Tietze onduidelijkheid

In dit forum kun je terecht met vragen over het syndroom van Tietze en costochondritis.

Moderator: Martijn

Tietze onduidelijkheid

Berichtdoor Henrie94 » zo dec 01, 2013 8:24 pm

Hallo allemaal,

ik heb al een aantal maanden(circa 7) last van een zeurende inwendige druk aan de linker kant van mijn borst in de buurt van mijn hart.
De druk is constant aanwezig soms wat minder en soms wat erger. Ik heb verder bijna nooit steken of pijn. Ik heb al die tijd gedacht dat het mijn hart was en dat ook tegen de huisarts verteld, Na 2x een holter onderzoek gehad te hebben van 24 en 48 uur (hartritme monitor), is hier niks uitgekomen en geen afwijkingen. Wel waren er wat overslagen te zien die ik ook regelmatig voel. Heb ook nog een bloedonderzoek en thoraxfoto en slikfoto van mijn slokdarm/maag gehad, ook dit was allemaal positief. Ik ben toen doorverwezen naar een psycholoog met de boodschap dat ik hypochondrie zou hebben.. oftewel het zal wel tussen mijn oren zitten. Er zijn tijdens deze periode natuurlijk angsten ontstaan omdat ik niet meer wist waar ik het zoeken moest en wat er aan de hand is. Uiteindelijk ben ik weer naar de huisarts gegaan met de boodschap dat de druk nog steeds niet weg was. Hij heeft me toen wat bekeken en gevoeld en kwam tot de conclusie dat ik een lichte vorm van het syndroom van Tietze zou hebben.
dit is nu 2 weken geleden dat ik dit weet.

Ik ben wat research gaan doen over het syndroom van tietze, en ik lees alleen maar dingen over helse steken in de borstkas en mensen die bijna niet kunnen zuchten of bewegen. en dat de huid rood zou moeten zijn en zwellingen van het kraakbeen, dit heb ik allemaal niet. Enigste wat ik voel is een zeer vervelende druk lichte druk in me borstkas. Zijn hier misschien mensen die wat meer ervaring met tietze hebben en mij kunnen vertellen of er misschien niet een verkeerde diagnose gesteld is?

**mijn leeftijd is 19.

Mvg.
Henrie94
Nieuw lid

Reumavorm: Tietze

Re: Tietze onduidelijkheid

Berichtdoor Lavender » ma dec 02, 2013 11:52 am

Hoi!

Wat een vervelende weg heb je al achter je.
Herkenbaar ook wel.
Tietze kan zich in veel verschillende vormen uiten, net als reuma bij ieder mens verschillend kan zijn.
Dus ja het is goed mogelijk dat je het hebt en het zich (nu nog) bij jou op deze wijze uit.

Daarnaast wil ik je ook graag even wijzen op de mogelijkheid dat het een probleem zou kùnnen zijn met je schildklier.
Alle klachten die je hierboven beschrijft kunnen namelijk goed onder die noemer geplaatst worden.
Ik verwijs je hierbij eerst naar een website van een vereniging die zich er hard voor maakt dat artsen niet blind moeten varen op bloeduitslagen alleen, maar juist moeten kijken naar symptomen www.vgns.nl

Ik kan me voorstellen dat je een beetje onzeker wordt van dit alles, maar probeer toch je eigenwaarde niet te verliezen. Jouw lichaam, jouw klachten. Niemand voelt wat jij voelt dus ze hebben je serieus te nemen.

Sterkte!
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor Henrie94 » ma dec 02, 2013 2:51 pm

Bedankt voor je reactie!

Het is al een tijdje terug maar ze hebben mijn bloedwaarden voor mijn schildklier ook onderzocht en het bleken allemaal perfecte bloedwaarden te zijn :econfused: .
Heb even naar de symptomen en klachten gekeken op de website en herken wel wel een aantal psychisch en lichamelijke dingen.
Wel moet ik zeggen dat ik de laatste tijd wat ongezond leef, ik heb begin dit jaar mijn opleiding afgerond en doe sindsdien eigenlijk helemaal niks meer. Alleen werk ik zo'n 20 uur in de week. Verder zit ik eigenlijk alleen maar stil, beweeg eigenlijk ook niet meer. Ga nachts pas laat naar bed en sta ook laat op. En overdag eet ik ook niet veel. Wellicht speelt dit ook een rol?

mvg
Henrie94
Nieuw lid

Berichtdoor Lavender » ma dec 02, 2013 3:02 pm

Tja, het zal niet in je voordeel werken in ieder geval :wink:
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor Dani- » ma dec 02, 2013 5:37 pm

Zoals ik het lees is eerst het niks doen begonnen en daarna de pijn.

Heel serieus: pak jezelf aan. Jemig. Je bent 19. Voor stilzitten is er tijd zat, als je stil zit heb je ook meer tijd om na te denken. Dat kan je behoorlijk somber maken. Doe eerst iets aan je levensstijl!!

Eet gezond, wandel, ga een leuke hobby zoeken. Niemand, ook wij met reuma niet, hersteld of blijft gezond als hij niets doet.
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Henrie94 » do dec 05, 2013 6:03 pm

Jep.. Inderdaad ik word er ook gek van om geen bezigheden te hebben. 2014 begin ik gelukkig weer met school en heb ik weer een normaal dagelijks ritme. Daarnaast wil ik me weer gaan focussen op kracht training. Dit heb ik al eerder anderhalf jaar gedaan maar gestopt vanwege snelle hartslagen paniekaanvallen en angst... Dit is nu gelukkig een stuk minder. Maar nu de dokter zegt dat ik tietze heb vraag ik me af of het wel verstandig is om kracht training te doen vanwege de zware belastingen etc.

Mvg.
Henrie94
Nieuw lid

Berichtdoor Dani- » do dec 05, 2013 6:48 pm

Ik typ momenteel met ontstoken vingers.. Ondanks dat moet ik blijven bewegen. Ik zou gerust gaan trainen. Mocht de pijn heftig erger worden en niet verbeteren binnen drie dagen zou ik een stapje rustiger aan doen..
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Syndroom van Tietze