Naar reumatoloog?

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Naar reumatoloog?

Berichtdoor suzie1977 » di maart 12, 2019 5:24 pm

Goedemiddag allen,

Laat ik mij eerst ns voorstellen. Ik ben Susan, 41 jaar, moeder van 2 kinderen (11+14 jaar) en al 16 jaar samen met mijn man. Ik werk in de wijkverpleging, al ruim 20 jaar, en doe daarnaast nog een (2,5 jaar durende) opleiding.

Zo'n 11 jaar geleden ben ik naar mijn huisarts gegaan met gewrichtsklachten. Pijnlijke gewrichten echter nooit rood warm of dik. Ook nooit symmetrisch. En de pijn was altijd met 2 dagen weer over. Huisarts heeft destijds bloed laten prikken op RF, welke flink verhoogd was en stuurde mij door naar de reumatoloog. Reumatoloog heeft mijn bloed ook onderzocht op anti-CCp en die waarde was heel hoog, in de 190. Maar er waren geen tekenen van een ontsteking. Om die reden heeft de reumatoloog mij destijds weer 'ontslagen', wel met een recept mee voor paracetamol/codeine en diclofenac ret 75 mg. Hij zei dat als ik echt gewrichtsontstekingen ga ontwikkelen waarbij de gewrichten warm, dik en pijnlijk zijn èn dit aan beide zijden is, ik terug kan komen, dan kan er een behandeling worden gestart.
En in al die jaren is het echt goed gegaan gelukkig. Het was heus goed te doen. Nu merk ik echter dat de pijnen in korte tijd erger zijn geworden en vaker voorkomen. Maar nog steeds niet symmetrisch. En nu twijfel ik dus wat ik moet doen. Omdat bijvoorbeeld mijn schouders inmiddels wel kraken bij het omhoog doen van mijn armen en bang ben dat daar dus al schade is ontstaan.

Is er misschien iemand die hier ook mee te maken heeft gehad of iemand die mij advies kan geven hierin?

Alvast bedankt.

Groet,
Susan
suzie1977
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: Naar reumatoloog?

Berichtdoor mariposa » wo maart 13, 2019 2:59 pm

Hoi Susan,
Pijn is toch altijd een goede reden om terug te gaan naar een arts? Of het nou symmetrisch is of niet. Dan is het dus een aandoening die niet symmetrisch is.
Ze kunnen in ieder geval weer eens bloed prikken.
Sterkte!
mariposa
Lid

Berichtdoor JINTHE » wo maart 13, 2019 5:45 pm

De huisarts weer opzoeken. Bloed prikken. En weer een verwijzing reumatoloog vragen. Bij mij is de pijn en ontsteking ook niet altijd symetrisch. Wil je niet ontmoedigen, maar je werk helpt ook niet mee om je beter te laten voelen. Ik deed hetzelfde werk en hoorde mijn knieën knakken als ik iemand aan het douchen was. Bovendien heeft mijn man mij wel eens savonds op moeten halen omdat ik door pijn in mijn knieeen, handen, voeten niet meer autorijden kon. Mijn patiënten moes te n dan worden overgenomen door een collega. Laat het dus niet zover komen.
JINTHE
Lid

Berichtdoor suzie1977 » do maart 14, 2019 6:34 pm

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een afspraak gemaakt bij de reumatoloog, 27 maart aan de beurt.
Ik ben me ervan bewust dat ik niet de allerhandigste baan heb met dit ziektebeeld. Maar ik hoop dat ik het nog heel lang kan blijven doen. Ik ben bijna klaar met de opleiding verpleegkundige niveau 4, dus dat opent ook wel weer perspectieven voor in de toekomst.
Bedankt voor jullie adviezen :ewink: .
suzie1977
Nieuw lid

Berichtdoor JINTHE » vr maart 15, 2019 9:26 am

Fijn suzie dat je een afspraak hebt gemaakt. Mag ik je één advies geven. Geef duidelijk je grenzen aan. Ik draaide soms 3 diensten op een dag en was dan ook nog voor een gedeelte bereikbaar. En om eerlijk te zijn, hoe leuk het werk ook is, dit trek je op een gegeven moment niet meer. Dus geef aan dat je bv maar één dienst op een dag kunt draaien. Je hebt ook nog een jong gezin en dat heeft ook de aandacht nodig.
JINTHE
Lid

Berichtdoor Lalage » zo maart 17, 2019 9:39 am

Goed dat je naar de reumatoloog gaat! Reuma kan het beste behandeld worden als je er zo vroeg mogelijk bij bent. Ik hoop dat je een fijne dokter treft.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor suzie1977 » do maart 28, 2019 10:38 pm

Gisteren bij de reumatoloog geweest. Dezelfde als die me 7 jaar geleden ook gezien heeft. Conclusie; r.a. heeft inderdaad doorgezet. Ik heb medicijnen volgens "o'dell schema" gehad (mtx, foliumzuur, sulfalasalazine en placquenil). En een prednison depo omdat al deze medicijnen pas over 2-3 maanden gaan werken.
Ik hoop dat het snel gaat werken iig.
Bedankt voor jullie advies toch een afspraak te maken bij de reumatoloog! :)
suzie1977
Nieuw lid

Berichtdoor Lalage » do apr 04, 2019 1:06 pm

Goedzo! Heb je al een pillendoos met vakjes en dagen van de week erop? Die zijn erg handig en te koop bij de apotheek. Van de prednison zou je inmiddels al iets moeten merken.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Keer terug naar Reumatoide artritis