Jeugdreuma: na 7 jaar weer klachten?

In dit forum kun je terecht met vragen over jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA).

Moderator: Martijn

Jeugdreuma: na 7 jaar weer klachten?

Berichtdoor Patty » do okt 30, 2008 10:38 pm

Hoi allemaal,

Ik heb dit forum zojuist gevonden en dit is dus mijn eerste berichtje. Ik ben benieuwd of iemand het volgende herkent.

Rond mijn 6e is de diagnose monoarticulaire JIA (in de rechterknie) gesteld. Ik heb lange tijd bij een reumatoloog gelopen en de eerste jaren ook medicatie en fysiotherapie gehad. De klachten namen langzaam af en dit was ook in het bloed te zien. Uiteindelijk had ik alleen nog klachten bij zware fysieke belasting of als ik ziek was. Dit heeft er toe geleid dat ik op mijn 12e "ontslagen" ben. Een jaar later heb ik nog een irisontsteking gehad, maar verder niets bijzonders.
Nu echter, nu ik 19 jaar ben, heb ik sinds twee weken erg last van mijn linkerknie, die ook dik is. Ik herken de pijn als de pijn van vroeger in mijn rechterknie. Bovendien heb ik al een aantal maanden veel last van mijn rechterelleboog. Dit had ik een beetje afgedaan als RSI of overbelasting (ik slaap er vaak op en til er elke dag een paar keer een zware rugzak mee op), maar nu ik dat met mijn knie heb begin ik 'm een beetje te knijpen dat de reuma misschien is teruggekomen. Het rare aan het hele verhaal is alleen, dat ik niet echt last heb van mijn rechterknie, waar de reuma dus vroeger zat.
Herkent iemand het dat de reuma na lange tijd van zo goed als klachtenvrij opeens terugkomt? En dan ook nog in andere gewrichten?

Ik hoop van jullie te horen!
Patty
Patty
Nieuw lid

Reumavorm: Jeugdreuma

Re: Jeugdreuma: na 7 jaar weer klachten?

Berichtdoor dillie » vr okt 31, 2008 7:45 am

Helaas herken ik dat wel. De reuma is bij mij ook langere tijd (circa 3 jaar) in remissie geweest. Maar het is toch weer teruggekomen. (En niet meer weggegaan.) Het zit bij mij ook steeds in andere gewrichten. Zo heb ik soms maandenlang ontstoken polsen, en dan ineens gaat dat over en komt het bijvoorbeeld in mijn schouder of enkels.
Gezien je voorgeschiedenis toch maar even doorverwijzen of tenminste bloed laten prikken.
Hopelijk valt het mee.
Groetjes van Dillie.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor Frieda » vr okt 31, 2008 10:10 am

Hoi Patty,

Allereerst welkom hier op het forum, alhoewel ik hoop, dat je hier niet thuishoort en de reuma dus niet terug is.
Helaas herken ik jouw verhaal wel heel goed. Ik kreeg jeugdreuma toen ik 13 jaar was en met behulp van medicatie werd dit op den duur weer helemaal rustig en zoals jij ook zegt, werd ik toen ik 17 jaar was 'ontslagen' bij de reumatoloog. Ik werd dus min of meer genezen verklaard en men dacht, dat ik er overheen gegroeid was.

Toen ik begin 20 was, deed ik dus ook weer lekker aan sporten als steps en airobics en toen ik uiteindelijk 22 jaar was, had ik samen met mijn vriend (nu mijn man) een huis gekocht en zijn we samen gaan wonen. In die tijd hebben we veel geklust in huis, waardoor ik waarschijnlijk mijn lichaam toch teveel heb overbelast. Later kreeg ik dus ook slijmbeurontstekingen in mijn schouders en dit had als gevolg, dat de reuma ook weer oplaaide. Ik herkende de pijn ook weer meteen. In mijn jeugd had ik voornamelijk last van mijn heupen, knieen en enkels, maar toen begon het juist met mijn voeten en handen en daar kwamen steeds meer gewrichten bij, totdat alle gewrichten eigenlijk meespeelden. Toen ik 23 jaar was, werd dus ook de diagnose RA gesteld en bleek dus dat ik een volwassen variant had.

Niet echt een opbeurend verhaal voor jou dus, maar ik hoop dat het in jouw geval mee zal vallen. Wel zou ik, als ik jou was, zo snel mogelijk actie ondernemen en naar een reumatoloog gaan. Als dan wel blijkt, dat de reuma terug is, kun je zo snel mogelijk medicatie krijgen, zodat de schade beperkt kan blijven. Toen ik in de begintijd, dat het terug was, weer goed was ingesteld op medicatie, kon ik na verloop van tijd weer prima mijn leventje doorzetten zonder pijn.

Veel sterkte met alles en ik hoop, dat het meevalt.

:wink: Frieda
Frieda(41), gelukkig getrouwd met Dirk(46) en moeder van Anouk(11) en Noelle(2).
Afbeelding
Frieda
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Patty » vr okt 31, 2008 8:30 pm

Bedankt voor jullie snelle reacties! Helaas niet helemaal waar ik op gehoopt had, maar nu kan ik er rekening mee houden dat er wel degelijk iets mis kan zijn. Vandaag is de pijn weer erger geworden; ik kan niet lang meer lopen en mijn knie wordt steeds stijver. Ik ga dinsdag langs de huisarts, die mij dan hopelijk door zal sturen voor bloedprikken. Ik zal nog van mij laten horen :).

Groetjes,
Patty
Patty
Nieuw lid

Berichtdoor Priscilla© » za nov 01, 2008 12:36 am

hoi hoi,

mijn jeugdreuma is ook zo'n beetje 5 jaar weg geweest.
toen ik zo'n jaar of 16 á 17 was kwam het weer terug.
inmiddels ben ik 33 en heb ik nog steeds reuma. :(
sorry, ik had je liever wat hoop willen geven, maar ook door mijn bericht word dat misschien moeilijk.
toch niet opgeven hoor!
sterkte!
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Mark » zo nov 02, 2008 11:58 am

Hoi ik heb het later ook weg gekregen 10 jaar 8 jaar. En ik heb het vanaf anderhalf jaar. Nu ben ik 16 maar ik heb alleen nog last van de pijn als ik loop of sommige dingen doe zelfs staan doet pijn en dat blijft constant meestal. Maar ik heb geen aanvallen. Meer alleen constante pijnen dan aan mijn knieen en soms ellebogen als ik typ.

Verder wens ik je sterke en ik hoop dat alles goed komt voor je.
Afbeelding
Mark
Lid

Berichtdoor Nikki » do nov 06, 2008 12:11 am

Ik heb weleens gelezen dat jeugdreuma in je puberteit een sluimerende periode kan kennen, waarin het lijkt dat het over is, om vervolgens na de puberteit weer op te spelen. Je zegt het gevoel te herkennen van vroeger. Ik zou dat serieus nemen, en een afspraak met de arts maken. Dan weet je het zeker.
Nikki
Lid

Reumavorm: Jeugd-reuma

Berichtdoor ×Kiki » wo jun 08, 2011 5:53 pm

Ik herken dit ook, heb het zelfde gehad.
Ik heb het gekregen toen ik 1½ jaar was, tot mijn 4e, toen was het ontzettend moeilijk te vinden, maar het bleek reuma te zijn.

Daarna is het een heeeele tijd weggeweest, en toen ik 11 jaar was kreeg ik het weer, en nu ben ik bijna 16.
×Kiki
Nieuw lid

Berichtdoor willy » ma jun 20, 2011 11:24 am

Hallo,

ik herken dit ook; met 6-7 jaar had ik erge pijn aan mijn voeten en heb een paar jaar aangepaste schoenen gedragen.
daarna bleef het rustig totdat ik 21 jaar was, kreeg toen last van ochtendstijfheid, moeheid en vage gewrichtsklachten.
Met 26 jaar, na de bevalling van mijn oudste kind ging het flink mis en is de diagnose r.a. gesteld.
bij mij is het verloop uiteindelijk mild en ik vind dat ik er prima mee kan leven.
Ik heb al tig medicijnen gehad, sommige hielpen niet of gaven bijwerkingen na korte of langere tijd, vaker ging het langere tijd goed, nu gebruik ik al weer 8 jaar arava.
Ik vind dat ik minder last heb en er beter mee om kan gaan naarmate ik ouder (en ws rustiger!) word, ga dus niet bij de pakken neerzitten en zorg vooral goed voor jezelf!
neem genoeg rust en doe vooral wat je wel kan en leuk vind.

gr. willy.
willy
Lid

Reumavorm: r.a.

Berichtdoor MaartenE » za jun 25, 2011 9:30 am

Hallo
Helaas herken ik dit ook, bij mij is op mijn 4e JIA ontdekt en op mijn 17e ben ik gezond verklaart. In 2008 is bij mij de ziekte van Crohn geconstateerd dit is ook een autoimmuunziekte net als reuma.
Een jaar nadat de ziekte van Crohn ontdekts was begon mijn linkerknie weer dik en warm te worden, de pijn die ik voelde herkende ik van vroeger en ben daarom naar de huisarts gegaan met mijn ervaring uit het verleden.
Na een bezoek aan de Maartenskliniek in Woerden was het al gauw duidelijk, je hebt Reuma.
Ik ben dus klachtenvrij geweest van mijn 17e tot mijn 24e nu is het helaas weer terug en zal ik er mee moeten leren leven.

Sterkte allemaal!
MaartenE
MaartenE
Lid

Reumavorm: RA+ Crohn

Keer terug naar Jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA)