontstekingen een stuk minder.

Ik heb zelf heel weinig last van bijwerkingen. De dag dat ik MTX slik en de dag erna, zal ik wel nooit 1 druppel alcohol aanraken, dit om lever en nieren een beetje te ontzien.
De MTX is al belastend genoeg.
Verder ben ik ook moeten stoppen met het verven van mijn haar omdat ik dan wel heftige haaruitval kreeg.
Verder dus geen greintje last.
De dagen dat ik geen MTX slik, neem ik wel trouw elke dag mijn foliumzuur.

Ik weet niet of ik je hiermee heb kunnen helpen, maar anders vraag je maar, wie weet kan ik je nog verder helpen.
Oh ja, en het kan wel even duren eer die MTX echt begint te werken, of eer je het effect ziet.

Succes
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Moro » zo jan 01, 2017 2:26 pm

Dank je voor het delen!
Moro
Lid

Berichtdoor Moro » zo jan 01, 2017 10:14 pm

Ik heb nog wel een vraag; waarom neem, je op de dagen dat je geen MTX gebruikt, foliumzuur? Ik hoef dat maar eenmalig, binnen 24 uur na inname van de MTX namelijk.
Moro
Lid

Berichtdoor Arkan » ma jan 02, 2017 9:40 am

Ik weet dat er nog mensen zijn, die net als jij, de foliumzuur maar eenmalig moeten nemen.

Echter weet ik ook nog mensen die het net als ik, alle andere dagen moeten doen, geen idee waarom. Misschien gaat het om de dosis foliumzuur? Ik neem 1 mg. (dacht ik of is het 0,1 mg?) dagelijks, behalve dus op dinsdag.

Misschien weet iemand anders hier op het forum meer, anders de vraag eens stellen aan je reumatoloog.

Sorry dat ik je hier miet meer kan over vertellen.
Arkan
Lid

Berichtdoor Hermione » ma jan 02, 2017 11:33 am

Dat klopt. Ik slik tabletten foliumzuur van 5mg per stuk. Eerder was het voorschrift: t/m 5 tabletten mtx per week - 1 tablet van 5mg foliumzuur per week; 6 tabletten mtx en meer per week - 2 tabletten van 5mg foliumzuur per week.
Maar intussen zijn ze er achter gekomen, dat je daar best mee kunt spelen. Je móet het slikken, omdat de mtx je foliumzuur opmaakt in je lichaam. Tegelijkertijd helpt foliumzuur tegen de bijwerkingen van de mtx.
ik krijg intussen 3 tabletten van 5mg foliumzuur voorgeschreven per week, zodat ik niet teveel last van de maag heb. Ik slik naast de mtx ook prednison en plaquenil. En ja, ook een maagzuurremmer, maar dan nog is het allemaal vrij slecht voor je maag. Dit helpt als een trein, en schijnt de werking niet al teveel te beïnvloeden.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Arkan » ma jan 02, 2017 1:25 pm

OK, dus net wat ik al vermoedde.

Ik slik ook nog Motifene, een allergiepil en een maagbeschermer.
Daarnaast spuit ik ook nog Enbrel, alles even slecht voor de maag, inderdaad.
Arkan
Lid

Berichtdoor Lalage » ma jan 02, 2017 9:15 pm

Als je het spuit heeft je maag er geen last van. Mijn arts dat ze iedereen liefst over laat gaan op spuiten van mtx in plaats van pillen, omdat het effectiever is en de bijwerkingen minder.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jan 03, 2017 8:13 pm

Toen ik in 1998-1999 mtx gebruikte slikte ik volgens mij elke dag een pilletje foliumzuur, behalve op de mtx-dag. Op een gegeven moment werd die dosering niet meer vergoed. Toen is men overgegaan op het voorschrijven van 1 hogere dosis per week. Die hoeveelheid werd wel vergoed.
Dat is nu nog steeds gebruik.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die deze herinnering van mij kunnen bevestigen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Arkan » di jan 03, 2017 8:22 pm

In België wordt de dagelijkse dosis (voorlopig althans) nog steeds vergoed.
Geen idee hoe het in Nederland zit.
Arkan
Lid

Keer terug naar Syndroom van Sjögren