Spierreuma combinatie medicijnen

In dit forum kun je terecht met vragen over spierreuma. spierreuma wordt ook wel polymyalgia rheumatica of PMR genoemd.

Moderator: Martijn

Spierreuma combinatie medicijnen

Berichtdoor bonheur » vr feb 11, 2011 6:33 pm

Ik heb sinds 4 maanden spierreuma, en gebruik 22enhalf Predniluson en heb daardoor/ daarbij diabetes 2 gekregen.gebruik daarvoor (medicijnen)De erge pijn in mijn bekken/benen onderrug zijn nagenoeg weg maar de erge pijn in mijn nek en schouders is gebleven. En een erge vermoeidheid vooral .s-ochtends, douchen aankleden kosten me bijna een uur. Ik gebruik door de dag 3x 500 paracetamol voor de pijn. Wat een beetje helpt.
Bovendien werkt mijn schildklier niet goed (Tyrax)
Voor mijn Bi-polaire stoornis (Manisch-Depressieviteit) Slik ik Lithium, en ik heb vaak het idee dat ik een mengeling aan medicijnen slik.
Wat moet ik nu doen bij de huisarts bllijven, of toch naar een reumatoloog? En hebben jullie een idee hoe ik met die enorme vermoeidheid moet omgaan.
Mag mijn nek gemasseerd worden, en/of met infra rood behaneld worden

hartelijk dank voor een eventueel antwoord,
Dolphine ik ben een vrouw van 62 jaar
bonheur
Nieuw lid

Reumavorm: spierreuma

Re: Spierreuma combinatie medicijnen

Berichtdoor Dolfijntje » vr feb 11, 2011 7:13 pm

Ik ben bekend met Fibromyalgie (weke delen reuma) en ben ook vrij snel moe.
Ik moet veel dingen plannen en bij erg veel pijn zoals nu pak ik erg veel mijn rust en staat mijn werk op een laag pitje.
(werk ongeveer 18 uur per week)
Ik probeer een lichte activieteit af te wisselen met rust en zo deel ik mijn dag in.
Aan vermoeidheid vrees ik dat u weinig kan doen.
Een infrarood lamp kan naar mijn weten niet veel kwaad, bij mij werkt warmte op mijn spieren goed en verlicht het even de pijn.

Groetjes Marloes (ben 27)
Pluk het uur.
Dolfijntje
Lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Berichtdoor pipi » ma feb 14, 2011 1:31 pm

Dag Dolphine,

Welkom!
Dat is wel veel, wat er zoal op je bordje ligt. Om je vraag te beantwoorden: daarom zou ik een verwijzing naar een internist vragen. Die is goed op de hoogte wat al die medicijnen zo bij elkaar aan wisselwerking(en) heeft.
Had je al problemen met je schildklier of is dat door de wisselwerking met lithium?
Je zou kunnen overleggen met de internist om een ander middel voor de bipolaire stoornis te gaan gebruiken.
Wat je spierreuma en moeheid betreft:
doordat ik 20 mg prednison slikte verdwenen de klachten bij mij razendsnel, alleen de moeheid bleef en daar heb ik n og last van. Net als jij slik ik er nu ook nog steeds paracetamol bij ( 2x500).
Inmiddels zit ik op 2.5. mg prednison maar de klachten in armen/schouders/nek komen weer terug, zij het in veel lichtere mate.
Ik ben het met Dolfijntje eens om een goede balans te zoeken tussen wat activiteit en rust. Lastig hè?
Ook ben ik het met haar eens wat infra rood betreft. Masseren schijnt geen kwaad te kunnen maar verhelpt je spierreuma niet.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat er snel een verwijzing voor je komt.
Groetjes,
Pipi.
pipi
Lid

Reumavorm: pmr

Berichtdoor bonheur » ma mei 28, 2012 9:51 am

Hallo,
Wel een tijdje geleden dat ik met bovenstaande mail heb gereageerd, maar nu moet het er toch even van komen. Mijn spierreuma heb ik nog steeds en ook mijn diabetes 2. Ik heb al driemaal geprobeerd af te bouwen met prednisolon van 25 naar 10mg. Wat niet lukte steeds weer die heftige pijnen. De reumatologe adviseerde MTX te gaan proberen maar aangezien ik ook COPD heb + een extra gevoeligheid voor ontstekingen, heb ik daar van afgezien. Op advies van de reumatologe moet ik nu om de dag 10 en dan 15 mg slikken een maand lang en als dit goed gaat een maand 10 mg. Waar ik/zij zich meer zorgen om maken zijn de waarde's van mijn bloedsuikers die lopen ook op. Ondanks medicijn gebruik 2x metformine van 500 mg en 3 mg glimipirine blijft hij aan de hoge kant.
Ook is mijn vocht huishouding van streek dikke handen/voeten. Mijn tong is erg pijnlijk en ik heb altijd een droge mond met gevolg ontsteking in mijn mond aan tanden en kiezen en is mijn bovengebit al getrokken.Ik slik ook al jaren anti-depresieva en lithium voor een bipolaire stoornis welke medicatie beide verantwoordelijk zijn voor de droge mond! Ach, ik hoop eens van al deze ellende af te komen maar positief blijven hierbij is helaas erg moeilijk!

Vriendelijke groetjes, Bonheur
bonheur
Nieuw lid

Berichtdoor bonheur » ma mei 28, 2012 5:14 pm

Vervolg spierreuma combinatie medicijnen.

Sorry dat ik zo kortaf reageerde op de goed bedoelde reactie's oprecht nog bedankt hiervoor. maar soms valt het niet allemaal mee. Heeft iemand van jullie nog wat aanwijzingen voor het afbouwen van Prednisolon, ik slik dit nu vanaf november 2010 en ben inmiddels 15 kg aangekomen heb een vollemaans gezicht gekregen + Beharing snel blauwe plekken en een dunne huid van een oud vrouwtje! Ik ben weliswaar 63 maar er dan al zo uit te zien nee dat is echt niet leuk
Alle opmerkingen zijn welkom,

Hartelijke groetjes van Bonheur :)
bonheur
Nieuw lid

Berichtdoor LilianM » di mei 29, 2012 11:55 am

Afbouwen moet je voorzichtig doen.
Vraag het je reumatoloog of je huisarts.
Ik slikte 20 mg en moest toen eerst 7 dagen 15 mg, daarna 7 dagen 10 mg, dan 7 dagen 5 mg en toen nog 7 dagen 2,5 mg voor de zekerheid en toen stoppen.
Maar vraag het even na voor de zekerheid!!
LilianM
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Marij » di mei 29, 2012 3:44 pm

Na 5 maanden 20mg prednison per dag te hebben geslikt moest ik van de reumatoloog afbouwen.
5 mg per week minder was te snel en moest toen weer terug naar een hogere dosis. Nu doe/deed ik het met 1,25 mg (=1/4 tablet van 5 mg) per 6 dagen minder en dat gaat prima. Heb aan het begin van het afbouwen ook een sterke pijnstiller gekregen om de klachten te onderdrukken en dat was een prima combinatie. Na 2 weken had ik die niet meer nodig.
Succes met het afbouwen!
Marij
Lid

Reumavorm: pmr

Keer terug naar Spierreuma (PMR)