Zwanger worden

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Berichtdoor Bliksem » zo mei 13, 2007 9:15 pm

Wat zielig voor dat kindje??

Wat vervelend voor het land. Ik ben zelf een trotse mama van twee prachtige geadopteerde jongens. En idd ook zij komen uit een land waar de manier van omgaan met elkaar niet de onze is.
Maar om te spreken van een corrupt land?
NEE als as. tante zou ik je dan ook ten zeerste afraden om zo te praten over het land van je broer zijn kindjes.
Een beetje respect is wel op zijn plaats. Verplaats je eens in de situatie!
Mijn zonen hebben zelf ook niet gevraagd of wij ze willen adopteren dat was onze keus. Maar een ieder in onze familie spreekt met respect over het mooie land waar de kinderen vandaan komen.

Dit is iets wat ik je toch wil meegeven. Als hun dochter er straks is dan zal ze meer begrijpen dan menig mens denkt. En mijn zonen stralen een soort van trots uit over hun land.
Bliksem
Lid

Berichtdoor anne » zo mei 13, 2007 11:56 pm

Nou nou dat kan wel rustiger zeg.
:shock:
En idd ook zij komen uit een land waar de manier van omgaan met elkaar niet de onze is

Waar heb ik het over de manier van omgaan??

Verplaats je eens in de situatie??? Mijn god dat doe ik ook, het is voor zowel mijn broer als schoonzus allesbehalve leuk maar voor het kindje ook niet!
Die zal het zo veel beter hier hebben als waar ze nu is dat moet jij toch snappen als adoptieouder????
anne
Lid

Berichtdoor Martijn » ma mei 14, 2007 7:13 am

Bliksem schreef:Wat zielig voor dat kindje??

Wat vervelend voor het land. Ik ben zelf een trotse mama van twee prachtige geadopteerde jongens. En idd ook zij komen uit een land waar de manier van omgaan met elkaar niet de onze is.
Maar om te spreken van een corrupt land?
NEE als as. tante zou ik je dan ook ten zeerste afraden om zo te praten over het land van je broer zijn kindjes.
Een beetje respect is wel op zijn plaats. Verplaats je eens in de situatie!
Mijn zonen hebben zelf ook niet gevraagd of wij ze willen adopteren dat was onze keus. Maar een ieder in onze familie spreekt met respect over het mooie land waar de kinderen vandaan komen.

Dit is iets wat ik je toch wil meegeven. Als hun dochter er straks is dan zal ze meer begrijpen dan menig mens denkt. En mijn zonen stralen een soort van trots uit over hun land.

Kom, kom... Eerst goed lezen, dan pas reageren... :)
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor Bliksem » ma mei 14, 2007 9:19 am

anne schreef:Nou nou dat kan wel rustiger zeg.

Die zal het zo veel beter hier hebben als waar ze nu is dat moet jij toch snappen als adoptieouder????

Dat snap ik als adoptie ouder idd ook wel, maar probeer je te verplaatsen in de situatie van het kind.
Het kind blijft hoe dan ook een gevoelige band houden met het land waar het vandaan komt. Immers de bio ouders komen daar vandaan. En ze mogen daar ook trots op zijn. Als er dan gesproken wordt over corrupt kan dat in de situatie van het kind heel vervelend overkomen.

Mijn oudste heeft in het land van herkomst de meest vreselijke dingen gezien en meegemaakt. En toch proberen wij hem mee te geven dat hij trots mag zijn.

En als het goed is worden de kinderen pas kort voor de daadwerkelijke reis ingelicht. Ze zien wel steeds andere kinderen vertrekken en dat is vaak achteraf het meest moeilijk.
Bliksem
Lid

Berichtdoor Bliksem » ma mei 14, 2007 9:44 am

Ik heb in mijn eerste reactie toch wel wat te fel gereageerd sorry daarvoor. Dat is iets wat met onze persoonlijke situatie te maken had en dat heb ik geprojecteerd op een ander.
Mijn ecxuus hiervoor zo was en is het niet bedoeld.
Anders komt er iets op gang wat totaal van dit onderwerp afdwaald.

Ik ben blij voor jullie allemaal die groen licht hebben gekregen om zwanger te mogen worden.

Bliksem
Bliksem
Lid

Berichtdoor anne » ma mei 14, 2007 11:49 am

Ja het kwam inderdaad een beetje hard over.

Ik zou ook nooit tegen het kindje zeggen dat ze uit een corrupt land komt hoor.
Dat zou ze trouwens ook nog niet eens snappen.

Ik geloof niet dat het kindje weet dat ze nog bio ouders heeft, vader is zo wie zo helemaal niet in de picture en moeder heeft haar al heel jong afgestaan (voor ze eerst een jaar lang helemaal geen aandacht heeft gekregen van moeders)

Het is gewoon te hopen dat ze snel naar Nederland komt ook voor haar adoptie ouders want die gaan er haast aan onderdoor wel, niet ,wel, niet.
anne
Lid

sorry, ik ben vertrokken

Berichtdoor LindaO » za mei 19, 2007 12:02 pm

Tot ziens
Laatst bijgewerkt door LindaO op ma okt 12, 2009 10:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
LindaO
Nieuw lid

Reactie voor Linda

Berichtdoor Frieda » zo mei 20, 2007 11:00 pm

Hallo Linda en alle anderen, :D

Ik moet bekennen, dat ik alle voorgaande berichtjes onder dit onderwerp niet allemaal goed heb doorgelezen, maar ik reageer vooral in verband met de reactie van Linda en haar vraag over de heupprothese.

Nou Linda, ik denk dat je in mij een 'lotgenoot' hebt gevonden. Ik ben ook nieuw hier en toevallig hebben we ons op dezelfde dag aangemeld bij dit forum. Ik heb me al nader voorgesteld onder 'Wie is wie?' Dus daar kun je uitgebreid lezen wie ik ben. Met de nadruk op uitgebreid, want ik typ er in mijn enthousiasme vaak nogal een verhaal heen.

Ik ben dus Frieda. Ik ben 37 jaar en heb vanaf mijn 13de jaar RA en sinds 5 september 2005 een linker-heupprothese. Ook ben ik sinds vorige week gestopt met MTX en overgestapt op Salazopyrine, omdat ik over 3 maanden wil proberen om nogmaals zwanger te raken.

Ik heb al een dochter Anouk van bijna 7 jaar oud. Destijds was ik dus 29 jaar toen ik zwanger raakte en ik heb een fantastische zwangerschap gehad, waarbij het leek of ik nooit reuma had gehad, zo goed voelde ik me. Toendertijd gebruikte ik echter nog geen MTX, maar Salazopyrine, voordat ik zwanger raakte. Na de bevalling vlamde de reuma wel weer behoorlijk op en vanaf die tijd moest ik dus ook zwaarder geschut (MTX) inzetten om de reuma rustig te houden.

Eigenlijk wilde ik deze keer het liefste helemaal zonder medicatie een zwangerschap ingaan en daarom heb ik in 2003 ook al eens geprobeerd om de MTX af te bouwen. De reuma werd toen echter dermate actief, dat ik een zwangerschap toch maar weer heb uitgesteld en weer aan de medicijnen ben gegaan. Ik moest het zelfs via een infuus met Prednisolon in het ziekenhuis weer in het gareel krijgen.

Daarna ben ik het traject van de alternatieve geneeswijzen (bio resonantie therapie) in gegaan en daardoor is de reuma dermate rustig gebleven, dat ik al meer dan 2 jaar helemaal geen pijnstillers meer gebruik en de MTX van 25 tot 10 mg heb kunnen afbouwen. Afgelopen winter was de reuma toch weer iets onrustig en ik durf het dus nu toch niet aan om de medicatie helemaal te stoppen.

Vandaar dat ik nu overstap op Salazopyrine (hetgeen veilig is tijdens een zwangerschap) en ik hoop dus dat ik het daarmee rustig houd en weer net zo snel zwanger raak als de vorige keer. Toen was het namelijk bij de eerste poging meteen raak, maar ik ben nu natuurlijk wel weer 7 jaar ouder en kan dus al weer wat verminderd vruchtbaar zijn.

Maar goed voorlopig bekijk ik het maar positief, ik zie wel hoe het gaat lopen. Ik zie dit jaar een beetje als mijn laatste kans (ook vanwege mijn leeftijd) en als het niet gaat lukken en de natuur dus beslist dat dat zo moet zijn, dan kan ik er misschien beter vrede mee hebben, dat er geen tweede komt. Ik heb het dan in elk geval geprobeerd en blijf dan niet steeds maar denken, dat het misschien toch nog wel had kunnen lukken.

Ik kan me voorstellen dat jij het allemaal wel heel spannend vind Linda. Het is ook best eng om helemaal zonder medicatie te zijn. Heeft jouw reumatoloog niet voorgesteld om over te stappen op een ander middel, dat je wel tijdens de zwangerschap kunt gebruiken? Je schrijft echter, dat je inmiddels al 2,5 maand zonder MTX bent, dus je kunt de komende maand een poging gaan wagen. Ik zou zeggen: "Go fot it, Girl!" Hoe eerder je zwanger bent, hoe beter. Er zijn toch ontzettend veel vrouwen, die zich goed voelen tijdens de zwangerschap? Waarom zou jij daar niet bij horen?

Ik hoop van harte, dat jij bij die gelukkigen hoort en wens je alvast een fantastische zwangerschap toe.
Als je positief denkt, trek je ook positiviteit aan.
Moed houden en er voor gaan.............

Wie weet zijn we aan het einde van dit jaar alletwee wel zwanger
(Het is vast geen toeval, dat we zoveel overeenkomsten hebben en ons hier tegelijk aanmeldden)

Liefs Frieda :wink:

BTW: Wilde je nog iets weten over de heupprothese in verband met de zwangerschap?
Frieda
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor anne » ma mei 21, 2007 5:08 pm

Welkom Linda en Frieda,
Spannend dat jullie alle 2 voor een zwangerschap gaan, ik duim voor jullie dat het snel raak mag zijn!!

Linda ik heb rechts een totale heupprothese gekregen in augustus 2000.
In maart 2004 bevallen dmv een spoedkeizersnede van een mooie dochter en in mei 2006 bevallen op de normale manier van een mooie zoon.

Ik weet niet wat je precies wilt weten over een heupprothese en zwanger zijn maar vraag het maar, ik hoop dat ik je er mee kan helpen!!
anne
Lid

Berichtdoor jannie » ma mei 21, 2007 11:11 pm

WELKOM
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Hoe gaat het met jullie?

Berichtdoor Frieda » wo jun 13, 2007 4:25 pm

Hallo Lenneke, Dillie en Maris, :wink:

Ik heb zonet al de berichtjes bij dit topic nog eens doorgelezen en kwam daarbij dus jullie namen tegen en las dat jullie alledrie dit voorjaar met MTX zijn gestopt. Ik ben zelf dus nu ook net een maand met de MTX gestopt en overgestapt op Salazopyrine. Momenteel voel ik me niet echt super. Vooral sinds het warme weer van de afgelopen dagen heb ik weer behoorlijk veel klachten. Met name mijn vingers zijn heel dik en stijf en ook mijn voeten voelen pijnlijk aan. Verder zeurt het hier en daar in meerdere gewrichten. Ik red het echter nog steeds zonder pijnstilling. Ik heb dus nog 2 maanden te gaan en dan kunnen we aan de slag (hahaha :lol:) en dan maar hopen, dat ik zo snel mogelijk zwanger raak.

Naar aanleiding van jullie berichtjes was ik dus even benieuwd hoe het nu met jullie gaat nu jullie al langere tijd zonder medicatie zijn. Vlamt jullie reuma ook al weer meer op? En hebben jullie al groen licht gekregen, zodat je een poging om zwanger te raken kunt wagen?

Ik hoop, dat het goed met jullie gaat en dat jullie snel zwanger raken.
In elk geval succes ermee en ik hoop nog eens wat van jullie te horen.

Liefs Frieda :roll:

BTW: Maris ik zag dat je in Stadskanaal woont. Dan wonen we dus niet ver van elkaar vandaan, want ik woon in Buinen.
Frieda
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo jun 27, 2007 1:26 pm

Hoi Frieda,

Ja je zit toch allemaal een beetje in hetzelfde schuitje he? Ik moet nog even watt langer wachten op groen licht, omdat ik humira spoot. Daar staat in de bijsluiter 5 maanden. Van mijn reumatoloog kreeg ik geen goed antwoord op mijn vraag waarom hij, ondanks deze bijsluiter zei dat ik maar 3 maanden hoefde te wachten. Daarop ben ik naar de gynaecoloog gegaan en die gaf duidelijkheid: wacht zolang als de bijsluiter zegt, want het staat er niet voor niets.

En dat ben ik nu aan het doen en ja, de reuma is nog nooit zo heftig geweest. Eerst zat 'het ' voornamelijk alleen in mijn knieen, kon niet meer lopen, nu kan ik dat wel weer, ( maar nog steeds niet goed) en zit het overal. Ik moet zeggen dat ik het wel zwaar vind soms. Soms voel ik me zo slecht en heb zoveel pijn dat ik niet weet waar ik het moet zoeken. Ook probeer ik altijd gezellig te zijn en heb zo'n regel dat ik maar heel eventjes ( kwartiertje) per dag mag 'klagen' is dat soms ook moeilijk.
Ik merk dat ik het er wel veel over heb tegenover vrienden, enn ik ben bang dat ze het soms te veel vinden of dat ze denken, die zit alleen maar te klagen. Ik let er heel erg op, en dan sla ik ook weer een beetje door naar de andere kant om het er dan juist niet over te hebben en veel te veel energie stop in het leuk en gezellig doen.
Is dit herkenbaar? Nou ja ik ga in ieder geval wel op vakantie, dus heb ik iets leuks om naar uit te kijken en de wachttijd een beetje te doden. Hoe is het met jou?

Lenneke
Lenneke
Lid

Reactie voor Lenneke

Berichtdoor Frieda » wo jun 27, 2007 6:03 pm

Hoi Lenneke,

Leuk dat je een berichtje voor me hebt achtergelaten. Ik vind het heel fijn om wat ervaringen uit te wisselen over deze 'zware' periode. Het is inderdaad niet makkelijk, we moeten er behoorlijk wat voor over hebben om onze wens in vervulling te laten gaan en in je omgeving kom je niet zomaar mensen tegen, die in hetzelfde schuitje zitten.

Wat rot voor je trouwens, dat je vanwege die Humira nog langer moet wachten. Ik had dat inderdaad al in een ander topic gelezen. Maar je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen, want stel je voor dat je, doordat die rommel niet goed uit je lijf is, een ongezond kindje krijgt. Het is echter wel behoorlijk afzien voor je als je je zo slecht voelt.

Als ik jou zo hoor, over zoveel pijn hebben en je zo slecht voelen, dan gaat het volgens mij met mij nog wel redelijk goed. Ik heb in elk geval nog niet zo veel pijn. Wel heb ik behoorlijk opgezwollen vingers en voeten en voelt mijn hele lijf behoorlijk ongemakkelijk aan en zeurt het afwisselend in allerlei gewrichten. Ook blijkt uit bloedonderzoek, dat mijn bezinking aan het stijgen is, wat wel aangeeft, dat de reuma actiever aan het worden is.

Gebruik jij momenteel ook nog wel wat medicatie? Pijnstilling bijvoorbeeld? Ik heb mezelf beloofd, dat ik af en toe een ibuprofen of naproxen mag nemen, zolang als ik toch nog niet zwanger mag worden. Ik heb een paar nachten een pijnlijke heup gehad, waar ik wakker van werd, en daarna heb ik een paar nachten vantevoren wat ingenomen. Nu gaat het wel weer vrij redelijk, dus dan neem ik verder ook niets in.

Ook ben ik begonnen met wat natuurlijke middelen tegen ontstekingen, in de hoop, dat dat nog wat effect heeft, zodat de reuma rustiger blijft. Ik gebruik dit echter nog maar een week, dus of het helpt, kan ik nog niet zeggen.

Vanavond (als ik tenminste nog energie heb) ga ik een topic openen, waarin we kunnen 'zeuren' en 'klagen' over hoe het ons vergaat, zonder afdoende medicatie tegen de reuma, in de aanloop naar een zwangerschap. Dus hierbij roep ik iedereen in hetzelfde schuitje op om daarin te laten weten, hoe de situatie nu is na het stoppen met MTX of iets anders. Misschien kunnen we elkaar zodoende een beetje steunen, zodat je je hierin niet zo alleen voelt staan.

Ik hoop dat je daarin ook even je verhaal plaatst Lenneke.
En doen jullie ook mee? Linda, Dillie en Mariska?
(dat zijn zo even de mensen, die ik op het forum tegenkwam en die in hetzelfde schuitje zitten momenteel, maar misschien zijn er nog wel meer)
Hopelijk kunnen we elkaar er dan een beetje doorslepen als we het moeilijk hebben. En als we als lotgenoten tegen elkaar zeuren, hoeven we misschien niet zo veel meer tegen anderen te zeuren, want zij begrijpen toch niet echt wat je doormaakt.

Dus join the club, als je je aangesproken voelt, zou ik zeggen!

Liefs Frieda
Frieda
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo jun 27, 2007 7:27 pm

Hoi Frieda,

Goed idee van dat klaagbankje voor niet-zwangeren haha!

Ik vind het ook echt prettig om met mensen die hetzelfde doormaken te spreken via dit forum.

Over je vragen:
Ik heb ook vorige week te horen gekregen dat de pijnstillers die ik gebruik niet goed zijn, ik gebruikte nog surgam. Daar moet ik dus nog een vervanger voor zien te vinden. Volgende week woensdag ga ik weer naar de reumatoloog. Hopelijk is er iets te vinden dat wel werkt, maar niet schadelijk is. Ik gebruik verder nog prednison en een soort kraakbeenversterker via een alternatieve genezer. Dat laatste weet ik nog niet of het helpt.

Las ik nou dat jij ook met bio resonantie therapie bezig bent? Of was dat iemand anders? Ik ben er ook mee bezig, in ieder geval met voeding aanpassen enz. Ik eet eigenlijk alleen maar groenten en fruit en noten en rijst. Maar de extra strenge weken van dit dieet zijn voorbij, dus af en toe zondig ik wel. Ik heb wel het idee dat het iets doet tegen de moeheid, maar dat weet je toch nooit. In ieder geval is het niet ongezond. OP de een of andere manier voel ik me 'schoner'. Maar tegen reuma helpt het bij mij niet, bij jou wel?

Verder gebruik ik als ik niet kan slapen dormiplant, homeopatisch slaapmiddel dat je niet heel suf maakt maar wel iets rustiger. ( ik zou wel wat sterkers willen gebruiken, maar daar ben ik dan toch huiverig voor)
Gewoon bij de drogist verkrijgbaar, misschien ook iets voor jou?

Ik doe graag mee op met je initiatief op een ander onderwerp.

Groetjes Lenneke
Lenneke
Lid

Berichtdoor Frieda » wo jun 27, 2007 7:33 pm

Leuk Lenneke :!:
Ik heb nog een venster van het forum open, waar ik bezig ben met een nieuw topic.
Dus het komt eraan :lol:

:wink: Liefs Frieda
Frieda
Lid

Vorige

Keer terug naar Zwangerschap en reuma