Wie herkent dit?

In dit forum kun je terecht met vragen over jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA).

Moderator: Martijn

Wie herkent dit?

Berichtdoor anneke » ma mei 15, 2006 7:21 pm

Hallo allemaal

dit is mijn eerste reactie hier. Ik ben 38 en een aantal maanden terug is vastgesteld dat ik RA heb. Ik lees hier dat de meeste mensen heel vlug moe zijn. Mijn grootste probleem is echter dat ik minder klachten heb zolang ik in beweging ben, maar van zodra ik een paar uur in bed lig word ik wakker van de pijn. :cry:

Zijn er mensen die dit herkennen? Ik ben alvast blij dat ik niet de enige ben met deze vervelende aandoening.

Groetjes!
anneke
Lid

Berichtdoor Pakspul » ma mei 15, 2006 7:47 pm

Moe zijn heb ik helemaal geen last van, maar dit kan ook zijn omdat ik iets jonger ben dan gemiddelde volk hier :oops:

's ochtends ben ik ook meestal een vrij.. netzo als een computer heb ik tijd nodig om op te starten alleen ik doe er uurtje over Afbeelding
Pakspul
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » ma mei 15, 2006 8:20 pm

Welkom op het forum!

Ik ben wel vaak ontzettend moe. En ook je klacht dat het beter gaat met beweging mar dus niet als je een hele nacht in bed ligt komt me bekend voor.
Meestal ga ik even uit bed, loop even rond, doe een paar oefeningen en dan weer naar bed. Op die manier krijg ik meer slaap dan wanneer ik maar in bed blijf liggen woelen.
Laatst bijgewerkt door Eigenwijs op ma mei 15, 2006 8:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Eigenwijs
Site Admin

Wie herkent dit?

Berichtdoor eury » ma mei 15, 2006 8:21 pm

Hoi Anneke,

Ja ik herken t wel..in dezelfde houding zitten of liggen geeft mij ook veel
meer pijn . s 'nachts tegen uur of vier dan is alles stijf en pijnlijker en bij t opstaan heb ik echt heel veel tijd nodig om op gang te komen.
Douchen en aankleden is al hele klus.
Ook ben ik heel vlug moe ..eigenlijk zeg ik het verkeerd ..de dingen die ik probeer te doen vermoeien me heel vlug, heb er wel de zin in maar kom mezelf dan wel heel erg tegen. Dus moet heel erg doseren ..afwasmaschine leeg ruimen ..pauze..boodschapje doen ..pauze..

groetjes eury
eury
Lid

Berichtdoor nikita » di mei 16, 2006 4:45 pm

hoi anneke van harte welkom hier !!!
Geniet van elke dag..
Want Elke dag kan je laatste zijn....
nikita
Lid

Berichtdoor jolijn » za mei 20, 2006 7:10 pm

vermeoidheid herken ik wel en de stijfheid ook.Ik heb een hometrainer op mijn slaapkamer staan en als ik uit bed kom ga ik eerst 10 minuutjes als een oude oma fietsen en daardoor kan ik iets beter lopen en als ik een uurtje op ben wordt de stijfheid minder.De hometrainer gebruik ik veel, wel een keer of vijf per dag, iedere keer maar tien minuutjes maar het zorgt er wel voor dat ik minder stijf ben en bewegen is goed als je reuma hebt, al is het wel effe doorzetten als je pijn hebt :cry:
gelukkig is er meer in het leven dan reuma
jolijn
Lid

Berichtdoor anneke » za mei 20, 2006 7:54 pm

Dag Jolijn

wat je schrijft over dat fietsen is heel herkenbaar voor mij, ik zou soms de hele dag op de fiets zitten om minder pijn te hebben, gelukkig ben ik dol op fietsen 8)

Bewegen doet me goed, ook 's nachts, maar een halve nacht oplopen is in mijn geval niet haalbaar als ik overdag een helder hoofd wil :cry:
anneke
Lid

Berichtdoor jolijn » zo mei 21, 2006 2:36 pm

Hoi Anneke, je hebt gelijk, de halve nacht opzitten is ook niks alleen is de realiteit bij mij wel dat het vaak gebeurd vanwege de pijn maar ik kan er redelijk goed tegen om slecht te slapen. En fietsen is voor mij ook een uitkomst maar dan wel op de hometrainer,op straat vindt ik het veel moeilijker.Lang leve de hometrainer dus :P
gelukkig is er meer in het leven dan reuma
jolijn
Lid

nieuw medicijn

Berichtdoor Prisley » di mei 23, 2006 3:05 pm

Sinds november 2005 gebruik ik 1x per week Enbrel-injecties en die werken heel goed.
Ik ben 20 jaar aan de Goud-injecties geweest en toen ik verhuisde naar een andere stad zei m'n nieuwe arts: weg met die troep! Ik heb wat nieuws voor je: Enbrel. Nu ik 't dus 6 maanden gebruik voel ik me stukken beter en doen m'n gewrichten amper nog zeer. Ik heb nog wel een paar andere medicijnen erbij, maar daar moet ik mee afbouwen.
Ik ben nog wel steeds erg moe, maar de arts concludeerde gisteren dat ik bloedarmoede heb, terwijl ik dacht dat dat door de Enbrel kwam, maar dat is dus niet zo. Hoewel Enbrel biologisch is en veel minder slecht is als de chemische middelen, heeft 't wel een bijwerking nl: je bent wat sneller vatbaar voor griepjes en virussen. Dat klinkt erger dan het is. Afgelopen winter was ik wat vaker dan normaal verkouden, maar ik vind dat niet erg, want m'n gewrichten deden zo goed als geen pijn en dat vond ik dus belangrijker! Misschien een tip voor jullie?
Ik heb al vergroeiïngen aan al m'n gewrichten behalve aan m'n heupen en rug niet, dus dat 't helpt is erg bijzonder.
Trouwens je moet wel al MTX hebben gebruikt en er mee gestopt zijn vóórdat je aan Enbrel mag beginnen...
Nou voor vragen, mail me maar hoor, 8) Prisley xxx
Interesses: Italië, Italiaans eten, mijn hond Bailey(Cane Corso); kletsen met vrienden; pilsje pakken op terrasje; van alles lezen; muziek en zingen
Prisley
Nieuw lid

Berichtdoor joyce » di mei 23, 2006 4:14 pm

hallo prisley, al 20 jaar aan de injecties ?
hoe oud was je toen je klachten kreeg?
groetjes,
Joyce
joyce
Lid

leeftijd

Berichtdoor Prisley » di mei 23, 2006 4:45 pm

Ik was 9/10 jaar toen ik klachten kreeg...
Interesses: Italië, Italiaans eten, mijn hond Bailey(Cane Corso); kletsen met vrienden; pilsje pakken op terrasje; van alles lezen; muziek en zingen
Prisley
Nieuw lid

Berichtdoor manja » di mei 23, 2006 5:20 pm

jeugdreuma die is over gegaan in ra zeker dan?
Maar lijkt me hele impact als je dat al zo jong hebt.
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Prisley » di mei 23, 2006 5:26 pm

klopt.
't Was eerst acute reuma, toen werd het chronische reuma.
en ja, 't heeft een hele impact..
ik ben nu pas zover dat ik wil erkennen dat ik reuma heb...
ik schaamde me er erg voor, vooral op school, terwijl ondertussen alles vergroeide en de artsen niets deden...
ben ik soms nog wel boos over.
maar nu erken ik het en daarom heb ik me aangemeld op dit forum. ik móet er over gaan praten, want ik heb ervaringen van mensen nodig die hetzelfde hebben meegemaakt, zodat ik me gesterkt voel en medeleven krijg en begrip.
gezonde mensen zullen je nooit echt begrijpen dat is een feit...
Prisley
Nieuw lid

Berichtdoor manja » di mei 23, 2006 6:51 pm

Wat idioot dat de artsen niets deden, het had misschien wat beschadigingen en vergroeiingen tegen kunnen houden.
Schamen heb ik me nooit gedaan, al heb ik hele kromme handen en loop ik niet zo goed soms, maar ik kan me voorstellen dat je als kind net als de andere kinderen wilt zijn en dan net doet of er niets aan de hand is.
manja
Lid

jeugdreuma

Berichtdoor mtvdw » ma mei 29, 2006 5:47 pm

hoi risley,
heb het als kind ook gehad, toen kreeg ik alleen maar ascal!!
Bekend bij jou?
En heb met de benen in het gips gezeten(om me rustig te houden)
Tevens in een revalidatiecentrum gezeten!
groetjes theresia
mtvdw
Lid

Volgende

Keer terug naar Jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA)