lage BSE, toch PMR?

In dit forum kun je terecht met vragen over spierreuma. spierreuma wordt ook wel polymyalgia rheumatica of PMR genoemd.

Moderator: Martijn

lage BSE, toch PMR?

Berichtdoor vreugdenhil » di okt 18, 2011 10:42 am

Al jaren heb ik spierpijn. Ooit de fybromyalgie stempel gekregen, maar daar geloof ik niet in.De pijn zit in onderrug, tussen schouderbladen,, schouders, bovenarmen, NEK( spondylose cervicalis in alle gewrichtjes,dus versleten nek) en in het hele hoofd! Dit is het laatste halfjaar sterk verergerd. Dus naar huisarts!
Bloedonderzoek gaf geen verhoogde BSE aan, toch de diagnose PMR gekregen en Prednisolon 30 mgr. per dag gedurende3 maanden.De hevige pijn was direkt weg!
Met het langzaam afbouwen begonnen.Nu 20 mgr. per dag. Niet geheel pijnvrij, maar goed te doen.Mijn vraag is: "in hoeverre mate bestaat de mogelijkheid, dat ik Prednisolon voor niks slik, omdat de diagnose niet juist is. Ik ben ook al 20 jaar artrose patient! Door reumatoloog vastgesteld d.m.v. scan.Wie geeft mij uitsluitsel?
vreugdenhil
Nieuw lid

Reumavorm: PMR,artrose

Re: lage BSE, toch PMR?

Berichtdoor Amby » wo okt 19, 2011 8:03 pm

Hoi Vreugdenhil,

Ik begrijp je vraag niet helemaal goed.
Je schrijft dat door het gebruik van prednison de hevigepijn direct was.
En toch vraag je je af of je niet voor niets prednison gebruikt.
Ik denk dan; je bent van die heftige pijn af dankzij de prednison :-)

Groetjes Amby
Amby
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vreugdenhil » do okt 20, 2011 11:57 am

Goeiendag Amby,

Ja, ik begrijp je vraag.Ik twijfel gewoon aan de PMR diagnose, vanwege de lage BSE! Ik weet, dat het soms voorkomt, maar sporadich.
Natuurlijk was ik in eerste instantie dolblij met herboren lijf,maar nu de bijwerkingen zich laten zien, laat de gedachte me niet los, dat ik met een NSAID beter af geweest zou zijn.Ik ben nog niet bij een reumatoloog geweest. Ga volgende week weer naar huisarts en hoop op antwoorden. GR. MARINA
vreugdenhil
Nieuw lid

Berichtdoor AnnemiekV » do okt 20, 2011 12:20 pm

Ik denk dus dat een beetje kritisch kijken helemaal niet verkeerd is.Als jij het gevoel hebt dat je de Prednison misschien niet had gehoeven,dan zou ik dat zeker bespreekbaar maken!(ook al heb je er nu goeie resultaten van)
Heb je dit nu dan via de huisarts voorgeschreven gekregen,omdat je schrijft dat je nog niet bij een reumatoloog bent geweest?
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor vreugdenhil » do okt 20, 2011 2:56 pm

Beste Annemiek,

Ja, inderdaad. Op basis van mijn symptomen en pijnklachten schreef hij mij Prednisolon (30 mgr.) voor. De bloeduitslag gaf niets aan wat op reuma leek.
De PMR symptomen zijn wel heel vergelijkbaar met mijn klachten en zijn overtuiging pertinent. Begin 2011 is er ook bij ziekenhuisopname nog een collageen colitis vastgesteld.(zusje van Crohn)! Ook daar zag hij verband.Door de prednisolon is deze vervelende aandoening ook wat rustiger.Dus ga ik proberen te berusten. Gewoon een jaartje uit proberen en dan eens kijken. Mag ik weten wat jouw klachten zijn?
Gr. Marina
vreugdenhil
Nieuw lid

Berichtdoor AnnemiekV » do okt 20, 2011 3:15 pm

Mijn klachten zijn ontstekingen in de slijmbeurzen van beide heupen en enkels,achillespeesaanhechtingen zijn aan beide kanten ontstoken en in mijn vingers zitten ontstekingen.Ook veel last van mijn onderrug,knieën en polsen.
Ben verder erg vermoeid,kan niet goed slapen,omdat de pijn in de avond/nacht toeneemt,of na lang zitten of staan.Bewegen verlicht de pijn,tenzij ik teveel beweeg,dan stijf ik op,en neemt de pijn toe.En in de loop van de nacht zo stijf als een hout,en lopen als een waggelende eend,haha!
Mijn bloed is prima,op de lichte verhoogde bezinking na.(ondanks al die ontstekingen die dus vastgesteld zijn door de reumatoloog).Verder heel erg vaak blaasontsteking,in het verleden oogontsteking,en keelontstekingen.(de laatste 2 gelukkig nu nog zelden)Volgens de reumatoloog wel iets van reuma,maar nog geen idee welke vorm.Foto's en scan van anderhalf jaar geleden waren prima.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Keer terug naar Spierreuma (PMR)