Behandeling oogontsteking bij jeugd reuma

In dit forum kun je terecht met vragen over jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA).

Moderator: Martijn

Behandeling oogontsteking bij jeugd reuma

Berichtdoor joy2be » za sep 14, 2013 12:54 pm

Hallo,
Ik heb jeugd reuma vanaf mijn 2e jaar. Een plek waar de reuma nog regelmatig actief is is mijn oog (waarvan er al 1 blind is door de actieve reuma).
Ik ben in Utrecht geweest en het behandelplan is om te starten met mtx en als dit geen effect heeft daar nog eens humera aan toe te voegen.
Heeft er iemand ervaring met "reuma"ogen en de behandeling hiervan? Ik heb verder geen last van mijn gewrichten en leef al jaren zonder medicatie dus ben wat huiverig voor deze agressieve aanpak.
Wie kan mij meer vertellen?
Groetjes,
Joy
joy2be
Nieuw lid

Re: Behandeling oogontsteking bij jeugd reuma

Berichtdoor vrolijkmeisje » za sep 14, 2013 4:29 pm

Ik heb nog nooit gehoord van reuma ogen! Ik kan je dus ook niet verder helpen, maar als je zegt dat je door de reuma al aan 1 oog blind bent zou ik heel snel kiezen voor een agressieve aanpak.
Sterkte!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor m spa » zo sep 15, 2013 1:48 pm

hoi ze hebben bij mij rond mijn 4e levensjaar ontdekt dat ik jeugdreuma had , wat ook begonnen is met mijn ogen.
ik had last van uveitus en staar . Ik heb rond mijn 18e kunstlenzen in beide ogen gekregen, waardoor ik genoeg kan zien om mij te redden, maar ben wel slechtziend en geen rijbewijs, heb inmiddels in 1 oog de tweede kunstlens gekregen omdat ik zat met nastaar wat ze niet met laser konden verwijderen. ik gebruik mijn hele leven al bijna oogdruppels pred forte en timopthol voor hoge druk. ik heb aan 1 oog ook al een keer een operatie gehad voor de druk. Ik heb ook last van mijn knie
en en heb in 1 heup een fikse ontsteking gehad, waardoor ik nu een kunstheup heb.

Maar gebruik inmiddels ongeveer 12 jaar mtx en sinds kort ook humira, omdat de oogontsekingen steeds terugkomen en ook andere ontstekingen in gewrichten knie en pols had.

Ik vind mijn ogen wel een van de belangrijkste dingen en omdat je er nog maar 1 kan gebruiken zou ik overwegen om met mtx en eventueel humira te beginnen.
Bij mij vallen de bijwerkingen reuze mee, maar de 1 heeft er meer last van dan de andere.

ik ben nu 36
gr monique
m spa
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor joy2be » zo sep 15, 2013 3:48 pm

Maar helpt de mtx bij de oogontstekingen. Ik heb geen reuma activiteit meer in mijn gewrichten dus daar heb ik het niet voor nodig.
joy2be
Nieuw lid

Berichtdoor Henk » ma sep 16, 2013 12:58 am

Op deze pagina http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overi ... _infectie/
staat onder "3. Overige behandelingen" ook methotrexaat... "in ernstige gevallen van uveitis".
Onder andere in aanvulling op of ter vervanging van prednison...
Is het behandelplan waarover je schreef van een oogarts of van een reumatoloog? 'k Zou in dit geval de mening van beiden willen weten over deze aanpak...
Met vriendelijke groet,
Henk.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor martje » ma sep 16, 2013 10:41 am

Hallo Joy.
Ik wil ook even reageren ,ik ben niet bekend met jeugdreuma .Maar heb wel te maken met Uveïtis ,daardoor acuut glaucoom .
Ik heb A.P. een zusje van R.A.
Ik heb al vaak zo'n oogontsteking gehad . maar ik red het gelukkig altijd met pillen om de oogboldruk te verlagen , en verschillende soorten oogdruppels o.a. dexmethason .voor de ontsteking .Ik slik wel elke dag ontstekingremmers en pijnstiller .
Voordat de goede medicatie gevonden was is er toch is er al een oog beschadigd en ben ik er aan geöpereerd .
Laat je heel goed adviseren ,je ogen zijn zeer kostbaar . Sterkte er mee
Groetjes Martje .
martje
Lid

Reumavorm: A.P. en artrose.

Keer terug naar Jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA)