Hallo,
Aankomende maandag moet ik naar een reumatoloog.
Al vanaf mijn 20e heb ik alerlei klachten, die tussen mijn oren zouden zitten. Inmiddels heb ik een nieuwe huisarts en nadat ik een paar keer bij hem was geweest met ontstekingen in min schouders, armen en polsen, is hij mijn dossier door gaan lezen en kreeg het vermoeden dat ik reuma zou hebben. Mijn bezinking is bijvoorbeeld al vanaf mijnn 20e (ben nu 36) te hoog, zo tussen de 30 en 50. Hij liet mijn reumafactor prikken en die was positief: 28. Uiteindelijk heeft hij de dignose PMR gesteld. Ik slik alleen pijnstillers. Heb nml ook suiker en dan zo prednison slecht te combineren zijn.
De afgelopen maanden zijn de klachten verergert. Ik weet redelijk hoe ver ik kan gaan om de acute ontstekingen geen ruimte te geven. maar de dagelijkse pijn en dan vooral in de handen, zijn erger geworden. Ik krijg steeds meer moeite met dingen open maken, handwerken, sleutels etc.
Verder doen mijn armen, schouders,rond de heupen, knieen en voeten vooral zeer.
Dus toch maar naar een reumatoloog. Voor de zekerheid nog even bloedgepikt. En tot de verbazing was mijn reumafactor nu onder de 20, dus negatief. Bezinking was 40, de leucocyten (OID) waren 14.2 en nog een andere waarde gaf 480 aan, terwijl 400 max is.
Nu ben ik me toch zenuwachtig om naar die reumatoloog te gaan. Ik zie er zo tegenop dat ze me weer een aansteller gaan noemen. Heb er zelf ook zo weinig verstand van. Lees dat je PMR krijg vanaf je 50e. Ik ben 36. Zou het dan geen PR zijn? Maar wat dan?
Hebben jullie ideeen? Ga graag goed voorereid naar die arts.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hartelijke groeten,
Mami