Door gebruik van Enbrel lupus Erythematodes gekregen?

In dit forum kun je terecht met vragen over lupus erythematosus (LE) en aanverwante aandoeningen zoals mixed connective tissue disease (MCTD).

Moderator: Martijn

Door gebruik van Enbrel lupus Erythematodes gekregen?

Berichtdoor Sabrina2306 » za feb 22, 2014 8:14 pm

Goedenavond allemaal

Hopelijk maken jullie het goed.

Ik zit met een vraag en ik hoop dat iemand mij kan adviseren enof kan helpen.

Ik ben al 11 jaar ziek en sinds 2012 is de ziekte van Bechterew geconstateerd.

In september 2013 ben ik van start gegaan met Enbrel werd alleen maar ziek ervan. En december 2013 moest ik ermee stoppen. Maar ik kreeg er uitslag van die steeds groter en dikker werd. Na de dermatoloog en die deed onderzoek en werd Lupus Erythematodes geconstateerd. Maar volgende week krijg ik te horen of het door de Enbrel komt. Het staat niet in de bijwerkingen van Enbrel zelf. Maar de dermatoloog denkt dat het door Enbrel komt.

Mijn vraag is heeft iemand dit ook meegemaakt dat Enbrel dit kan veroorzaken?

Waar moet ik op letten met Lupus Erythematodes? Aangezien ik totaal niet weet wat deze ziekte allemaal kan veroorzaken.

Erg bedankt. Groetjes
Sabrina2306
Lid

Reumavorm: Bechterw

Re: Door gebruik van Enbrel lupus Erythematodes gekregen?

Berichtdoor daphne » za feb 22, 2014 8:37 pm

Geen lupus maar wel rosacea. Ik gebruikte enbrel, raakte zwanger en ging daarna over op Humira omdat ik het idee had dat de werking van enbrel verminderde. Ik moest toen stoppen met Humira en ben na een pauze van enkele maanden weer gestart met enbrel.
Rosacea lijkt qua uitslag wat op lupus.
daphne
Nieuw lid

Reumavorm: bechterew

Berichtdoor Hermione » za feb 22, 2014 11:06 pm

Hoi Sabrina,

volgens de pagina van het Reumafonds kan dit inderdaad door medicijnen komen. De derde vorm die ze hier noemen: http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/lupus-erythematodes/over-de-ziekte

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Sabrina2306 » za feb 22, 2014 11:53 pm

Dank jullie wel voor jullie reacties.

In de bijsluiter van Enbrel staat er niet bij dat je Lupus erythematodes kunt krijgen. Ik hoop dat dit dan ook weg gaat. Moet maar afwachten volgende week of het daadwerkelijk ook komt van Enbrel. En anders? :esad:
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Sabrina2306 » wo feb 26, 2014 8:26 pm

Vraagje Daphne, de ziekte die u hebt gekregen is dus ook door Enbrel gekomen? Stond dat wel in de mogelijke bijwerkingen in de bijsluiter van Enbrel?
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Snow » do feb 27, 2014 2:03 pm

Ik ben niet zo vaak hier maar google even op lupus en enbrel. Krijg je veel voornamelijk engelse resultaten. waaronder deze:

http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdsc ... ercept.htm
Snow
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Sabrina2306 » do feb 27, 2014 7:57 pm

Goedenavond Snow

Erg bedankt, het is dus vaker voorgekomen.

Vandaag heeft mijn reumatoloog gebeld en dat lupus alleen de huid uitslag is en slechts tijdelijk. Dus goed nieuws.
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Hermione » do feb 27, 2014 10:07 pm

het is ook een reactie in de vorm van intolerantie of allergie, en die zou weer weg moeten trekken. Je kunt er allerlei gekke klachten van krijgen; huid, benauwd, ontstekingen, maag/ darmen e.d.

Ben je trouwens intussen wel gestopt met de enbrel? Volgens de allergie artsen die ik in het verleden heb gehad, moet je daarna wachten tot de reacties weg zijn, voor je kunt beginnen met iets nieuws. Als je daar namelijk ook allergisch of intolerant voor bent, kun je dat niet zien, omdat je nog vol reactie op de enbrel zit.
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor Sabrina2306 » do feb 27, 2014 11:04 pm

Ja ben sinds december 2013 gestopt. Maar ik vroeg mijn arts of de klachten die ik afgelopen weken heb gekregen mogelijk kon zijn van Enbrel zoals ademhalings problemen, hart kloppingen, nog meer moeheid en ineens onwel worden naar het krijgen van plaatselijke verdoving.

Hij zegt van niet. Dus ik begrijp niet waarom deze klachten zomaar er zijn. Maar goed ik moet nog paar onderzoeken afwachten en kijken wat daar uit gaat komen.
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Sabrina2306 » do feb 27, 2014 11:07 pm

Oja, waar ik nu mee zit mijn reumatoloog wil dat ik ga beginnen met Simponi en de dermatoloog zegt afwachten op onderzoeken van de allergologie centrum. Dus snap niet zo goed wat ik moet doen. Heb week bedenktijd gekregen.
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Hermione » do feb 27, 2014 11:34 pm

Waarom ineens die haast van de reumatoloog, heeft hij daar een reden voor? Anders kun je toch het dilemma voorleggen, en vragen of hij akkoord gaat met wachten op de allergie-arts. Als de reumatoloog vindt dat het sneller moet, dan kan hij misschien regelen dat je eerder terecht kan bij de allergie-arts?
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor Sabrina2306 » vr feb 28, 2014 7:46 am

Ze hadden mij gevraagd voor een studie Simponi. De haast snap ik dan ook niet. De afspraak is pas eind maart en die is gemaakt door de dermatoloog omdat ik bij haar na het verwijderen van stukje huid voor onderzoek. Door de verdoving onwel werd maakte zij zorgen. En het ineens onwel worden is ineens gekomen. Dus pfff weet het niet meer. Ik ga denk ik de advies opvolgen nou advies de dermatoloog zij duidelijk nee je mag niet beginnen met Simponi. Dus ja stuk zorgen minder hoop ik
Sabrina2306
Lid

Keer terug naar Lupus erythematosus en MCTD