door Arkan » zo jan 17, 2016 10:03 pm
Hallo, welkom op het forum.
Ik heb ook artrose in de bovenste ruggenwervels (nekwervels) en ik het Psoriasis artritis.
Jaren geleden al begonnen en heel snel de diagnose gekregen, maar de zoektocht naar de juiste combinatie van medicijnen is een heel lange weg geweest.
Ik ben begonnen met Feldene wat een poosje de klachten afvlakte, tot de huisarts me naar de reumatoloog stuurde.
Die liet me beginnen met Ledertrexate (MTX) en dientengevolge ook het nodige foliumzuur. De psoriasis verdween vanaf toen geleidelijk aan, maar de ontstekingen gingen niet weg.
Er werd besloten om ook net Celebrex te starten, wat later vervangen werd door Motifene door problemen met te hoge bloeddruk.
Nog later kwam daar Arava bij.
De ontstekingen minderden, maar gingen niet weg en uiteindelijk, nu iets meer dan een jaar geleden werd alles in het werk gesteld om van het ziekenfonds terugbetaling te krijgen voor Enbrel (biologicals). Ik kreeg de goedkeuring omdat de andere medicatie na zo lange tijd nog steeds niet voldoende werkte. Vanaf toen spuit ik elke week Enbrel.
Na enkele maanden verminderden de ontstekingen, en nu mag ik eindelijk zeggen dat de ontstekingen onder controle zijn, maar niet helemaal weg.
Bij de laatste controle bij de reumatoloog kreeg ik te horen dat de Enbrel de andere medicatie aan het over pakken was en dat ik de Arava stilletjes aan mag beginnen afbouwen van 20 mg. naar 10 mg., later zou ik ook de Motifene mogen afbouwen> De Ledertrexate zal ik ook moeten blijven nemen omdat daardoor de psoriasis onder controle is.
Een lange weg, maar wel eentje die me uiteindelijk wel voldoening schenkt.
Soms wordt de ideale combinatie snel gevonden, soms duurt het wat langer. Ik heb de grote fout gemaakt dat ik jaren met pijn rondgelopen heb vooraleer ik hierover met een arts heb gesproken. daardoor was de ziekte ook al te ver gevorderd.
Wens je heel veel sterkte in je zoektocht en hoop dat je snel geholpen kunt worden.