Sinds augustus of zo vorig jaar 's ochtends een beetje pijn aan mijn linkerhand wat wegging in de ochtend. Niks bijzonders dacht ik, aangezien mijn enthousiaste jonge hond mijn hand had weten klem te zetten door een rondje te draaien terwijl ik hem aan zijn halsband had; auw. Na een paar maanden nog steeds niet over en halverwege December zag mijn vrouw kleine bultjes op één van mijn vingers. Mijn vader heeft wat ze noemen een agressieve vorm van artrose (had al 2 kunstknieën voordat hij 50 was, ik ben nu 46) dus ik ging, eigenlijk al wetende wat het was, met lood in mijn schoenen naar de huisarts. Hij was snel, dit is een typisch symptoom van artrose. Niets aan te doen. Ondertussen heb ik via een hand fysiotherapeut gehoord dat het Noduli van Heberden heet. Ik ben nog eens terug geweest bij de huisarts om meer informatie te krijgen (voornamelijk hoe ik het verloop kan vertragen) maar ben niets wijzer geworden.
Ondertussen gaat het hard bergafwaarts. Aan mijn linkerhand hebben mijn wijsvinger en pink de Noduli en kan ik ze al substatieel minder buigen (kon ze tot op de vinger buigen en nu al 90 graden minder). De rechterwijsvinger heeft ook al Noduli en is al 45 graden kwijt. Dit in slechts 3 maanden en de paniek slaat een beetje toe. De 2 vingers van mijn linkerhand doen nu al de hele dag pijn en worden alleen verlicht als ik er warm water over laat stromen. Typen gaat nog wel maar de pink geeft al aan dat hij het niet fijn vindt (bij elke aanslag) en dat is toch wel vervelend aangezien ik in IT zit en typen toch echt wel bij mijn werk hoort.
Lang verhaal om mijn vraag te stellen:
- wat kan ik doen om het verval door de artrose in mijn handen te vertragen?
Ik slik al (meteen gehaald toen de huisarts het vertelde) glucosamine en native callogeen ii (van Trenker, op advies van een goede drogisterij/gezondheidswinkel in mijn dorp) en propolis (van VivaNutria, op basis van onderzoek op internet)
Ik heb oefeningen gekregen van de hand fysiotherapeut die ik ook braaf 3 keer per dag doe