Palindrome

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

palindrome

Berichtdoor joyce » wo aug 02, 2006 2:55 pm

heeft iemand enig idee wat deze vorm van reuma inhoudt?
joyce
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » wo aug 02, 2006 11:07 pm

Palindroomreuma is een reumavorm waarbij je vooral reumaaanvallen hebt.
Meer info kan je vinden op de site van het reumafonds via deze link.
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor joyce » za aug 05, 2006 9:27 am

thx!
wat weet je toch veel :lol:
joyce
Lid

Berichtdoor joyce » za aug 05, 2006 9:38 am

als ik dat ze lees is het eigenlijk het beginstadium van ra. en kan de diagnose op basis van de klachten gesteld worden.
wat ik eigenlijk mis is het feit dat er staat dat het op den duur weg kan blijven, betekend dat dat het "geneest"? of dat het slaapt?
het komt me wel bekend voor in de zin dat het verspringt en dat het binnen enkele dagen tot een week verbeterd. helaas verspringt het dan naar een ander gewricht zodat je eigenlijk nooit pijnvrij bent....
het feit dat het een syndroom is betekend toch dat het nooit overgaat?
of juist wel?? :?
joyce
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » za aug 05, 2006 2:37 pm

joyce schreef:thx!
wat weet je toch veel :lol:

Nee hoor, ik ben van alles maar een klein beetje op de hoogte, voor de rest ben ik gewoon goed in opzoeken. :wink:
Ik heb natuurlijk wel zo langzamerhand een aantal sites in mijn bladwijzers staan waar ik betrouwbare informatie vandaan kan halen. :wink:

Ik denk dat het op een gegeven moment rustiger kan worden maar ik geloof dat het niet "geneest". Maar dat geld ook voor alle vormen van reuma hoor, het gebeurd alleen lang niet bij iedereen.
Er zijn ook mensen met RA of Bechterew waarbij de ziekte stabiel wordt en er (eventueel tijdelijk) geen klachten van hebben. Dat verloopt bij iedereen weer anders.
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor joyce » za aug 05, 2006 3:00 pm

ik vraag me af of niet de meesten die reuma krijgen cq hebben zich een beetje in het syndroom herkend..
het zijn toch wel de algemene klachten?

zit zomaar wat te filosoferen hoor, maar door die onstekingen komen er vergroeingen, ik weet niet zeker maar dat heeft toch elke vorm van reuma? alleen de een in zijn rug en de ander meer in de handen..
(behalve fm).

als ik er zo over nadenk ben ik echt een groentje hihi, gelukkig hoef ik het allemaal helemal niet te weten.het viel me op omdat het bij sam ook zo verspringt en kortdurend is.
alhoewel, de ene week in haar rug, volgende in heupen, dan weer vingers, en weer terug naar rug.....
etc. etc.
wat is daar eigenlijk kortdurend aan.
het lastige is dat het bij geen 2 mensen hetzelfde is dus moeilijk te achterhalen wat "normaal" is, wat bij welke vorm past...

tuurlijk er zijn duidelijke aanwijzingen voor sommige vormen maar soms heb je wat van het een en dan van het ander (of heeft die vorm ook een specifieke naam :lol: )
bij deze introduceren we de GEMENGDE VORM!

(of bestaat die al :lol: )
joyce
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » za aug 05, 2006 5:25 pm

Veel vormen lijken enorm op elkaar, daarom is het ook lastig om een definitieve diagnose te stellen. Palindroom reuma onderscheid zich door de vluchtigheid van de aanvallen, die kunnen per uur verschillen. Maar verder lijkt het inderdaad gewoon heel erg op bijvoorbeeld RA.
Of er echt eren naam is voor een gemengt klachtenbeeld weet ik niet, ik geloof het niet maar op zich vind ik dat ook niet zo nodig.
Ja ik heb een aantal klachten die eigenlijk meer bij andere vormen horen dan bij Bechterew maar voor mij komen die gewoon doordat ik Bechterew heb. Ik heb niet echt behoefte aan nog meer stickertjes. :wink:
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor joyce » di aug 08, 2006 11:53 am

kan ik me voorstellen, een is genoeg.
als je in mijn situatie zit blijf je wel zoeken naar dat ene stickertje dat bij je past.
juist dat vluchtige dat aanvals gewijs, heftig, snel over en dan vlug naar een ander gewricht is wat veel op sam lijkt.

maar omdat het vaak specifieke B klachten zijn: rug borstbeen en achilles, die dingen zie je volgens mij niet vaak bij andere vormen (?) dacht ik aan B.

wie het weet mag het zeggen, graag zelfs hihi
joyce
Lid

Berichtdoor manja » di aug 08, 2006 1:07 pm

Palindrome reuma is niet een voorstadium van ra, het staat op zich zelf.
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor joyce » wo aug 09, 2006 10:39 am

ik heb gelezen dat het palindrome vaak overgaat in RA. vandaar dat ik dat dacht.
joyce
Lid

Berichtdoor Coffee Girl » do aug 24, 2006 8:38 am

Hallo Joyce,

Ik heb zelf Palindroom Reuma. Het echte kenmerkende is het aanvalsgewijs en verspringend verlopen van de ontstekingen. Juist omdat de aanvallen kortdurend zijn (enkele dagen) ontstaat er geen schade aan de gewrichten in de vorm van vergroeiingen. De locatie van de ontstekingen kan overal zijn. Overal waar scharniertjes zitten, zeg ik zelf altijd. Tijdens die dagen met aanvallen komen daar ook andere symptomen bij die volgens mij wel bij meer vormen voorkomen; vermoeidheid, misselijkheid of andere maagklachten (meestal door tijdelijke toename medicijngebruik).
Verder kan ik alleen maar vanuit mijn eigen ervaringen spreken, want op internet is er gewoon minder over te vinden dan over bijv RA.

Groetjes, Tien
Coffee Girl
Lid

Reumavorm: Palindroom, RA.

Berichtdoor joyce » do sep 07, 2006 10:44 am

hoi tien, is het meetbaar in je bloed? (reumafaktor oid)
is jouw bezinking dan ook te hoog?
je kan er inderdaad heel weinig over vinden... hoop dat jij me iets wijzer wil maken :wink:
joyce
Lid

Berichtdoor Coffee Girl » do sep 07, 2006 10:22 pm

Hoi Joyce,

Mijn hogere bezinking en reuma-factoren zijn alleen vast te stellen op het moment dat er echt een ontsteking actief is.
Zodra de ontsteking afneemt wordt het alweer lastiger.
Misschien dat het daarom ook zo lastig diagnosticeren is.
Zoals je al zei: er is niet zoveel over te vinden. MIsschien wordt dat ooit nog beter :wink:

Groet, Tien
Coffee Girl
Lid

Reumavorm: Palindroom, RA.

Berichtdoor joyce » wo sep 13, 2006 10:15 am

hoi tien, ik dacht dat reuma faktor altijd te zien was (als je hem hebt dan)
of je hebt hem, of je hebt hem niet. weer wat geleerd :lol: hoe zijn ze bij jou tot die diagnose gekomen? is dat een lange weg geweest?
joyce
Lid

Berichtdoor jolijn » do sep 14, 2006 2:49 pm

ik dacht ook gehoord te hebben van mijn dokkie dat je de reuma factoer wel of niet hebt, ongeacht of er ontstekingen zijn :roll:
gelukkig is er meer in het leven dan reuma
jolijn
Lid

Volgende

Keer terug naar Overige vormen van reuma