Even voorstellen, Zeemeermin met spierreuma

In dit forum kun je terecht met vragen over spierreuma. spierreuma wordt ook wel polymyalgia rheumatica of PMR genoemd.

Moderator: Martijn

Even voorstellen, Zeemeermin met spierreuma

Berichtdoor Zeemeermin » wo okt 05, 2011 3:35 pm

Hallo,

Ik was altijd heel actief met veteranenwedstrijdsport, (roeien) en was gewend om regelmatig medailles te winnen. Goed lijf, goed op gewicht, ect, ect. Vorig jaar, na een roeiwedstrijd, viel het me op dat ik ineens heel slecht kon herstellen en binnen korte tijd hevige spierpijn in mijn hele lichaam kreeg. Het bleek na 6 weken met allerlei gedoe bij de dokter en gezoek in mijn bloed dat ik Polymyalgia Rheumatica heb, een ouwe vrouwenziekte. Ik heb een Prednisolon kuur gehad tot 6 weken geleden. Toen voelde ik me weer heel goed, maar nu ga ik weer achteruit. Ik heb nu onstoken polsen en pijnlijke handen gekregen en ook de knokkels op mijn handen zijn opgezet. En weer spierpijn en algehele moeheid.

Ik hoop zo dat ik niet nog meer reumavormen er bij krijg, zoals RA of artrose, maar de huisarts heeft me wel naar de reumatoloog gestuurd. De wachttijd voor reumatologie is hier meer dan 2 maanden.
Ik droomde ervan dat ik weer zou kunnen knallen, maar 't zit er even niet in. Dat vind ik het allermoeilijkste. Want ik was ontzettend sterk en actief en pas 49 jaar oud toen ik PMR kreeg.

Vorige week heb ik weer mijn eerste roeiwedstrijd gedaan. In het aangepaste veld, of te wel, voor roeiers met een beperking. Da's toch wat anders dan een nationale wedstrijd, waar ook veteranen olympiërs aan mee doen.

Ik geloof er heel erg in dat je je best moet doen om je lijf zo sterk mogelijk te houden, ondanks de reuma. En ondanks het ongelofelijke doorzettingsvermogen dat je hiervoor nodig hebt. Want ja, als ik het aan m'n lijf vraag zit 't liever op de bank met een warm fleece dekentje en een glaasje wijn dan dat 't beweegt.
Het leven is één groot predpakket
Zeemeermin
Nieuw lid

Reumavorm: PMR

Keer terug naar Spierreuma (PMR)