nieuw bi reuma forum

In dit forum kun je terecht met vragen over spierreuma. spierreuma wordt ook wel polymyalgia rheumatica of PMR genoemd.

Moderator: Martijn

nieuw bi reuma forum

Berichtdoor Pippa » za aug 24, 2013 5:27 pm

hallo luitjes met pmr,

ik wil ij nu graag voorstellen en graag advies van de lezers,

Sinds mei 2011heb ik pmr, en ben begonnen met het pretmiddel Prednisolon 30 mg. Mijn huisarts zei na 2 dagen zul je het wel merken dat het werkt. Dat was ook inderdaad zo. Voor mijn gevoel, was het zo alsof alleen het waakvlammetje van mijn lijf nog aan was. Dankzij de Prednisolon kreeg ik weer meer energie en minder klachten. Echter het afbouwen lukte geheel niet, onder begeleiding van mijn reumatoloog. Nu in 2013 beheerst PMR nog steeds mijn leven. De Prednisolon wordt nu vervangen door methotrexaat. Of dat een succes wordt weet ik nog niet, Met moeite breng ik de dag door. Ik ben wel onder behandeling van een reumtoloog. Onlangs heb ik een UWV wia keuring gehad. Met reintegratiebegeleiding kwam ik samen met de coach tot de conclusie maximaal 3 uur per week werken. Volgens de uwv arts moet dat 20uur zijn en kunnen. En nu je raad het nooit: 40uur per week werken, alsof je alleen maar last hebt van een hoofdpijntje! Als 56 jarige kan je het wel schudden op de arbeidsmarkt. Ik heb nl ook nog grote problemen met mijn rechter been. Na activiteit en/of zitten op een verkeerde stoel valt de beenfunctie uit en kan ik er niks mee doen. Diverse neurologen heb ik geraadpleegd: het zit in het grijze gebied. Hier kan het UWV echter niks mee, dus mankeer je niks. Wat zouden jullie mij kunnen adviseren in deze ? Het accepteren van mijn fysieke problemen vind ik al moeilijk genoeg, laat staan het feit, dat het werken mij onmogelijk wordt gemaakt.
Pippa
Nieuw lid

Reumavorm: PMR

Re: nieuw bi reuma forum

Berichtdoor Marijo » za aug 24, 2013 9:21 pm

Als eerste bezwaar aanteken bij het UWV. Ik ben vorige week van 80/100% afgekeurd. Dat is ook heel hard maar je weet waar je aan toe bent. En ik vind ook niet meer op de arbeidsmarkt. Ik ben 59.
Marijo
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » za aug 24, 2013 10:49 pm

Hoe lullig ook om te zeggen maar het "arbeidsmarkt argument" doet bij een WIA keuring (m.i. terecht) niet ter zake. Wat ik zeker zou doen is bezwaar aantekenen tegen de beschikking. Wat daarbij belangrijk is, is dat je duidelijk en heldere diagnoses hebt. Zonodig zou ik een second opinion aanvragen en snel laten uitvoeren. Met " een grijs gebied" kan het UWV niets, laat de arts dan ten minste een duidelijke omschrijving van het klachtenpatroon geven.

Ga daarbij nooit alleen naar gesprekken met het UWV maar neem een ter zake deskundige mee. Dat kan een jurist zijn, maar ook iemand van bijv Stichting Mee. Hoewel je geen advocaat nodig hebt om een bezwaarschrift in te dienen, zou ik wel rechtskundige hulp inschakelen.

Ik ben zelf 100% afgekeurd (IVA) en jurist en heb hier (dus) veel ervaring mee. Vandaar mijn opmerkingen. Sterkte ermee!
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Pippa » ma aug 26, 2013 8:44 pm

Hallo Marijo enZeeuws meisje,
Hartelijk dank voor de adviezen. Het was nog geen definitieve uitspraak. A.s. donderdag krijg ik ee gesprek met de arbeidsdeskundige. Wat is de rol cq waarde van dit gesprek? Zijn er nog tips?
Pippa
Nieuw lid

Berichtdoor zeeuws meisje » ma aug 26, 2013 10:02 pm

Dat is een enorm belangrijk gesprek.Ik zal op een makkelijke manier proberen uit te leggen waarom ( dus voor de kenners... ja ik laat wat dingen achterwege en stap soms wat makkelijk over dingen heen...)

1. de arts bepaalt welke beperkingen jij medisch gezien hebt (in de zin van, kan max een half uur staan, kan max 20 minuten kopen, kan max 30 kilo tillen en ga zo maar verder, het is een hele lange lijst). Die 40 uur werken valt hier ook onder, dat wil niet zeggen dat je 40 uur in je oude baan zou kunnen werken, maar dat is voor hier even een te ingewikkeld verhaal.

2. de arbeidsdeskundige gaat daarna aan de hand van die door de arts opgestelde lijst met beperkingen (FML Lijst) kijken wat je nog WEL kunt. De arbeidsdeskundige heeft hierbij een speciaal computerprogramma waarin hij dus die hele lijst invoerd. De computer gaat rammelen en als het goed is komen daar minimaal 3 functies uit die je nog wel zou kunnen doen. Dit kunnen rare functies zijn als bijv Pizzadozenvouwer ofzo, maar daaar moet je je even niet teveel aan proberen te storen. Het gaat erom dat er minimaal 3 functies uitrollen.

3. Goed, de pc heeft 3 functies uitgespuugd. Aan die functies zit een bepaald salaris vast. In jouw geval zijn dat salarissen voor een 40 urige werkweek. Stel dat er 1 functie is waar je 800 euro mee kunt verdienen, 1 met 1000 euro en 1 met 1200 euro. De arbeidsdeskundige neemt dan het middelste salaris van 1000 euro.

4. nu wordt het ingewikkeld. Stel je oude salaris bij je eigen werk was 2000 euro per maand (dat rekent voor mij even makkelijk). De arbeidsdeskundige heeft berekend dat je nu nog 1000 euro per maand kan verdienen. Dat is dus 50% minder dan je oude salaris. Dit betekent dan dat je voor 50% wordt afgekeurd.

stel nou dat de functies die de arbeidsdeskundige vind andere salarissen hebben. Stel 1 salaris van 300 euro, 1 van 500 euro en 1 van 700 euro. Dan is het gemiddelde van die 3 salarissen 500 euro. Je oude salaris was 2000 euro, wat je nog kunt verdienen volgens de arbeidsdeskundige is 500 euro, het verschil is 75% en dus ben je 75% afgekeurd.

Als je minder dan 40 uur werkte wordt dit verrekend. Het UWV gaat uit van het bedrag dat je per uur verdiende, en ook hoeveel je nog per uur kunt verdienen. Parttime werken of fulltime maakt voor de berekening dus niet uit.

5. je afkeuringspercentage bepaalt in welke uitkering je valt. Binnen de WIA zijn er een aantal verschillende uitkeringen. Word je minder dan 35% afgekeurd, dan krijg je helemaal geen uitkering. Boven de 80% kun je een IVA of een WGA krijgen, en tussen de 35 en 80% zijn er ook een aantal mogelijkheden.

Dit hele verhaal gaat de arbeidsdeskundige je uit leggen. Het kan dus best zijn dat ook al vind de arts dat je 40 uur kunt werken (dat vinden ze bij bijna iedereen) dat je toch afgekeurd wordt voor een behoorlijk percentage.

Ik kan me voorstellen dat je vragen hebt, je mag me gerust een pb sturen, ik ben alleen deze week wel erg slecht bereikbaar. Laat even weten hoe het allemaal afloopt ok?
zeeuws meisje
Lid

Berichtdoor Pippa » za sep 28, 2013 11:57 am

Hallo zeeuws meisje en marijo,
Ik kan nu gelukkig berichten, dat ik voor 100% ben afgekeurd en een iva uitkering krijg. Dank voor de goede info zeeuws meisje! En marijo natuurlijk.
Pippa
Nieuw lid

Berichtdoor speets » za sep 28, 2013 5:44 pm

Fijn jòh! Dat scheelt een hoop getob 8)
Kun je je energie volledig steken in het omgaan met je lichamelijke problemen.
Sterkte!
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

Berichtdoor zeeuws meisje » za sep 28, 2013 7:23 pm

Wat een opluchting voor je! Ik ga je er niet mee feliciteren, want ik weet uit eigen ervaring dat het helemaal niet leuk is, maar het biedt wel financiele zekerheid en dat geeft enorm veel rust.
zeeuws meisje
Lid

Berichtdoor Casperb71 » zo mei 25, 2014 4:35 pm

Ben laatst door het UWV voor 68,3% afgekeurd. Daarbij een urenbeperking van 30 uur en dat is voor mij niet helder.
Financieel is het duidelijk en krijg een uitkering van 70% van mijn laatst verdiende salaris (nu 2 maanden van 75%). Er is een nieuwe FML waar duidelijk de beperkingen in staan. Heb naast PMR ook diverse andere ziektes en krijg de indruk dat ik nu 30 uur moet werken. Bedrijfsarts had al aangegeven dat niet in balans is. Dat trekt mijn lijf absoluut niet en begrijp de relatie dan ook niet tot die 68,3%.
Heb van de bond een goede advocaat en zal met haar overleggen hoe nu verder.
Mogelijk kan iemand hier mij nog wat tips over geven.
Casperb71
Lid

Reumavorm: Pmr

Berichtdoor zeeuws meisje » zo mei 25, 2014 11:27 pm

nee je moet geen 30 uur werken....

Wat belangrijk is, is wat je restverdiencapaciteit is. Daar lees ik niets over in je bericht en dat hoef je niet openbaar te maken hier, maar dat is wel waar het om gaat. Ikz al het proberen uit te leggen

Nu zit je in een loongerelateerde uitkering. Dat wil zeggen dat je 70% krijgt van je salaris. Dit krijg je sowieso voor de duur waarvoor je ook WW had gekregen. Of je werkt of niet werkt maakt geen verschil, je krijgt die uitkering sowieso.

Maar stel dat die "WW duur" gaat aflopen, wat gebeurd er dan? Dan is je restverdiencapaciteit ineens heel belangrijk!!!!!!!

Stel dat je restverdiencapaciteit 1000 euro is (ik zeg maar ff wat he). Je moet in dat geval minimaal 500 euro (de helft van de restverdiencapaciteit) verdienen om je uitkering die je nu hebt te houden. Als je dat niet verdiend, kom je in de Vervolguitkering en die is gebaseerd op het minimumloon. Je valt dan echt enorm terug in inkomen (ik ging zelf van 2800 euro bruto naar 500 euro bruto, om maar ff wat te noemen).

Als je die 500 euro kunt verdienen door 15 uur werk, is dat prima. Je hoeft niet meer uren te werken, het gaat om het bedrag. Je mag echter niet (heel veel) meer dan die 30 uur gaan werken en dat mag een werkgever van jou ook niet vragen of eisen.

Als je vragen hebt kun je me een pb sturen!
zeeuws meisje
Lid

Berichtdoor Goli » ma mei 26, 2014 12:08 am

Als je voor 35% wordt afgekeurd, maar daar krijg je geen aanvulling voor in de zin van een gedeeltelijke
uitkering, hoe moet je dat dan financieel oplossen?
Er ontstaat dan toch een vrij groot gat in je salaris als je minder moet gaan werken?
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Keer terug naar Spierreuma (PMR)