Reuma en lichaamsbeweging.

In dit forum kun je terecht met vragen over spierreuma. spierreuma wordt ook wel polymyalgia rheumatica of PMR genoemd.

Moderator: Martijn

Reuma en lichaamsbeweging.

Berichtdoor Ben D. » do okt 03, 2013 12:23 pm

Ik zal mij zelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Ben, man van 64 jaar, en woonachtig in Houten. Mijn ziekte beeld is redelijk recent begonnen. In het kort komt het hier op neer. Begin april kreeg ik rug klachten. Tijdens deze klachten ontstonden in mijn lichaam overal belemmeringen en gewrichtspijnen. Eerst werd er vanuit gegaan dat het acute reuma was. Laboratorium onderzoek gaf aan dat het om het Parvo B-19 virus (vijfde ziekte) ging. Klachten verdwenen niet en namen toe. Na verder onderzoek bleek dat er spierreuma getriggerd was. Toen dit vastgesteld was, aan de prednison en inmiddels al redelijk aan het opknappen.
De reumatoloog gaf in begin april al aan dat ik moest blijven bewegen. Sportschool had ik toen al stil gezet waar ik diverse malen in de week kwam. Naast het sporten ben ik anderhalf jaar geleden begonnen met Taiji / Tai Chi. Van oorsprong een gevechtssport, maar nu afgeroomd tot een bewegingsvorm met ontspannen bewegingen. Ik heb sedert het begin van mijn ziektebeeld, voor zover mogelijk, geprobeerd 2 maal per dag tot een half uur oefeningen te doen die uit de Taiji komen. Mogelijk? dat dit mede invloed heeft gehad, dat ik deze week kan beginnen met afbouwen van de dosis prednison.
Taiji geeft minder tijdelijke stress aan het lichaam dan de cardio en kracht apparatuur in de sportschool. En daarnaast kan je de oefeningen ook thuis uitvoeren. De docent waar ik Taiji volg heeft ook een Taiji programma voor mensen met bewegings beperkingen. Waarin duidelijk rekening gehouden wordt met de persoonlijke conditie. Ik haal een deel van de bestaande documentatie aan.
2. Hoe werkt Tai Chi bij Reuma?
Een effectief oefenprogramma voor de gezondheid dat oefeningen bevat, die de spierkracht, de flexibiliteit en de fitheid verbeteren. Spierkracht is belangrijk voor steun aan en bescherming van de gewrichten, het is essentieel voor het normaal functioneren van het lichaam. Oefeningen voor de flexibiliteit stellen mensen in staat om makkelijker te bewegen en bevorderen de circulatie van vocht en bloed, wat de heilzame werking vergroot. Veel reumatische aandoeningen, zoals fibromyalgie, sclerodermie en spondylitis, worden gekarakteriseerd door stijve gewrichten die de lichaamsfunctie belemmeren. Tai Chi bij Reuma is bijzonder geschikt om de stijve gewrichten en spieren losser te maken. Fitheid is belangrijk voor de algehele gezondheid en voor het goed functioneren van het hart, de longen en de spieren. Tai Chi bij Reuma is ontworpen om al deze componenten te verbeteren.
Mocht je meer info willen kan je even kijken op de website www.allunga.nl Of contact op nemen. De lessen die ik volg worden gegeven in Houten maar kunnen ook elders gegeven worden in groepsverband. Wellicht dat er mensen zijn die voordeel kunnen doen met bovenstaande.
Als je in een deuk ligt, hoeft dit niet altijd van het lachen te zijn.
Ben D.
Nieuw lid

Reumavorm: Artrose/RS3PE

Re: Reuma en lichaamsbeweging.

Berichtdoor Johanneke » do okt 03, 2013 1:14 pm

Van harte welkom! En fijn dat Tai Chi je zo goed geholpen heeft!
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Spierreuma (PMR)