Medicatie voor spierreuma

In dit forum kun je terecht met vragen over spierreuma. spierreuma wordt ook wel polymyalgia rheumatica of PMR genoemd.

Moderator: Martijn

Medicatie voor spierreuma

Berichtdoor Tineke10 » ma dec 29, 2014 11:50 am

Hallo, sinds een paar dagen ben ik lid van dit forum. Ik ben 57 jaar, heb afgelopen zomer tijdens een fietsvakantie nog 900 km in 2 weken gefietst, ik Nordic Walk graag en maak(te) daarbij wandelingen van 20 tot 25 km.
Sinds begin september 2014 heb ik last van spierpijn in mijn hele lichaam. Bovenbenen, hamstrings, liezen, knieën, schouders en nek, spieren in mijn bovenarmen deden allemaal zeer. Het lopen ging moeizaam. Na de huisarts, enkele keren bloedonderzoek en doorverwijzing naar de reumatoloog is in november spierreuma vast gesteld. Omdat ik niet meteen aan de prednison wilde heb ik van de reumatoloog Celebrex (Celecoxib) 2x 200mg per dag als pijnstiller met ontstekingsremmer gekregen. De bloedbezinkingswaarden waren voldoende gedaald om hier mee door te mogen gaan. De pijn in mijn bovenbenen en liezen is vrijwel weg, ik kan weer mijn eigen tempo lopen (maar niet langer dan 1 uur). Mijn schouders en bovenarmen blijven echter pijn doen en zijn van invloed op het dagelijks functioneren. Ik slaap slecht omdat mijn schouders bij het liggen op mijn zij (mijn voorkeurshouding) na 20 minuten pijn gaan doen en ik er wakker van wordt. Dit is in het kort het beeld van mijn aandoening.
Op het forum zie ik eigenlijk alleen maar Prednison als medicatie. Mijn vraag is: wie heeft er ervaring met Celebrex (Celecoxib)? Wat zijn de resultaten? Ben ik te ongeduldig en duurt het misschien wat langer voordat mijn schouder en bovenarmen ook minder pijn doen? Wie gebruikt ook liever geen Prednison en heeft andere medicatie?

Tineke
Tineke10
Lid

Reumavorm: spierreuma

Re: medicatie voor spierreuma

Berichtdoor Wrenchman » ma dec 29, 2014 2:02 pm

Hallo Tineke, welkom hier.

Ik heb ervaring met Celebrex. Ik heb echter geen spierreuma of bloedbezinking, dus kan je alleen van míjn ervaringen vertellen. Maar de vraag die je stelt gaat meer over de werking van het medicijn ten aanzien van je aandoening.
Wat ik weet van Celebrex is dat het (zoals meer NSAIDS) een week of twee nodig heeft om een 'bloedspiegel' op te bouwen. Er zijn andere leden hier die dat nog veel mooier kunnen vertellen. Maar na die 2 weken zou het medicijn optimaal moeten werken.
Wat ik zelf merk van de Celebrex is dat ik, in het begin, wel wat minder pijn heb. De stijfheid die ik had is ook een stuk minder geworden. Inmiddels heb ik Tramadol erbij tegen de pijn en dat helpt best goed. Voor de slechtere dagen slik ik Paracetamol erbij en daarmee kan ik goed functioneren.

Maar een ieder is weer anders. Bespreek vooral de ervaringen die je hebt met je arts! Die kan eventueel andere medicijnen voorschrijven. Het is vaak een zoektocht en er zijn nog een hoop mogelijkheden, buiten Prednison. Hoe dit zit met spierreuma weet ik echter niet. Ben dan ook geen arts. ;)
En het is wel rap gekomen, die klachten van je. Ik hoop voor je dat ze je snel gericht kunnen behandelen en de pijn onder controle krijgen.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Tineke10 » di dec 30, 2014 11:19 am

Hallo Wrenchman,
Dank je wel voor je reactie. Ik gebruik Celebrex inmiddels anderhalve maand en op regelmatige tijden, dus die spiegel moet er wel zijn. Het effect op mijn benen is ook goed. Mijn zoektocht gaat dus nog even verder.
Tineke10
Lid

Reumavorm: spierreuma

Berichtdoor Wrenchman » di dec 30, 2014 11:02 pm

Dus gewoon het dialoog aan blijven gaan met je arts. Vertel wat de effecten zijn van Celebrex op je klachten en vraag of er eventueel nog alternatieven zijn. (die zijn er)
En geef heel duidelijk aan waarom je geen Prednison wilt. Dan komen jullie er vast uit. En ik hoop dat je uiteindelijk naar wens behandeld wordt.

Sterkte!
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Keer terug naar Spierreuma (PMR)