Jeugdreuma en pfeiffer, deze combi bij iemand bekend?

In dit forum kun je terecht met vragen over jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA).

Moderator: Martijn

jeugdreuma en pfeiffer, deze combi bij iemand bekend?

Berichtdoor willemijn » zo aug 20, 2006 10:59 pm

hallo,
ik ben dus willemijn en heb al tien jaar reuma waarvan de laatste vijf heel stabiel door vooral enbrel en daarnaast mtx en tot voor kort indosiet.
Nu is er bij mij vorige week de ziekte van pfeiffer vastgesteld. Het was heel apart want ik had hele andere klachten maar die waren van een overreactie op de pfeiffer door de mtx (huh?!) Nu gaan ze mn bloed nog even onderzoeken om te kijken hoe ver de pfeiffer is maar als het aan het begin is moet ik met al mijn medicijnen stoppen.
Is er iemand die ook pfeiffer naast reuma heeft gehad?
is er iemand die ook na een lange, stabiele periode met enbrel is gestopt?
ik vind het in ieder geval hartstikke spannend want ik moet er niet aan denken weer hele heftige last van mn reuma te krijgen.
ik hoop dat iemand hier meer over weet.
groetjes, willemijn
willemijn
Nieuw lid

Berichtdoor Cinder » ma aug 21, 2006 2:21 am

Hoi Willemijn,

Ik heb wel Pfeiffer gehad maar had toen nog geen reuma..
Het enige wat ik ervan weet is dat je er echt goed ziek van kunt worden en enorm moe...
Maar met je andere vragen kan ik je helaas niet helpen..

Succes en veel sterkte,
Cindy.
Cinder
Lid

Reumavorm: Spondylarthropatie/B

Berichtdoor Eigenwijs » ma aug 21, 2006 9:09 pm

MTX remt je imuunsysteem wat af waardoor je iets vatbaarder bent voor infecties e.d. Ik kan me voorstellen dat het ook zo werkt op virussen (wat pfeiffer is) waardoor je klachten erger worden dan wanneer je die medicatie niet gebruikt.
Waarom ben je met Enbrel gestopt als het de ziekte stabiel maakte?
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor willemijn » di aug 22, 2006 4:12 pm

ik moet waarschijnlijk nog gaan stoppen met enbrel vanwege de pfeiffer.
willemijn
Nieuw lid

Berichtdoor eury » za sep 02, 2006 10:27 am

Hoi willemijn,

waarschijnlijk zal het een tijdelijke stop zijn van de medicijnen tot de pfeiffer onder controle is..en als je bloed en waarden weer ok zijn ..hup weer aan de medicijnen..tegen de reuma..nu moet je even stoppen omdat je weerstand te laag is tegen virussen..en MTX heeft wel een nawerking van een half jaar al die medicijnen is niet zomaar uit je lichaam..hoop voor je dat de terugval heel erg mee zal vallen en je reuma stabiel blijft.

groetjes eury
eury
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » vr sep 15, 2006 2:18 pm

Ik vermoed dat Eury gelijk heeft. Hopelijk voel je je snel weer beter en mag je weer beginnen.
Eigenwijs
Site Admin

Keer terug naar Jeugdreuma of juveniele idiopathische artritis (JIA)