Hallo allemaal,
Allereerst de beste wensen voor iedereen! Graag wil ik van jullie weten of jullie ook psychische klachten hebben na gebruik van Abatacept. Ik ben in 2014 begonnen met abatacept via infuus. Had veel bijwerkingen maar besloot toch door te gaan. En na 4 /5 maanden begon de behandeling vruchten af te werpen. Ik moest kiezen ...of doorgaan en bijwerkingen accepteren of stoppen en de reumapijn weer laten terugkomen. Ben 9 maanden doorgegaan maar ben toen toch gestopt. De bijwerkingen waren te erg. Ik had erg last van warmteaanvallen, heel erg trillen, hoofdpijn, maagpijn, misselijk, stijve benen, klappertanden, huiduitslag in gezicht, droge ogen, hoge bloeddruk, vergeetachtig, bloedend tandvlees maar het ergste vond ik het flauwvallen. Ben verschillende keren knockout gegaan en dat vond ik de limit. Na stoppen bleven de klachten aanhouden en ben ik bij verschillende artsen t.w. cardioloog, neuroloog onder behandeling geweest. Gelukkig niets gevonden. Zelf had ik het idee dat mijn hormoonhuishouding helemaal van slag was. Mijn schildklier die te traag werkt normaal, werkte nu te snel. Na aanpassing medicatie en veel geduld, psycholoog bezocht en mindfulness ging het langzaamaan weer beter. Maar de reuma speelde ontzettend op, waardoor de reumatoloog zei dat ik toch maar moest proberen weer te beginnen met Abatacept maar dan via de injectie. Krijg ik immers lagere dosering binnen, nl 125 ml per week en anders 750 ml per 4 weken.
Nu ben ik sinds een paar weken weer begonnen en sinds afgelopen maandag is het weer helemaal foute boel. Loop weer te trillen, heb een hoge bloeddruk en hartslag, en vooral die stijve benen en duizelig. Lijkt of ik weer helemaal gestresst ben, maar zou niet weten waarvoor. De reumapijn neemt weer af maar oh oh...wat vol ik mij naar. Nu is mijn vraag : hebben jullie ook deze ervaring met abatacept of een andere biological? Het is wel de enige die aanslaat bij mij voor de reuma. Heb al Humira, Simponi, Remicade, Tociluzimab gehad. Weet even niet wat te doen .Ik hoop op een reactie van jullie.
Groetjes Denise