Ra en schildkliermedicijnen

In dit forum kun je terecht met vragen over jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA).

Moderator: Martijn

RA en schildkliermedicijnen

Berichtdoor HCDG67 » di nov 06, 2007 7:46 am

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en zou graag weten of iemand hier iets meer over weet.
Twintig jaar geleden werd geconstanteerd dat ik RA had, het begon eerst in mijn vingers en polsen, later in de nek, enkels en eigenlijk langzamerhand in elke scharnier van mijn lichaam. Omdat het maar heel langzaam erger werd en ik de medicijnen niet goed kon verdragen, besloot ik om geen medicijnen te gebruiken.
Nu komt het vreemde van het verhaal: Twee jaar geleden werden er goedaardige knobbeltjes om mijn schildklier ondekt (de schildklier werkte verder wel normaal, geen afwijkingen in het bloedbeeld) en kreeg daarvoor thyroxine voorgeschreven. Zo'n half jaar nadat ik hiermee begonnen was, merkte ik dat ik mij veel beter kon bewegen en ook veel minder pijn had. Nu is het zelfs zo dat er dagen zijn dat ik gewoon vergeet dat ik RA heb. Ik ben nog wel af en toe stijf en er heb af ten toe ook nog wel wat pijn, maar het is zo weinig dat ik zelfs na tien jaar weer naar de fitness ga. De vergroeingen in mijn handen enzo blijven mijn bewegingen beperken, maar ik kan weer zonder hulp de dop van een fles opendraaien. Ook heb ik geen aanvallen met verhoging meer en heb nooit meer van die afschuwlijke moeheidsperiodes. Nu ben ik gewoon moe als ik veel gedaan heb en dat is een gezond gevoel.
Weet iemand of schildklierhormonen een positief effect kunnen hebben op RA, of is dit een toeval of tijdelijke verbetering?
HCDG67
Nieuw lid

Berichtdoor jannie » di nov 06, 2007 9:32 am

Hallo. Ik zou het niet weten. Maar ik wil je wel welkom wensen op dit forum.

Gr. Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Berichtdoor paola » di nov 06, 2007 10:31 am

Hoi,

Ik heb hier ook geen verstand van, maar is er vast wel iemand op dit forum die het wel zou kunnen herkennen.

In ieder geval welkom hier!

Afbeelding

Groetjes
Paola
paola
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Priscilla© » di nov 06, 2007 12:46 pm

Hallo HCDG!

Ikzelf heb ook RA maar geen ervaring met schildklierhormonen.
Maar wat jij daar beschrijft klinkt wel fantastisch!
ik vraag me af, heb je contact met een arts wat betreft de reuma en zoja, heb je die op de hoogte gesteld?
ik zou dat zéker doen!

stel dat het een nieuwe vooruitgang is voor de ontwikkeling en "genezing" van reuma, dan heb jij dat bij toeval ontdekt misschien!
misschien kan er laberatorisch eens beter naar gekeken worden.
houd dit niet voor jezelf, maar deel het met een arts die er misschien iets mee kan.
het zou toch fantastisch zijn dat meerdere mensen op zo'n manier hun reuma mogen ervaren zoals jij dat doet.
owja!
welkom op het forum ;)
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

reumatoide artritis

Berichtdoor jokebruis » di nov 06, 2007 8:38 pm

Geweldig dat je je zo goed voelt! En welkom hier op het forum :D

gr jen
Met z'n allen in het RA schuitje,soms is de zee mooi en kalm en soms denk je dat je verdrinken gaat
jokebruis
Lid

Reumavorm: RA,Artrose

Dochtertje van 6 reuma en ziekte van graves (schildklier)

Berichtdoor miranda1972 » wo nov 07, 2007 3:46 pm

Hallo HCDG,
Ik ben ook nieuw hier.
Mijn dochtertje heeft jeugdreuma en heeft heel veel medicijnen geprobeerd en als laatste enbrel, ongeveer een half jaar terug is er bij haar de ziekte van graves geconstateerd dit is een sterk versnelde werking van de schildklier. Zij is begonnen met strumazol om de schildklier te remmen en sinds 2 maanden is daar thyrax bij gekomen om weer schildklierhormoon toe te voegen. Nu moet ik zeggen dat de reuma op dit moment helemaal weg is en het heel erg goed met haar gaat de enbrel zijn we zelfs gestopt en ze gebruikt nu geen medicatie meer voor reuma. Af en toe klaagt ze nog over haar knieen, maar haar handen ed. hoor ik haar noit meer over.

Nu weet ik dat door de schildklier je veel pijn in je gewrichten kan hebben en dat je ook veel last van spierzwakte kan hebben dit was bij onze dochter ook het geval dat was zelfs zo erg dat ze geen 100 meter meer kon lopen, nu daaraantegen hebben we geen rolstoel meer nodig en gaat het eigenlijk heel erg goed op een paar slechte dagen tussen door. Dus misschien komt het ook wel dat de reuma door de schildklierafwijking veel erger leek dan hij in werkelijkheid was. Misschien heb je hier iets aan. Als je nog wat wil weten hoor ik het wel.
Groetjes Miranda
miranda1972
Nieuw lid

Berichtdoor HCDG67 » wo nov 07, 2007 4:55 pm

Allereerst bedankt voor het hartelijke welkom allemaal.

Miranda, ik heb nog even mijn medische geschiedenis nagekeken, en 7 jaar geleden heb ik al een eerste schildklier onderzoek gehad en toen was alles in orde. Nu kan het natuurlijk zijn dat ze iets over het hoofd gezien hebben, er worden nu eenmaal fouten gemaakt.
Fijn dat het ook met je dochtertje beter gaat, het lijkt me vreselijk als je al op zo'n jonge leeftijd beperkt in je bewegingen bent.

Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat ik weer zoveel dingen kan doen die ik al jaren had afgeschreven. Wel een beetje voorzichtiger dan vroeger, omdat ik toch bang ben iets te forceren.

Pricilla, ik ben al jaren niet meer bij een arts geweest, omdat ik hij toch niets anders kon doen dan medicijnen voorschrijven die ik toch niet in wou nemen, maar mischien dat ik hem een briefje schrijf om te vertellen dat het nu zo goed gaat. In het ergste geval gooit hij het in de prullebak.
HCDG67
Nieuw lid

Berichtdoor Priscilla© » wo nov 07, 2007 5:49 pm

inderdaad, dat zou je misschien kunnen doen als je dat wilt.
misschien alleen al om je ondervindingen met thyroxine te delen.
ik bedoel, ik zou best willen dat mijn arts hiervan op de hoogte is als dit werkelijk zo goed helpt.
zo zullen de meeste patienten wel denken vermoed ik.
Bij Miranda haar dochter lijkt het ook op die manier te werken blijkbaar.
Gelukkig dat het weer beter gaat met je dochter Miranda!
Én welkom op het forum. ;)
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor jannie » wo nov 07, 2007 6:56 pm

WELKOM MIRANDA.

GR.JANNIE.
Afbeelding
jannie
Lid

RA en schildkliermedicijnen

Berichtdoor Marion » vr nov 09, 2007 9:11 pm

Hallo, ook ik ben nieuw op dit forum en was eigenlijk op zoek naar info over Polyartritis toen ik toevallig deze topic tegenkwam.
Zelf ben ik schildklierpatient en daarom mijn reactie.
Er zijn vele mensen met een schildklieraandoening die reumatische klachten hebben. Omdat de reumatische klachten in eerste instantie de boventoon voeren, kan het zijn dat een behandelend arts niet verder kijkt en diagnose Reuma stelt.
Pas als ook andere klachten een rol gaan spelen, en dat kan in geval van een schildklier jaaaaren duren, kan het zijn dat men ontdekt dat de schildklier niet goed functioneerd. Met een juiste dosis schildklierhormonen kunnen reumatische klachten verdwijnen.
Omdat beide ziektes auto-immuunziektes zijn, kunnen ze ook samen voorkomen.

Verder op zoek naar Polyartritis.

Groet,
Marion
Marion
Nieuw lid

Berichtdoor jannie » za nov 10, 2007 12:41 am

WELKOM MARION.
Gr. Jannie
Afbeelding
jannie
Lid

Berichtdoor pingeltje » ma dec 03, 2007 4:13 pm

Hoi, ik ben ook nieuw op dit forum en zag dit berichtje staan en moest even reageren :D Een schildklieraandoening is niet altijd een auto-imuunziekte, wat betreft een te langzame schildklier is dit als ik het goed heb alleen bij Hashimoto zo, maar ook andere vormen kunnen naast RA bestaan. Schildklierhormonen kunnen wel een positief effect hebben op RA, zoals al gezegd kan een probleem met de schildklier zich ook uiten in reumatische klachten.
Zelf heb ik sinds mijn 18e de ziekte van Hashimoto en sinds een jaar is bekend dat ik RA heb. Vlak voordat dit bekend was had ik met mijn internist afgesproken dat ik nog maar 1 keer per jaar bloed zou prikken voor Hashimoto, maar nu bekend is dat ik RA heb moet ik dit iedere 2-3 maanden doen. Als mijn schildklier minder werkt heeft dit nl ook weer invloed op mijn RAklachten.
HCDG, dat je schildklier 7 jaar geleden getest is zegt natuurlijk weinig over wat je schildklier nu doet. Daarnaast vinden sommige artsen het niet nodig om bij een kleine verhoging van de waarde nog een keer te laten onderzoeken of door te sturen en zeggen ze jou dat alles goed is, terwijl een kleine verhoging soms al redelijke klachten kan geven en vaak duidt op een beginnende Hypo. Zelf ben ik met een lichte verhoging bij de internist gekomen, dit omdat mijn moeder ook hypo is en de arts om deze reden verder wou laten onderzoeken. Bij mij hielp een lichte dosering thyrax tegen de klachten die ik op dat moment had, terwijl de meeste artsen het bij mijn verhoging niet nodig hadden gevonden actie te ondernemen.
pingeltje
Nieuw lid

Berichtdoor jannie » di dec 04, 2007 12:22 am

WELKOM PINGELTJE GR. JANNIE.
Afbeelding
jannie
Lid

Re: RA en schildkliermedicijnen

Berichtdoor HCDG67 » zo maart 30, 2008 3:19 pm

Even een update. Ik ben intussen weer bij de endocrinoloog (voor de schildklier) geweest en heb haar verteld dat mijn reuma klachten veel minder zijn. Ze zegt dat het inderdaad vaak voorkomt dat mensen zowel RA als schildklierproblemen hebben, en dat er vaak niet verder gezocht wordt als er RA geconstanteerd is, met alle gevolgen vandien. De symptomen van een te langzame werkende schildklier kunnen de RA erger doen lijken dan het in werkelijkheid is. Ook zij ze dat in sommige gevallen de extra schildklier hormonen een gunstig effect hebben op de RA. Dus nu ga ik in juni weer bloed prikken om te kijken of ik me niet alleen beter voel, maar ook beter ben.
Intussen ga ik gewoon lekker door met sporten, en ik voel me bijna elke dag goed. Eigenlijk is het alsof ik mijn leven terug heb gekregen (met een paar kleine beperkingen). 's Morgens kom ik uit bed zonder dat ik eerst mijn benen op de goede plaats moet leggen, en armen, vingers en benen hoeven niet meer eerst een half uur 'opgewarmd' te worden. En het beste van alles is dat die afschuwlijke moeheid weg is. Als ik nu moe ben is het gewoon omdat ik te veel gedaan heb. De vergroeingen komen natuurlijk nooit meer goed, en het zal ook mischien niet altijd goed blijven gaan, maar zolang als het duurt geniet ik er elke dag van.
HCDG67
Nieuw lid

Re: RA en schildkliermedicijnen

Berichtdoor MamaAnouk » ma maart 31, 2008 3:43 pm

Hai HCDG67,

wat geweldig dat je je nog steeds zo goed voelt!
Bij mij is het een ander verhaal. Bij mij is in augustus 2001 hypothereoidie ontdekt (een te langzaam werkende schildklier) en sinds een jaar heb ik RA ontwikkelt. Ik heb dus zeker geen verband ertussen kunnen ontdekken. Helaas mag ik wel zeggen. Maar ik zal het zeker ter sprake brengen bij internist én reumatoloog. Wie weet kan een verhoging van de medicatie toch iets meer pijnverlichting geven.

Groetjes Anouk
MamaAnouk
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA)