Bloedwaarden goed en toch pijn

In dit forum kun je terecht met vragen over spierreuma. spierreuma wordt ook wel polymyalgia rheumatica of PMR genoemd.

Moderator: Martijn

Bloedwaarden goed en toch pijn

Berichtdoor The@ » di jun 02, 2015 4:53 pm

Ik word vanaf begin april behandeld met prednison en ben nu aan het afbouwen. Begonnen op 60 mg toen 40 en morgen 30.
Volgens mijn internist zijn de bloedwaarden nu weer normaal. Toch heb ik (spier)pijn in mij hamstrings en bovenarmen.
Traplopen en tillen wordt "gestraft" en stilstaan is hoogst onaangenaam. Volgens de internist heeft dat niets met de PMR temaken
en ik twijfel omdat ik de pijn (her)ken. De huisarts zegt dat het wel nog naweeën van de ontstekingen kunnen zijn.

Wie herkent dit ?
The@
Nieuw lid

Reumavorm: pmr

Re: Bloedwaarden goed en toch pijn

Berichtdoor Pippa » za jun 06, 2015 2:38 pm

Hallo PMRér,

Als je de Prednison gaat afbouwen moet je lijf altijd wennen aan de lagere dosering. Als gevolg daarvan worden de klachten weer heviger totdat je lijf gewend is aan de lagere dosering. Succes met het afbouwen.
Pippa
Nieuw lid

Reumavorm: PMR

Berichtdoor The@ » zo jan 03, 2016 5:57 pm

Nu; zoveel maanden verder ben ik doorverwezen naar een reumatoloog.
Eind november twee weken in ziekenhuis gelegen voor het versneld afbouwen van pred t.b.v. een ct scan.
Dit omdat ik nogal hoofdpijnklachten had en men een arteriitis temporalis vermoedde.
De scan liet geen alarmerende dingen zien.
Wel gingen mijn ontstekingswaarden meteen omhoog en zit ik dus weer aan de pred 20 mg p. dag plus MTX 25 mg p week.
En ik blijf maar pijn in de spieren houden.
Wat ook geen goed doet is dat ik sinds kort ook nog last van astma heb.
The@
Nieuw lid

Reumavorm: pmr

Berichtdoor Lalage » zo jan 03, 2016 7:01 pm

Bloedwaarden zeggen lang niet alles! Mijn waarden zijn ook altijd goed, ook al is de boel nog zo ontstoken.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Hermione » ma jan 04, 2016 12:42 pm

hier hetzelfde, nog nooit verhoogde ontstekingswaardes in het bloed gehad, maar wel allerlei ontstekingen door de sarcoïdose.

Die astma, weet je zeker dat het dat is? Je kunt namelijk ook longproblemen krijgen door de mtx. Of het kan een allergische reactie zijn op één van je medicijnen, al lijkt het me stug dat met een dosering prednison van 20mg je dan nog allergieklachten zou hebben.

Ik las ook de berichten hierboven in de draad. Hoofdpijn bij het afbouwen van de prednison is héél bekend. Dan heeft je lichaam (tijdelijk) een tekort, en trekt de bijnierschors het niet om zelf dat tekort aan te vullen. Je krijgt dan hoofdpijn, rugpijn, pijn in allerlei spieren en gewrichten.
Ook de extra ontstekingen door het afbouwen zijn hier bekend. Ik slik dan iets meer mtx om dat op te vangen, en meestal gaat dat goed. Op dit moment zit ik echter op een punt, dat de ontstekingen niet meer weg lijken te gaan.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor zonnetje73 » ma jan 04, 2016 9:11 pm

Ik heb RA, maar herken de bijwerkingen van prednison afbouwen wel. Ik heb vorig jaar 3 kuren gehad en na de derde kuur heb ik nu 3 maanden later nog steeds last van mijn beide ellebogen. De reumatoloog zegt dat het mijn pezen zijn en heeft me doorverwezen naar de mensendieck fysiotherapeut. Daarnaast krijg ik 7,5 mg mtx (via injectiepen). De fysio heeft mijn lijf, vooral mijn schouders, nek, rug, elleboog- en pols- en vingerkootgewrichten losgemaakt. Dat heeft me enorme verlichting gegeven. Zeker tezamen met 2 floatsessies (drijven in warm zout water). Helaas is de kwaal met de ellebogen nog niet helemaal weg. Wel minder, maar dat komt ook omdat ik sinds 2 november ziek thuis ben en daardoor veel minder op een dag doe. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
zonnetje73
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor MaartenE » zo maart 20, 2016 12:06 pm

He Zonnetje,

Lees in jouw bericht dat jouw Fysio je spieren los gemaakt heeft. Mijn fysio wil dit niet doen aangezien dit voor de korte termijn is.. loop nu al een jaartje of 7 bij de fysio en ga nu sinds een jaar niet meer omdat ik het 'zelf' moet oplossen middels oefeningen. Op dit moment zit mijn rug, schouder, armen en benen 'vast' en is het elke morgen een opgave om de dag te beginnen. Als ik eenmaal paar uurtjes en wat paracetamol verder ben gaat het wel redelijk.

Hoe hou jij het, het beste vol?

Grt.
MaartenE
Lid

Reumavorm: RA+ Crohn

Keer terug naar Spierreuma (PMR)